gardeshban.ir

سقالکسار رشت با چشم اندازی زیبا سرشار از سکوت دریاچه و انبوهی از درخت‌های جنگلی چشم هر گردشگری را خیره می‌کند.
کد خبر: ۳۶۰۲۸
تاریخ انتشار : جمعه ۰۳ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 03
گردشبان (gardeshban.ir) :

سقالکسار روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در گیلان که در ۱۵ کیلومتری جنوب این شهرستان در دهستان لاکان قرار دارد، در اطراف مزار آقا سید شریف دریاچه‌های متعددی وجود دارد که دارای طبیعت بسیار زیبا است، یکی از بزرگترین این دریاچه‌ها سد خاکی سقالکسار است که در نزدیک چماچاه و روستای سقالکسار واقع شده است و در تمامی فصول مسافران را به سمت خود جذب می‌کند.

سقالکسار جاذبه دریاچه‌ای و جنگلی گیلان

سقالکسار چشمه ساران طبیعی ایران زمین

سید محمد احمدی فرماندار شهرستان رشت گفت: واژه سقالکسار به معنای محل آب خوردن پرندگان است، در گذشته پرندگانی مانند لک و سار به این روستا می‌آمدند و از چشمه موجود در آن آب می‌خوردند به همین خاطر این روستا سقالکسار نامیده شده و مساحت این دریاچه ۱۵ هکتار است وآب دریاچه سد سقالکسار از ریزش‌های جوی و چشمه ساران منطقه تامین می‌شود وارتفاع دریاچه از سطح دریا ۶۴ متر، طول دریاچه در حدود ۶۰۰ متر و عرض آن ۵۰۰ متر است.

سقالکسار جاذبه دریاچه‌ای و جنگلی گیلان

خودنمایی خوشه های طلایی برنج، جاذبه‌های طبیعی سقالکسار را دوصد چندان می کند

فرماندار شهرستان رشت  با بیان اینکه  سقالکسار غیر از این دریاچه، جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد افزود:کافی است سری به این روستا بزنید و با مردم مهربانش که شغل اکثر آن‌ها کشاورزی است از نزدیک آشنا شوید.

سید محمد احمدی خاطر نشان کرد:  مزارع برنج و بوی شالی و خوشه‌های طلایی رنگش در فصل بهره برداری از برنج جلوه‌ای خاص به این روستای خوش آب و هوای گیلان می‌دهد ودریاچه سد سقالکسار در هر فصلی زیبایی‌های خاص خودش را دارد با حدود یک ربع ساعت رانندگی از رشت می‌توان به این روستای فوق العاده زیبا رسید.

سقالکسار جاذبه دریاچه‌ای و جنگلی گیلان

سقالکسار پاک‌ترین دریاچه ایران زمین

قربانعلی محمد پور مدیر کل محیط زیست گیلان گفت: پاکیزگی روستای سقالکسار  یکی از ویژگی‌های مهم آن است و یکی از دلایل مهم این پاکیزگی، اجرای طرحی توسط شورای اسلامی این روستا مبنی بر اینکه در هنگام ورود،  ۳ هزار تومان از گردشگران ورودی دریافت می‌کنند و یک کیسه زباله به آن‌ها می‌دهند تا زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنند و در کیسه بریزند، در صورتی که کیسه‌های زباله از سوی گردشگران به متصدی تحویل داده شود ۲ هزار تومان به آنان پس داده خواهد شد، این جایزه و مشوق موثر موجب شده است تا وجود زباله در طبیعت این روستا صفر باشد.

وی افزود: مساحت دریاچه سقالکسار ۱۵ هکتار است.

سقالکسار جاذبه دریاچه‌ای و جنگلی گیلان

دریاچه ای بکر که از هدیه دادن آرامش خسته نمی شود

سید رضا علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت گفت: دریاچه سقالکسار از جمله دریاچه های بکر و پاک کشور است که در همه سال از هدیه دادن آرامش به گردشگران داخلی و خارجی خسته نمی شود.

وی افزود: دریاچه سقالکسار برای گردشگرانی مناسب است که می خواهند از هیاهوی شهر به سکوت و صدای طبیعت مهاجرت کنند، زیرا  در اینجا تا چشم کار می‌کند، همه چیز جلوه گر زیبایی‌های خلقت است، درختانی که انعکاس تصویرشان در آب می‌رقصد، زمینی که با آب دست به دست هم داده اند و آرامش را به مهمانانشان هدیه می‌کنند، شاید این منظره که چشم از تماشایش سیر نمی‌شود، به ندرت تکرار شود.

سقالکسار جاذبه دریاچه‌ای و جنگلی گیلان

تجهیز روستای سقالکساربرای گردشگری

سید رضا علوی رئیس شورای اسلامی شهر رشت تصریح کرد: در سال‌های اخیر با ورود گردشگران به این دریاچه امکانات قابل توجه‌ای برای  رفاه حال گردشگران و توریست‌ها فراهم شده و از جمله این امکانات می‌توان به تجهیز و آماده سازی اماکن برای اسکان گردشگران ،امکان قایق سواری در دریاچه ، چایخانه و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

سقالکسار جاذبه دریاچه‌ای و جنگلی گیلان

آمادگی رشت برای استقبال از میهمانان نوروزی

سید محمد احمدی فرماندار شهرستان رشت گفت: ۲۵۱ هتل، هتل آپارتمان، مجتمع گردشگری، مهمانپذیر، واحد‌های بوم گردی با ۸۵۶ اتاق،۲ هزارو ۲۶۴ تخت و ۲۵ هزار و ۳۶۵ صندلی آماده اسکان برای مسافران نوروزی در تعطیلات نوروز است.

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود امسال ۲ میلیون مسافر در شهرستان رشت اسکان شوند افزود: همچنین ۸۵ واحد آموزشی با ۷۰۰ کلاس آماده پذیرایی و اقامت مسافران است.

سقالکسار جاذبه دریاچه‌ای و جنگلی گیلان

یکی دیگر از جاذبه‌های خیره کننده سقالکسار وجود ویلایی است که در وسط دریاچه ساخته شده است و در فصول مختلف سال و با توجه به میزان بارش این ویلا در آب فرو می‌رود و گاهی تا سقف در زیر آب می‌رود، البته این ویلا نمادین است و قابل سکونت نیست.

گفتنی است:سقالک به معنی تپه و در کل به معنی بالای تپه وسقا به معنی آبشخور، لک به معنی لکلک و سار به معنی پرنده سار است.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار