gardeshban.ir

اماکن زیارتی قم مهمترین جاذبه گردشگری شهر قم و استان قم به شمار می‌رود.
کد خبر: ۳۵۵۳۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ دی ۱۳۹۹-1399 October 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهر قم به واسطه مکان‌های زیارتی که در خود دارد، پس از شهر مشهد دومین شهر زیارتی ایران است. شیعیان ایران و دیگر کشورهای مسلمان جهان هر ساله در مناسبت‌های مختلف مذهبی و مواقع دیگر سال برای بازدید و زیارت از این مکان‌های مقدس، به شهر قم سفر می‌کنند.

مرقد و حرم مطهر حضرت معصومه (س)

حضرت معصومه (س) دختر امام هفتم شیعیان به قصد دیدار با امام رضا (ع) در حال سفر بوده‌اند که در شهر قم بیمار شده و از جهان می‌روند. پیکر وی در باغ بابلان دفن گردید و امروزه حرم و صحن بزرگی پیرامون آن ساخته شده است و زائران زیادی را هر ساله به سوی خود فرامی‌خواند. این حرم در طول سال‌ها بارها بازسازی شده و تغییرات مختلفی کرده است تا به شکل امروزی خود رسیده است.

اماکن زیارتی قم؛مهمترین جاذبه گردشگری شهر/عکس

مسجد جمکران

مسجد جمکران در ۶ کیلومتری شهر قم و در نزدیکی روستای جمکران قرار دارد. بنا به روایت‌های اسلامی، امام زمان (عج) خود از فردی مومن خواسته است تا این مسجد را بسازد. شیعیان زیادی در شب‌‌های چهارشنبه به این مسجد می‌روند.

امام‌زاده اسماعیل

امام‌زاده اسماعیل در ۱۸ کیلومتری شهر قم و در دامنه کوه بیدقان قرار گرفته است. در این بقعه ۳ امام‌زاده به خاک سپرده شده‌اند.

امام‌زاده علی بن جعفر

امام‌زاده علی بن جعفر که به نام درب بهشت هم شناخته می‌شود، در سده هشتم هجری ساخته شده و در زمان قاجار توسعه پیدا کرده است. در این امام زاده، هنر معماری و کارشی‌کاری زیبایی به کار رفته است.

مسجد جامع عتیق قم

مسجد جامع قم که به نام مسجد عتیق نیز شناخته می‌شود، در حوالی سده ششم هجری پایه‌گذاری شد. این بنا در دوره قاجار مورد بازسازی و توسعه قرار گرفت. این مسجد از زیباترین گنبدها و ایوان‌ها را در میان مساجد استان قم دارد.

اماکن زیارتی قم؛مهمترین جاذبه گردشگری شهر/عکس

مدرسه فیضیه

مدرسه فیضیه که به نام مدرسه آستانه نیز شناخته می‌شود، در آغاز توسط شاه طهماسب صفوی پایه‌گذاری می‌شود. اما بنای کنونی آن به دست فتحعلی شاه قاجار ساخته شده است. فیضیه یکی از مهمترین مدارس مذهبی و حوزه‌های علمیه قم به شمار می‌رود.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار