gardeshban.ir

باستان‌شناسان اشیائی از عصر برنز را کشف کرده‌اند که از قدیمی‌ترین انوع پول هستند.
کد خبر: ۳۶۱۶۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
هزاران سال پیش مردم از اشیاء برنزی همچون حلقه‌های گردن، تیغه‌های تبر و میله‌های خمیده‌شده‌ای به عنوان پول رایج استفاده می‌کردند و به این ترتیب این آثار به یکی از قدیمی‌ترین انواع پول در جهان تبدیل شد.

باستان‌شناسان اخیرا بیش از ۵۰۰۰  مورد از این آثار باستانی را که به اوایل عصر برنز (۲۱۵۰ پیش از میلاد تا ۱۷۰۰  پیش از میلاد) تعلق داشتند و از حدود ۱۰۰ نقطه در اروپای مرکزی کشف شده بودند مورد بررسی قرار دادند.

با توجه به این‌که باستان‌شناسان مجموعه‌ای از آثار مشابه (همچون حلقه‌های گردن، تیغه‌های تبر و میله‌های خمیده‌شده‌) را که وزن و اندازه مشابهی دارند در این نقاط کشف کرده‌اند می‌توان نتیجه گرفت این تشابه نسبی و همچنین کشف این آثار در قالب بسته و مجموعه نشان می‌دهد این آثار ارزش مشخصی داشتند و به عنوان نوعی پول مورد استفاده قرار می‌گرفتند.

عکس/ کشف قدیمی‌ترین انواع پول‌

این آثار برای این‌که به عنوان پول مورد استفاده قرار بگیرند باید در شمار بالا تولید می‌شدند.

متخصصان معتقدند یکی از ویژگی‌های مهم این حلقه‌ها و تیغه‌های تبر این است که این آثار عمدا برای مورد استفاده قرار گرفتن به عنوان پول استاندارد و همگون شده بودند.

پول‌های مدرن یا همان سکه‌ها و اسکناس‌ها در حجم بالا و با هدف همسان بودن ساخته می‌شوند. اما حلقه‌های عصر برنز در مقایسه با پول‌های مدرن کمتر همسان هستند چراکه در آن زمان سیستم‌های دقیق اندازه‌گیری وزن اشیاء وجود نداشت. مردم وزن اشیاء را بر اساس این‌که با در دست گرفتن‌شان چه میزان سنگینی احساس می‌کنند اندازه‌گیری می‌کردند. به زبان دیگر وزن دقیق یک شی‌ء تا زمانی که به طور محسوس با شیء مورد نظر دیگر همسان باشد اهمیتی نداشت.

لایوساینس نوشت، این اشیاء علاوه بر این‌که اطلاعاتی درباره داد و ستد در عصر برنز ارائه می‌کنند می‌توانند در مطالعات درباره تکامل هوش و قدرت حل مشکلات انسان هم مفید باشند.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار