gardeshban.ir

شهرستان دامغان دارای آثار باستانی و گردشگری متعددی است که توانسته گردشگران بسیاری را به خود جذب کند.
کد خبر: ۳۵۵۶۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۹-1399 October 21
گردشبان (gardeshban.ir) :
معصومه داودیان رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دامغان بااشاره به موقعیت ساختمان فتحعلی شاهی گفت: منطقه چشمه علی دامغان در شمال شهر دامغان و حدود 30 کیلومتری این شهر و در بین روستای آستانه وشهر دیباج واقع گردیده است که ازچشمه علی از طرف شمال به دو استان شمالی گلستان ومازندران راه دارد.

وی افزود: ساختمان فتحعلی شاهی در داخل استخری که آب چشمه علی پس از گذشتن از دل سنگ ها وارد آن می شود، ساختمان دو طبقه ای با پلان تقریبا” مستطیل و در دونما ساخته شده است که به آن ساختمان فتحعلی شاهی می گویند و نمای شمالی دارای دو ستون زیبا با پوشش چوب است و بنا دارای درها و پنجره های متعدد به خارج می باشد که به جهت متنعم شدن هر چه بیشتر از فضای دل انگیزبیرون ساخته شده است.

به دلیل قرار گرفتن این بنا در داخل آب از ملات ساروج که از استحکام مناسبی برخوردار است استفاده شده است.

زیباترین جاذبه های گردشگری شهرستان دامغان+تصاویر

آبشار پیرخوشدر

معصومه داودیان بااشاره به جذب گردشگران در منظقه پیرخوشدر اظهارداشت: منطقه "پیر خوشدر” در شمال غرب شهرستان "کلاته رودبار” دامغان واقع شده که در آن چشمه ای وجود دارد که از درون کوههای آهکی می جوشد.

 این منطقه به دلیل برخورداری از آب و هوای متنوع و گونه های مختلف جانوری، قابلیت جذب گردشگران را داراست و این چشمه به صورت آبشاری با ارتفاع 3 متر به پایین میریزد.

داودیان تصریح کرد: دسترسی به این منطقه از طریق جاده ارتباطی سد شهید شاه چراغی، روستای آهوانو، روستای آستانه و سپس شهرستان کلاته رودبار امکانپذیر است.

کلاته رودبار یکی از شهرهای استان سمنان در بخش مرکزی شهرستان دامغان است.

زیباترین جاذبه های گردشگری شهرستان دامغان+تصاویر

مسجد تاریخانه

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دامغان مسجد تاریخانه را یکی از  مهم‌ترین و قدیمی‌ترین بنای تاریخی دامغان برشمرد و افزود: این بنا که در جنوب شرقی دامغان واقع شده و یکی از بهترین نمونه‌های مساجد نخستین در ایران است و این بنا در حال حاضر متروک و تا حدودی مخروبه است ولی آنچه از آن باقی مانده عبارت است از 26 ستون‌ مدور که با آجرهایی به طول 35 و عرض 34 و ضخامت 7 سانتی‌متر ساخته شده و به نام چهل ستون معروف است و محیط هر ستون در حدود 5 متر و ارتفاع آن از سطح زمین تا محلی که طاق‌ها بر آن متکی است، 2/84 متر و تا پشت‌بام 6 متر می‌باشد است و طاق‌های این ساختمان به مرور زمان فرو ریخته ولی چندین سال قبل به همت میرزاآقا عاملی؛ واعظ دامغان از محل وجوه جمع‌آوری شده از مردم شهر، با خشت خام بر طاق‌های مزبور سقف زده‌اند که هم‌اکنون باقی و پابرجا است.

زیباترین جاذبه های گردشگری شهرستان دامغان+تصاویر

منطقه چشمه انگورستانی

معصومه داودیان اظهارداشت: منطقه چشمه انگورستانی دهکده دهخدا شهرستان دامغان در شمالي‌ترين قسمت دره سرسبز تويه دروار قرار گرفته و آب آن به مصرف آبياري و شرب مي رسد.

آب زلال چشمه، شرايط اقليمي توام با آسايش آن در دوره هاي گرم سال و چشم انداز دره اي که چشمه مشرف بر آن است، در کنار زيبايي هاي طبيعي فراوان ديگر، از جمله آبشارها و آبشارک‌هاي فوق العاده زيبا، باغ هاي ميوه و مردمان خونگرم و مهربان و …. از جمله قابليت هاي اين منطقه است.

زیباترین جاذبه های گردشگری شهرستان دامغان+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار