gardeshban.ir

نام فندقلو از این جهت بر این جنگل قرار گرفته که در آن درخت فندق بیش از سایر گونه‌‌‌ها روئیده است. با این همه در آن درختان میوه‌ای از قبیل سیب وحشی، گوجه سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی نیز یافت می‌شود.
کد خبر: ۳۶۰۲۴
تاریخ انتشار : جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
جنگل فندقلو دو بهار دارد، یکی از ابتدای فروردین تا پایان خرداد و دیگری از مهر تا آبان. داخل جنگل هم یک استخر آب گرم به نام میشه سویی وجود دارد که آب آن خاصیت درمانی دارد و افراد زیادی به این دلیل و بسیاری هم برای گشت​و​گذار به آنجا می‌آیند و با خانواده چند روزی را داخل جنگل و در کنار استخر آب گرم و آبشار که در منطقه قرار داد، اقامت می‌کنند.

از جمله امکانات موجود در منطقه فندقلو پیست اسکی مناسبی برای فصول است که گردشگران را به سمت خود جلب می‌کند. علاوه بر جاذبه گردشگری و اکوتوریستی، برای پذیرایی و اقامت گردشگران داخلی و خارجی، مکان‌‌هایی تدارک دیده شده که امکان اقامت به صورت شبانه‌روزی هم در آن مهیا است. با توجه به نکات مطرح شده می‌توان گفت منطقه فندقلو با داشتن انواع درختان میوه، پیست اسکی و گونه‌‌های گیاهی و طبی مختلف، آب معدنی، حیات وحش، آب و هوای معتدل و چشم‌انداز زیبا و... جزو مناطق منحصر به فرد است که قابلیت جذب گردشگر از سراسر ایران و جهان را دارد.

پیست اسکی فندقلــــو

پیست اسکی روی چمن فندقلو در 35 کیلومتری شهر اردبیل واقع شده است. این پیست طبیعی 200 متر طول دارد که با افزایش طول آن به 400 متر و نصب بالابر برای جابه‌جایی اسکی بازان می‌تواند میزبان مسابقات جهانی نیز باشد.

روز دوم از سفر آستارا به اردبیل با خروج از شهر آستارا، مسیر گردنه حیران را در پیش گرفته و با لذت بردن از زیبایی​‌های بیکران طبیعی این منطقه به طی مسیر پرداختیم. گردنه حیران با توجه به همجواری با مرز کشور آذربایجان و نیز طبیعت مصفای آن دارای جاذبه​‌های زیادی برای گردش است که نگاه هر بیننده​ای را مجذوب خود خواهد کرد.

طبیعتی با تنوع گیاهی بالا همراه با مناظری که در دریایی از مه شناور بوده و نقاط سبزی را همچون جزایری پاره‌پاره در برابر دیدگان مسافران به نمایش درمی​آورد اما ای‌کاش با کمی توجه از طرف گردشگران شاهد طبیعتی عاری از زباله در این منطقه باشیم، مشکلی که به دلیل عدم توجه هموطنان در تمام نقاط دیدنی ایران شاهد آن هستیم و هیچ راهکاری جز رعایت تک​تک افراد حلال این مشکل نخواهد بود.

پس از گذر از گردنه و تونل حیران نخستین چیزی که جلب توجه می​کند تابلوی بزرگ و زیبای ابتدای جاده برای راهنمایی مسافرانی است که راهی شهر نمین هستند، شهری که نخستین بار نامش را از زبان یکی از دوستان شنیدم، زمانی که قبل از سفر برابر راهنمایی او مشغول ترسیم کروکی راه و مسیر منطقه جنگل فندقلو بودیم. منطقه​ای که در عین سادگی و راحت بودن مسیر اما برای بسیاری از مسافران و مردم دیگر استان​‌ها که به استان اردبیل سفر می​کنند ناشناخته است.

عموماً پس از دیدن زیبایی​‌های طبیعی منطقه حیران واقعاً تصور دیدن منطقه​ای متفاوت اما با جاذبه​ای در همان حد کمی دور از ذهن است اما تمام کسانی که گذری به جنگل فندقلو داشته​اند، این امر را تأیید می​کنند که زیبایی​‌های این منطقه اگرچه کمتر از حیران و اسالم نیست بلکه از نظر وسعت و شعاع دید بیکرانی که در برابر ناظران می​گشاید، بسیار زیباتر از گردنه​‌های زیبای استان اردبیل نیز هست.

جنگل فندقلو در فاصله 10 کیلومتری شهرستان نمین و30 کیلومتری اردبیل، منطقه​ای به وسعت 25کیلومترمربع را شامل می​شود که در کنار پوشش جنگلی، یکی از بیکران وسعت​‌های چمن کشور را نیز داراست. نامگذاری این منطقه به دلیل وجود درختان فندق به صورت غالب در پوشش گیاهی آن است در صورتی که در کنار این درختان گونه‌هایی همچون سیب وحشی، ازگیل،
گوجه​سبز، به، تمشک و توت فرنگی وحشی را نیز شامل می​شود.

در کنار پوشش جنگلی فندقلو، بیکران وسعت چمن موجود که با ترکیب گل​‌های الوان آن در فصول مختلف زیبایی دوچندانی را به محیط می‌بخشد، سبب شده تا پیست اسکی روی چمن تیم ملی نیز در این مکان قرار گیرد.

پوشش زیبای گل​‌های بابونه که همچون فرشی سفید گستره وسیع چمن را در فصل بهار و با تراکمی بی​نظیر در خرداد ماه می​پوشاند همراه با منظره راه​‌های خاکی که در دل این گستره سفید قرار دارد، منظره​ای‌ است که تکرار آن در دیگر مناطق اگر محال نباشد حداقل دور از ذهن به نظر می​رسد. گذر از این منطقه در خرداد ماه زیبایی​‌های فراوان طبیعت را در برابر دیدگان می​گشاید اما به گفته افراد محلی فندقلو دارای دو زمان شگفت​انگیز و متحیرکننده است؛ یکی اردیبهشت و خرداد ماه و دیگری آبان.

گاهی در سفر با وجود داشتن اطلاعات لازم درباره مکان​‌های دیدنی چنان جاذبه یکجا انسان را محو می​کند که ادامه مسیر و دیدن زیبایی​‌های دیگر مناطق در نظر گرفته شده را به فراموشی می​سپارد، زیبایی​‌های فندقلو در سفر به اردبیل برای من چنین بود چون با وجود اطلاع از وجود آبگرم «میشه سویی» در دل جنگل فندقلو به دلیل محو شدن در بیکران گل​‌های بابونه و رقص باد در این دشت سفید، دیدن آبگرم را به فراموشی سپردم.

بودن در فندقلو در کنار تمام لذات، مشکلاتی نیز دارد و آن کنار آمدن با باد تقریباً دائمی و نسبتاً شدیدی است که به دلیل دشت وسیع تمام وقت در منطقه در جریان است اما اگر کسی تمایل به شب​مانی در این منطقه داشته باشد می​تواند از اتاق​‌های چوبی و زیبای ساخته شده در منطقه که به صورت کمپ با امکانات رفاهی لازم جهت اسکان مسافران تأسیس شده استفاده کند.

بودن در فندقلو چنان جذاب بود که حتی گذر زمان نیز مشخص نبود و شاید تنها دلیل دل کندن ما از این منطقه بسیار زیبا و دوست داشتنی احساس گرسنگی وافری بود که داشتیم چون با وجود گذشت بیش از 5ساعت از زمان ورودمان به منطقه جز چند لیوان چای حتی به خوردن فکر هم نکرده بودیم، شاید اینطور بتوان گفت که بودن در فندقلو انسان را مدهوش زیبایی​‌های طبیعت می​کند.

موقعیت جغرافیایی

جنگل فندقلو به واسطه قرار گرفتن آن در شمال غربی کشور یکی از جنگل‌‌های مناسب برای گذران تعطیلات (به​خصوص در تابستان) است. این جنگل در 30 کیلومتری شهر اردبیل و در 10کیلومتری جنوب شهر نمین قرار گرفته است و به خاطر داشتن جاذبه‌‌های منحصر به فرد جنگلی و نزدیکی آن به گردنه حیران پیشنهاد مناسبی برای طبیعت‌دوستان به شمار می‌رود.

مساحت جنگل فندقلو از شرق خانقاه علیا واقع در مسیر جاده بین شهری نمین - آستارا شروع شده با جهت شمال غربی - جنوب شرقی در شرق روستای حور خاتمه پیدا می‌کند.

جنگل فندقلو در سرتاسر گستردگی خود از جانب غرب به اراضی مزروعی و با فاصله کوتاهی به روستا‌‌های خانقاه علیا، آرپاتپه، ننه کران، کله سر، کریم کندی، مهدی پستی، دورجین، آلادیزگه، گرم چشمه، نیارق، سو‌‌‌ها و حور منتهی می‌شود. به این ترتیب راه‌‌های مختلفی به این جنگل وجود دارد اما راه اصلی رسیدن به آن که آسفالت هم است سه‌راهی جاده اردبیل به آستارا در نزدیکی شهر نمین است.


سفری به یادماندنی به​ جنگل فندق ​و ​سوسن اردبیل +عکس

سفری به یادماندنی به​ جنگل فندق ​و ​سوسن اردبیل +عکس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار