gardeshban.ir

در گزارش زیر طرز تهیه خورش به آلو مجلسی را به شما آموزش می‌دهیم.
کد خبر: ۳۶۰۸۷
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
حتما می‌دانید به هم یک میوه مفید پاییزی و زمستانی است که با خواص فوق‌العاده‌اش به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند و در درمان سرماخوردگی و آنفولانزا بسیار موثر است. 

این میوه سرشار از ویتامین‌های آ، ب، ث، فیبر و همچنین مواد معدنی، مس، منیزیم، آهن، فسفر و کلسیم است. اما در کنار خواص مفید بسیار زیادی که دارد، در تهیه مربای به، دمنوش به و خورش و … هم به کار می‌رود. 

یکی از خوشمزه‌ترین خورش‌های پاییزی، خورش به آلو است که با مرغ، گوشت قرمز، گوشت چرخ کرده و گوشت بوقلمون هم درست می‌شود و در شهر‌های مختلف مثل کرمان و شیراز، در آن از مواد غذایی مختلفی استفاده می‌شود. 

ما این مطلب را به طرز تهیه خورش به آلو مجلسی با مرغ یا گوشت و اصول پخت آن در شهر‌های مختلف اختصاص داده‌ایم.




مواد لازم

گوشت گوسفندی یا سینه مرغ: ۴۰۰ گرم

به: ۲ عدد بزرگ

پیاز: ۱ عدد متوسط

آلو بخارا: ۲۰ عدد

شکر: ۱ قاشق غذاخوری

کره: ۲ قاشق غذاخوری

آبلیمو: ۱ قاشق غذاخوری

رب گوجه فرنگی یا رب انار: ۱ قاشق غذاخوری

نمک و فلفل: به میزان دلخواه

زردچوبه و دارچین: به میزان دلخواه

طرز تهیه

در دستور پخت خورش به آلو با مرغ یا گوشت ابتدا آلو‌ها را خیس کنید و کنار بگذارید. پیاز را نگینی خرد کنید و در یک قابله با مقداری روغن سرخ کنید تا طلایی و سبک شود. گوشت گوسفندی یا مرغ و یا بوقلمون را اضافه کنید و تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند، زردچوبه و فلفل را اضافه کنید. در ظرف را بگذارید و حرارت را کم کنید تا در آب خودش کمی بپزد. رب گوجه فرنگی را اضافه کنید تا خامی آن از بین برود.

در حد دو لیوان آب ولرم به گوشت اضافه کنید و بعد از جوش آمدن، حرارت را کم کنید تا به آرامی بپزد. به‌ها را بشویید و به هر اندازه‌ای که دوست دارید به شکل مکعبی برش بزنید. معمولا برش‌های خورش به آلو درشت هستند، چون احتمال اینکه بعد از پختن بافت خودش را از دست بدهد زیاد است و در این صورت ممکن است از زیبایی ظاهر خورش به آلو کم شود.

به‌ها را در کره تفت دهید تا کمی طلایی شوند. وقتی گوشت یا سینه مرغ پخت، به‌های سرخ شده را اضافه کنید و دوباره به مدت ۳۰ دقیقه اجازه دهید مواد با هم روی حرارت ملایم بپزند. آلو‌ها را در ۱۵ دقیقه پایانی به همراه آبلیمو (یا رب انار) و شکر به مواد اضافه کنید. بعد از اینکه همه مواد یکدست و منسجم شدند و خورش به آلو قوام پیدا کرد، حرارت را قطع و در ظرف مناسب سرو کنید.


فوت و فن‌های طرز تهیه خورش به آلو مجلسی

*خورش به آلو را می‌توانید به روش‌های مختلفی درست کنید و در آن از گوشت گوسفندی (قرمز)، مرغ (ترجیحا بدون استخوان و فیله) و گوشت چرخ کرده استفاده کنید. در صورتی که از گوشت چرخ کرده در دستور پخت خورش آلو استفاده می‌گنید بهتر است آن را به شکل قلقلی درآورید تا هم ظاهر زیبایی داشته باشد و هم خوش‌طعم‌تر شود.

*در صورتی که از گوشت قرمز استفاده می‌کنید، اضافه کرن نمک را حتما در مرحله پایانی انجام دهید، در غیر این صورت افزودن نمک در همان مرحله ابتدایی هم ایرادی ندارد و گوشت را سفت نمی‌کند.

*میزان اضافه کردن شکر به ذائقه خودتان بستگی دارد و می‌تواند از یک قاشق چای‌خوری تا ۲ قاشق غذاخوری شکر به این خورش با لپه یا خورش به آلو ساده متغیر باشد.

*این خورش لذیذ معمولا به عنوان یک خورش مجلسی، در کنار برنج سرو می‌شود.

اصول پخت خورش به آلو به سبک شهر‌های مختلف

طرز تهیه خورش به آلو مجلسی و اصول پخت آن به سبک شهر‌های مختلف

*در طرز تهیه به آلو در شهر‌های مختلف گاهی اوقات از عرق هل و چوب دارچین هم استفاده می‌شود یا برای مثال در خورش به آلو اصفهانی از ۲ قاشق زعفران دم کرده هم استفاده می‌شود. بعد از اضافه کردن گوشت به پیاز، زعفران را اضافه می‌کنند.

* طرز خورش به آلو کرمان و شیراز هم دستور پخت خورش به که در بالا آورده شد یکسان است و می‌توانید به‌جای کره، از روغن کنجد برای سرخ کردن آلو و از برش‌های سیب در کنار آلو استفاده کنید.

*طرز تهیه خورش به آلو مرغ یا گوشت با لپه هم مرسوم است. در دستور پخت خورش به آلو می‌توانید از لپه هم استفاده کنید. در این صورت ۱/۴ لیوان دسته دار فرانسوی لپه را از حداقل دو ساعت قبل خیس کنید و بعد از اینکه گوشت را تفت دادید، لپه را هم اضافه کنید. در این صورت خورش به آلو با لپه خواهید داشت.

* می‌توانید به خورش به اندازه ۲ تا ۳ قاشق غذا خوری گردوی خرد شده هم اضافه کنید. گردو را در مراحل ابتدایی بیفزایید تا به روغن بیفتد.

*اگر در دستور پخت خورش به آلو از رب انار استفاده می‌کنید، در مرحله پایانی و همزمان با اضافه کردن آبلیمو، رب انار را اضافه کنید. البته بهتر است در این صورت آبلیمو را حذف کنید، چون آبلیمو به خورش به آلو طعم ترش می‌دهد و رب انار، به نسبت میزان شیرینی یا ترشی، به آن طعم ملس خواهد داد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار