gardeshban.ir

تفلیس، پایتخت گرجستان یکی از پرطرفدارترین مقاصد گردشگری در جهان است.
کد خبر: ۳۵۶۳۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹-1399 October 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
ترکیب سبک کلاسیک و مدرن شهر برای تمام گردشگران جذابیت دارد و وجود جاذبه های تاریخی از جمله دلایلی است که گردشگران بلیط هواپیما تفلیس را خریداری می کنند. از آن جایی که مردم گرجستان بسیار مذهبی هستند، در سفر به تفلیس هنگام گشت و گذار در شهر کلیساهای متعددی سر راهتان مشاهده خواهید کرد که اکثرا هم قدمت تاریخی دارند و از معماری خاصی برخوردار هستند. یکی از زیباترین کلیساهایی که مطمئنا حداقل یک بار از مقابلش عبور خواهید کرد، کلیسای سیونی است. 

اگر گذرتان به سمت کلیسای سیونی تفلیس افتاد، از مقابلش عبور نکنید، حتما از آن بازدید کنید و از طراحی و نقش و نگارهای داخلش شگفت زده شوید. هنری که در طراحی کلیسای سیونی به کار گرفته شده، همه بازدید کنندگان را مبهوت می کند و درواقع با بازدید از این کلیسا علاوه بر تاریخ و قدمت کلیسا، با هنر و معماری تاریخی نیز آشنا خواهید شد.


کلیسای سیونی تفلیس، کلیسای جامع ارتدوکس های گرجستان است و در بخش قدیمی تفلیس قرار دارد. این کلیسا، یکی از زیباترین و قدیمی ترین جاذبه های گردشگری تفلیس است. مردم گرجستان ارزش خاصی برای کلیسای سیونی تفلیس قائل هستند، زیرا فکر می کنند چون مقداری از خاک مقبره «سنت جورج» در آن وجود دارد، از تقدس خاصی برخوردار است.

چرا بازدید از کلیسای سیونی تفلیس پیشنهاد می شود؟

کلیسای سیونی تفلیس یکی از زیباترین و منحصر به فردترین جاذبه های گرجستان است و در اواخر قرن ۶ و اوایل قرن هفتم میلادی ساخته شده است. اسم کلیسا از تپه ای که در جنوب غربی سرزمین اورشلیم قرار دارد، گرفته شده است. مسیحیان ارتدوکس کلیسای سیونی را بسیار مقدس می شمارند. کلیسای سیونی پس از ساخته شدن مورد حمله اشغالگران در حمله مغول به گرجستان قرار گرفت و بارها و بارها تخریب شد. اما هربار دوباره بازسازی و مرمت شد. 

زیبایی و ویژگی های خاص کلیسای سیونی همچون قدمت تاریخی طولانی باعث شدند تا کلیسای سیونی به عنوان یک اثر تاریخی ارزشمند در لیست سازمان میراث جهانی یا سازمان یونسکو به ثبت برسد. یک نکته جالب دیگر درباره کلیسای سیونی این است که با توجه به افسانه ها و داستان هایی که گفته می شوند، "صلیب نینونی" که مهم ترین و ارزشمندترین نشان مسیحیت ارتدوکس است، در کلیسای سیونی قرار دارد.


تاریخچه کلیسای سیونی تفلیس

تاریخ کلیسای سیونی بسیار پرفراز و نشیب بوده و تخریب ها و بازسازی های زیادی را پشت سر گذاشته است. این کلیسای به دستور شاه واختانگ اول در اواخر قرن ۶ میلادی ساخته شد و پس از مدت زمان کمی مورد حمله مغولان قرار گرفت. 

در سال ۱۱۱۲میلادی به دستور شاه دیوید چهارم کلیسا مجددا ساخته و بازسازی شد. این بار نیز با حمله خوارزمشاهیان گنبد کلیسای سیونی تخریب و ویران شد. این ویرانی ها به این جا ختم نمی شوند. در سال ۱۳۸۶ میلادی، بر اثر حمله تیمور لنگ و یارانش به گرجستان آسیب بسیار جدی به کلیسای سیونی وارد شد و به شدت تخریب گردید. در زمان پادشاهی الکساندر اول کلیسا مجددا بازسازی شد اما باز هم تفلیس مورد هجوم قرار گرفت. بار دیگر کلیسای سیونی نتوانست از تخریب و نابودی در امان بماند و ویران شد. پادشاهان گرجستانی به ترمیم و بازسازی کلیسا پرداختند و آن را از نو ساختند تا این که این بار هم یک زلزله مخرب و ویرانگر تفلیس را به لرزه درآورد و کلیسای سیونی آسیب دید.


کلیسای سیونی پس از پشت سر گذاشتن فراز و نشیب های تاریخی سخت و دشوار و تجربه ویرانی های بسیار در قرن نوزدهم مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و از آن پس در امان بوده است. یکی دیگر از افسانه های جالبی که درباره کلیسای سیونی حکایت می شود، این است که دو شاهزاده در این کلیسا دفن شده اند.


نمای خارجی کلیسای سیونی در سال های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۳ و نمای داخلی اش در بین سال های ۱۸۵۰ تا ۱۸۶۰ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته اند. در نمای بیرون کلیسا سنگ های کنده کاری شده به کار رفته اند و داخل کلیسا را یک هنرمند روسی به نام گریگوری گاگارین با نقاشی های بی نظیرش تزئین کرده است. هنرمند بومی دیگر به نام لوان آخرین فردی بود که به مرمت و بازسازی کلیسای سیونی کمک کرد و دیوار غربی کلیسا را با هنر و نقاشی زیبای خود مزین نمود.
معماری کلیسای سیونی تفلیس

کلیسای سیونی یک نمونه کامل از معماری قرون وسطا در گرجستان است و از زمان اتحاد جماهیر شوروی به جا مانده است. نقش های برجسته با طرح های قدیسان و فرشتگان، صلیب حک شده در نمای شرقی کلیسا، پنجره ها زیبا با قاب های حکاکی شده در کلیسای سیونی تمام بازدید کنندگان را مجذوب و شگفت زده می کنند. فضای سرسبز اطراف کلیسا نیز محیط بسیار مناسبی برای گردش و تفریح بازدید کنندگان و گردشگران است. بازدید از معماری منحصر به فرد کلیسای سیونی بسیار لذت بخش است. همه این زیبایی ها موجب شده است که کلیسای سیونی بخشی از برنامه سفر تفلیس هر گردشگری باشد.


چگونه به کلیسای سیونی دسترسی داشته باشیم؟

کلیسای سیونی در مرکز شهر تفلیس و در ساحل رود کورا یا متکواری و رو به روی پل صلح تفلیس قرار دارد. گردشگرانی که قصد دارند به کلیسای سیونی بروند، می توانند با استفاده از انواع وسایل نقلیه به کلیسا دسترسی داشته باشند.


در بازدید از کلیسای سیونی تفلیس از چه جاذبه های نزدیک دیگر می توان بازدید کرد؟

از آن جایی که کلیسای سیونی تفلیس در مرکز شهر قرار دارد، به اکثر جاذبه های تاریخی و دیدنی تفلیس نزدیک است و گردشگران می توانند پس از بازدید از کلیسای سیونی به دیگر جاذبه ها با پای پیاده و در عرض چند دقیقه دسترسی داشته باشند. همچنین، می توانند از وسایل نقلیه عمومی نیز استفاده کنند. 

قلعه ناریکالا: ۵۰۰ متر
حمام های سلطنتی: ۵۵۰ متر
پارک ریکه: ۶۰۰ کیلومتر
کلیسای متخی: ۶۰۰ کیلومتر
باغ گیاه شناسی گرجستان: ۱٫۱ کیلومتر
پل صلح: ۱٫۴ کیلومتر
موزه ملی گرجستان: ۲٫۱ کیلومتر


چه هتل هایی در نزدیک کلیسا سیونی برای اقامت وجود دارند؟

هتل های متنوع و گوناگون زیادی در اطراف کلیسای سیونی وجود دارند. گردشگران می توانند باتوجه به بودجه و نیازهای خود هتل مورد نظرشان را انتخاب و رزرو کنند.


فاصله کلیسای سیونی تفلیس تا:


هتل امپریال هوس: ۵۰۰ متر
هتل ویلا میتبی: ۸۵۰ متر
هتل بالتیمور: ۱٫۸ کیلومتر
هتل رادیسون بلو: ۲٫۱ کیلومتر
هتل تراس: ۲٫۴ کیلومتر


چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به کلیسای سیونی هستند؟

گردشگران می توانند در نزدیکی کلیسای سیونی به یکی از رستوران ها و غذاخوری های محلی و یا ایرانی بروند و از غذاهای خوشمزه گرجی و ایرانی امتحان کنند.


فاصله کلیسای سیونی تفلیس تا:


رستوران ایرانی هزار و یک شب تفلیس: ۵۰۰ متر
رستوران ایرانی کوروش: ۱٫۳ کیلومتر
رستوران ایرانی نایب تفلیس گرجستان: ۱٫۷ کیلومتر
رستوران آکادمی لانژ: ۱٫۷ کیلومتر
رستوران ایرانی شاندیز: ۳٫۷ کیلومتر


کلیسای سیونی؛ یکی از زیباترین کلیساهای تفلیس/عکس

کلیسای سیونی؛ یکی از زیباترین کلیساهای تفلیس/عکس

کلیسای سیونی؛ یکی از زیباترین کلیساهای تفلیس/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار