gardeshban.ir

مونسان گفت: ترمیم و مرمت گورستان دولاب انجام می‌شود و هم وطنان مسیحی نگران این موضوع نباشند.
کد خبر: ۳۵۶۵۱
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹-1399 October 23
گردشبان (gardeshban.ir) :

آرامستان دولاب  یکی از گورستان‌های مسیحیت در جنوب شرقی تهران است. ماجرای این آرامستان  به سال ۱۸۵۵ مربوط می شود که پیکر دکتر لویی آندره ارنست کلوکه، پزشک محمدشاه و ناصرالدین‌شاه قاجار در محلۀ دولاب تهران به خاک سپرده شد و راه برای خاکسپاری درگذشتگان کاتولیک در تهران راحت تر شد. بعد از آن  برای پیکر لویی آندره ارنست کلوکه آرامگاهی گنبددار ساختند.

آخرین تدفین هم در سال ۱۳۷۵ خورشیدی انجام شده است. بخش ارامنه این آرامستان، یکی از قدیمی‌ترین آرامستان‌های ارامنه تهران به شمار می رود که مساحت آن بالغ بر ۴۷ هزار متر مربع است. علاوه بر آن سنگ قبر‌های این آرامستان نقوشی ویژه و معماری منحصر به فردی دارند. همچنین کلیسای کوچکی نیز در محوطه این آرامستان قرار دارد.

مالکیت این آرامگاه مسیحیان، افزون بر خلیفه‌گری ارامنه تهران در اختیار برخی سفارتخانه‌های خارجی بوده استَ؛ چراکه در آن‌جا افرادی با ملیت‌های گوناگون روسی، گرجی، فرانسوی، یونانی و لهستانی به خاک سپرده شده‌اند.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های گورستان دولاب، بخش لهستانی‌هاست که در آن شماری از آوارگان لهستانی جنگ جهانی دوم که به ایران پناه آورده بودند و پیش از بازگشت به کشورشان از دنیا رفتند، دفن شده‌اند.

سال گذشته نیز اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت لایحه «الزام شهرداری تهران برای محافظت و احیای گورستان‌های دولاب در منطقه ۱۴» را تصویب کردند، اما به مرور زمان مجدد این مکان آسیب دیده است.

علی اصغر مونسان  وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در گفت وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به  مرمت  قسمت های آسیب دیده گورستان ارامنه دولاب بیان کرد: موضوعات ادیان برای کشور ما  بسیار مهم و قابل احترام است و تمام کلیسا‌های هموطنان مسیحی را وزارت خانه مورد مرمت قرار داده ایم. اخیرا هم آیین زیارت کلیسایی تادئوس به ثبت جهانی رسانده ایم.

وی ادامه داد: هموطنان مسیحی ما این موضوع را تایید می‌کنند که جمهوری اسلامی به میراث ملموس و ناملموس بسیار توجه می‌کند. ترمیم و مرمت گورستان دولاب هم انجام می‌شود و جای هیچ نگرانی نیست.


باشگاه خبرنگاران 



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار