gardeshban.ir

در گزارش زیر طرز تهیه دمی بلغور جو را به شما آموزش می‌دهیم.
کد خبر: ۳۵۷۰۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۹-1399 October 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
دمی بلغور جو یکی از غذا‌های لذیذ و محلی استان تهران است. اصل و ریشه این غذا به منطقه لواسان برمی گردد که معمولا برای طبخ آن از یک نوع سبزی محلی و خاص به نام تبله استفاده می‌کنند.

ماده اصلی این غذا بلغور است. البته همان طور که می‌دانید بسیار مقوی است و سرشار از پروتئین است. عطر و طعم بلغور مانند آجیل و مغز‌های آجیل است. این نوع از غلات چربی کمی دارد، اما سرشار از کالری و فیبر است.

این امر بلغور را جزو غذا‌های ایده آل و البته جایگزینی برای غلات تصفیه شده دیگر مانند برنج کرده است. به دلیل چربی کم و کالری بالای بلغور، به عنوان بهترین گزینه ایده آل برای کاهش وزن شناخته شده است. یک فنجان بلغور پخته شده، ۱۵۱ کالری و ۱ گرم چربی دارد؛ بنابراین اگر قصد کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام را دارید، توصیه می‌کنیم که غلات را جایگزین مواد پروتئینی مانند گوشت قرمز که چربی بالایی دارند، کنید.

از مزایای دیگر بلغور، جلوگیری از کمبود آهن و سلامت بدن می‌باشد. علائمی، چون خستگی مفرط، ضعف و بی حالی، سرد بودن دست و پاها، احساس سبکی سر و عفونت‌های مکرر نشان از کمبود آهن بدن می‌باشد. از این رو بلغور که یک منبع غنی از آهن می‌باشد، می‌تواند این کمبود ماده اساسی در بدن را رفع نماید.

از دیگر مواد معدنی موجود در بلغور می‌توان به فیبر، منیزیم، ویتامین B۶، فولات، اسید پانتوتنیک، کربوهیدرات، منگنز، مس و… اشاره کرد که باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های گوارشی، سنگ کیسه صفرا و سنگ کلیه، آسم، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان و… می‌شود.

البته وجود حبوبات نیز در این غذا باعث دوچندان شدن ارزش غذایی آن شده است. در واقع به دلیل انواع مختلف حبوبات در این غذا، که حاوی پروتئین‌های متنوعی است، می‌تواند مقدار ضروری و لازم نیاز بدن به پروتئین را برطرف نماید.

مزایای مصرف حبوبات شامل بهبود عملکرد دستگاه گوارش، تثبیت طبیعی سطح قند خون، تقویت و محافظت از قلب، حفظ سلامت مغز و سلول‌های عصبی، بهبود بینایی و… می‌باشد. به طور کلی غذای دمی بلغور جو با ترکیبی از مواد مغذی که هر یک ارزش غذایی بالایی دارند، به عنوان یک غذای عالی و مقوی برای تمام افراد محسوب می‌شود.

مواد لازم

بلغور جو: ۱۵۰ گرم
عدس: ۵۰ گرم
لوبیا چیتی: ۴۰ گرم
لوبیا قرمز: ۴۰ گرم
نخود: ۴۰ گرم
برنج: ۸۰ گرم
سبزی‌های معطر اسفناج، جعفری، تره و گشنیز جمعا: ۲۵۰ گرم
نعناع: نصف قاشق غذاخوری
پیازداغ: ۱ قاشق غذاخوری
آب: ۱ لیتر
نمک، فلفل قرمز، دارچین و زردچوبه: به مقدار لازم

طرز تهیه:

بلغور جو و حبوبات را به جز عدس در یک قابلمه بریزید و یک لیتر آب به آن اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید.

بعد از یک ساعت پخت، عدس را به همراه سبزی‌های خرد شده به ظرف اضافه کنید و اجازه دهید تا حبوبات کامل بپزد.

حالا پیازداغ، نعناع داغ و ادویه‌ها را اضافه کنید و با مواد مخلوط کنید.

بعد از کشیده شدن آب غذا، برنج خیس خورده را به ظرف اضافه و به آرامی مواد را مخلوط کنید.

بعد از پخت کامل برنج، حرارت را خاموش کنید.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار