gardeshban.ir

خانه تاریخی کیانپور که در شهر اصفهان قراردارد، فرهنگ و هنر اصیل ایرانی را برای هر یک از بازدید کنندگان بازگو می نماید.
کد خبر: ۳۵۹۰۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۳۰ دی ۱۳۹۹-1399 October 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
خانه تاریخی کیانپور مربوط به دوران حکومت قاجاریان است که به زیباترین و چشم نوازترین روش و شکل ممکن بنا شده است. خانه تاریخی با شکوهی که خاطرات گذشته هنوز از گوشه گوشه اش سرک می کشد. 

با توجه به قرارگیری خانه تاریخی کیانپور در موقعیت خوب اصفهان، میهمانان و گردشگران اصفهان به راحتی می‌ توانند به نقاط مهم و جاذبه های شهر مانند میدان امام علی (عتیق)، میدان نقش جهان، کاخ هشت بهشت، کاخ چهلستون و بازار دسترسی داشته باشند. پس زمانی که با بلیط هواپیما اصفهان به این شهر سفر کردید، سری هم به خانه تاریخی کیانپور بزنید.

تاریخچه خانه کیانپور اصفهان

خانه تاریخی کیانپور در سال های ۱۲۴۰ تا ۱۲۴۵ شمسی و در دوران سلطنت ناصرالدین شاه قاجار با دستور حاج آقاحسن گیلانیان و توسط استاد میرزا رضا معمار ساخته شد، و پس از مرگ حاج آقا حسن گیلانیان به یکی از فرزندان ایشان بنام محمد علی گیلانیان می رسد. 

بد نیست بدانید که خانه تاریخی کیانپور اصفهان در قلب بافت تاریخی اصفهان؛ در یکی از قدیمی‌ ترین خیابان‌ های شهر، یعنی در خیابان چهار باغ پایین واقع شده است. همانطور که اشاره کردیم خانه تاریخی کیانپور در دوره قاجار بنا شده و به عنوان یکی از آثار تاریخی شهر زیبای اصفهان به ثبت رسیده است. 

نکته دیگر در مورد خانه تاریخی کیانپور اینکه ساختمان این در سال ۱۳۹۳ با رعایت اصول و حفظ معماری اصیل ایرانی مورد بازسازی قرار گرفت و به عوان هتل سنتی و اقامتگاه گردشگران مورد استفاده قرار می گیرد. پس اگر با بلیط هواپیما به اصفهان سفر کردید، می‌توانید برای اقامت روی این هتل سنتی حساب کنید.


معماری خانه تاریخی کیانپور

همانطور که می دانید خانه تاریخی کیانپوردر بخش تاریخی شهر اصفهان قرار دارد. مساحت خانه تاریخی کیانپور سنتی تقریبا ۴۳۶ متر مربع است. معماری این خانه به گونه ای است که ذهن بیننده را جذب خود می نماید. 

دیوارهای خانه کیانپور گچ بری شده و طرح‌ های زیبای آن مانند بیشتر خانه های اعیانی و اشراف بر طبق یک الگو خاصی طراحی شده است. گفتنی است الگوی این خانه برگرفته از کهن ترین الگوی خانه سازی ایرانی است؛ الگو طراحی شده خانه کیانپور چهار چفه یا چهار صفه نام دارد. دلایل بسیاری زیادی وجود دارند که خان های ایرانی این الگو را مورد استفاده قرار می‌دادند. یکی از دلایل استفاده این سبک معماری جلوگیری از نوسانات دمای هوا است. 

الگوی چهار صفه باعث می شود که در تابستان دمای هوای داخل خنک و در زمستان گرم باشد. الگویی که با زندگی ایرانی بسیار سازگار و متناسب بوده است. با اینکه خانه کیانپور در هنگام ورود خانه کوچکی به نظر می رسد اما اصالت معماری ایرانی از گوشه گوشه خانه پیدا است.

زمان تقریبی بازدید از خانه تاریخی کیانپور

خانه تاریخی کیانپور اکنون به صورت یک اقامتگاه و هتل سنتی به عنوان یکی از هتل های اصفهان در حال خدمت‌رسانی است. شما می‌توانید از این مجموعه بازدید یا از رستوران آن استفاده کرده و یا در آن اقامت کنید. ولی برای بازدید از آن، دست کم یک ساعت زمان نیاز است.

چه چیزهایی را در داخل خانه کیانپور مشاهده خواهید کرد؟

ورودی خانه متشکل از سردر و دالانی زیبا است. چنانچه میهمان خانه کیانپور شدید با ورود به خانه توسط دالان یا دهلیز از سمت جنوب غربی وارد هشتی و سپس میانسرا می شوید. حالا نوبت معرفی و آشنایی بیشتر با اتاق های خانه تاریخی کیانپور است؛ ضلع شمال خانه شامل تالار شاه نشین و اتاق هایی در طرفین با گچ بری هایی که خیال و ذهن هرکسی را به دوردست ها پرواز می دهد. 

بد نیست بدانید که اتاق شاه‌نشین دارای نقاشی روی گچ، آیینه کاری و گچ‌بری است که با ارسی چوبی از فضای میانسرا فاصله گرفته است. در و پنجره های ارسی، اتاق های سه دری و مقرنس های خانه فضای دلچسبی را خلق کرده است که عاشق اقامت دائم در این خانه خواهید شد. لازم به ذکر است که این خانه قجری به سبک اصفهانی طراحی شده است. 

انتخاب خانه تاریخی کیانپور اصفهان تجربه اقامتی متفاوت را در این شهر پرعظمت به ارمغان خواهد آورد. جالب است بدانید که اتاق ‌های مجاور اتاق شاه‌نشین با معماری ساده ‌ای طراحی و ساخته شده است.

فاصله خانه تاریخی کیانپور تا اماکن مهم و جاذبه های گردشگری شهر

فاصله تا کاخ چهل ستون: ۱٫۹ کیلومتر ( ۶ دقیقه)
فاصله تا کاخ هشت بهشت: ۱٫۹ کیلومتر ( ۶ دقیقه)
فاصله تا مسجد امام اصفهان: ۲٫۷ کیلومتر ( ۹ دقیقه)
فاصله تا عمارت عالی قاپو: ۲٫۸ کیلومتر ( ۹ دقیقه)
فاصله تا سی و سی پل: ۲٫۸ کیلومتر ( ۹ دقیقه)


در نزدیکی خانه تاریخی کیانپور اصفهان کدام هتل ها در دسترس هستند؟

هتل طوطیا
هتل قصر
هتل صبا
هتل معراج
هتل پردیس

رستوران های در نزدیکی خانه تاریخی کیانپور اصفهان

رستوران بختیاری
رستوران بریانی اعظم
رستوران سعدی
رستوران میز مادر بزرگ
فست فود شام پیتزا

خانه تاریخی کیانپور، بنایی قاجاری و جذاب در اصفهان/عکس

خانه تاریخی کیانپور، بنایی قاجاری و جذاب در اصفهان/عکس

خانه تاریخی کیانپور، بنایی قاجاری و جذاب در اصفهان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار