gardeshban.ir

ظهور چهره جدیدی از شانزلیزه
کد خبر: ۳۶۱۶۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۶ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 06
گردشبان (gardeshban.ir) :

شهردار پاریس اعلام کرد خیابان شانزلیزه واقع در پایتخت فرانسه قرار است شاهد بازسازی سبزی به ارزش ۲۵۰ میلیون یورو شود. 

آن هیدالگو، شهردار پاریس طی مصاحبه‌ای با روزنامه فرانسوی اذعان داشت: طرح مذکور این خیابان ۱.۹ کیلومتری را به «پارکی مجلل» تبدیل می‌کند. کمیته شانزلیزه از سال ۲۰۱۸ با راه‌اندازی کارزاری خواستار تغییر این منطقه شد. چرا که به نظر آن‌ها باید اقدامی برای احیای این خیابان مشهور انجام می‌شد. این کمیته به ریاست  ژان نوئل رینهارت، متشکل از کسانی است که در خیابان شانزلیزه زندگی و کار می‌کنند.

اولین بار در سال ۲۰۱۹ از این طرح پرده برداشته شد و با کمک عموم مردم برنامه‌هایی برای احیای این خیابان ریخته شد. این‌ها شامل کاهش مناطق عبور خودرو به نصف، احداث پیاده‌روهایی جدید و افزایش تعداد درختان در این خیابان است تا به بهبود کیفیت هوای منطقه کمک شود. 

اعضای کمیته مذکور با صدور بیانیه‌ای اظهار داشتند: این خیابان اسطوره‌ای، زرق و برق خود را طی سی سال گذشته از دست داده است. این منطقه به گونه‌ای رو به رشد از طرف پاریسی‌ها رها شده است و مورد آسیب و بحران‌های پی در پی قرار گرفته است.

شانزلیزه اولین بار در سال ۱۶۷۰ طراحی شد ولی بعدتر در اواسط دهه ۱۸۰۰ میلادی به دست بارون هوسمان از نو طراحی شد و ۲۵ سال پیش نیز بازسازی شد. این خیابان برای رژه جشن‌های روز ملی فرانسه در ۱۴ ژوئیه استفاده شد و همچنین آخرین بخش مسابقه دوچرخه‌سواری تور فرانسه است. 

شانزلیزه خداحافظی کنید؛ شانزلیزه‌ای جدید در دست ساخت است

جالب است بدانید علی‌رغم این که این خیابان محلی محبوب گردشگران است، ساکنان پاریس علاقه چندانی به دیدار از آن ندارند. 

به گفته فیلیپ شیامبارتام، معماری که شرکتش با نام «پی‌سی‌ای استریم» طرح بازسازی این خیابان را برعهده دارد، حدود صد هزار نفر هر روز در شانزلیزه قدم می‌زنند. گردشگران ۶۵ درصد این میزان را تشکیل می‌دهند و ساکنان پاریس فقط ۵ درصد آن‌ها هستند. 

بازسازی این خیابان تا قبل از برگزاری بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ به میزبانی پایتخت فرانسه، کلید نخواهد خورد و بنا است تا سال ۲۰۳۰ به اتمام برسد. از سایر پروژه‌های این طرح بازسازی میدان کنکورد در انتهای همین خیابان است. 

همچنین قرار است محیط پیرامون برج ایفل بازسازی شود و فواره‌ها، حوض‌ها و پارک‌های بیشتری در اطراف این برج مشهور ساخته  شود. 

پل ینا (پلی که برج ایفل را به تراکدرو وصل می‌کند) نیز به پیاده‌رویی چمن‌پوش مبدل خواهد شد و در هر دو طرف آن درخت کاشته می‌شود. این کار تا سال ۲۰۲۴ به اتمام خواهد رسید و شرکتی که مسئولیت اداره این بنای تاریخی را دارد منابع مالی آن را تامین خواهد کرد. 

خانم هیدالگو در اقدامی برای قابلیت پیاده‌روی بیشتر در پاریس تاکنون بخش‌هایی از خیابان‌های هر دو طرف رودخانه را به روی خودروها بسته است. او همچنین هفت میدان بزرگ شهر را تغییر داده تا فضای بیشتری برای قدم زدن عابران پیاده و حرکت دوچرخه‌سواران و موتورهای برقی فراهم شود. 

شهردار پاریس به Le Journal du Dimanche گفت این پروژه یکی از چندین برنامه در دست برای متحول کردن شهر «قبل و بعد از سال ۲۰۲۴» است.



پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار