gardeshban.ir

روستای مریان در شهرستان زیبای تالش قرار دارد.
کد خبر: ۳۶۱۷۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای تاریخی مریان در شهرستان تالش و در 143 کیلومتری رشت قرار دارد. این روستا از سمت جنوب به مناطق جنگلی می‌رسد و می‌توانید در کنار دیدن روستای مریان از مناظر زیبای جنگل هم لذت ببرید.

یکی از دیدنی‌های تاریخی روستا گورستان باستانی آن است که کهن‌ترین گورستان پیش از تاریخ ایرانی و سندی است بر اینکه از گذشته‌های دور مردمی در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند. گورها دخمه‌ه‏ای چند طبقه و سنگچین شده هستند و بنابر روایتی مردگان این گورستان با وسایل زندگی خود در گورها دفن شده‌اند.

حمامی قدیمی که متعلق به یکی از دوره‌های صفوی یا قاجاری است هم در روستا قرار دارد. دیدن حمام روستا را از دست ندهید.

مریانی‌ها به آذری و تالشی سخن می‏‌گویند و تقریبا همه‌شان به دامداری، باغداری، مرزعه‌داری و ساخت صنایع دستی مشغول روزگار می‌گذرانند. باغ‌های انبوه مریان درخت‌های زردآلو، سیب، به و گلابی دارد و زنان روستایی گلیم، جاجیم می‌بافند.

خانه‌های روستا در منطقه کوهستانی قرار دارند و بنابراین ساختار آنها با باقی مناطق استان متفاوت است؛ خانه‌ها با سنگ و چوب ساخته شده‌اند.درهای خانه‌ها کوچک است تا سرما به داخل خانه نفوذ نکند.

روخانه کرگانرود هم در روستا قرار دارد. شکوه رودخانه پرآب و رنگ‌های پاییزی درختان جنگل پوشیده شده با مه مناظر رویایی را می‌سازند. مردهای روستا هر سال در جشنواره سوارکاری و کشتی شرکت می‌کنند و کودکان روستا هنوز هم به انجام بازی‌های محلی علاقه دارند.
 
مراسم شب یلدا با رسم‌های ویژه ای در روستا برگزار می‏‌شود. اهالی مریان معتقدند برای برطرف شدن ماه و خورشید گرفتی یا بندآمدن باران باید بر ظرف‌های مسی بکوبند. در سفر به مریان حتما شنیدن صدای نواختن نی چوپانان و آوازهای محلی تالشی را تجربه کنید.

قلعه نصوری

آبگوشت شوربا، آبگوشت قورمه، ترش آش و آش رشته از غذاهای محلی روستا هستند و  راه دسترسی به مریان از شهر هشتپر است. 


کهن‌ترین گورستان پیش از تاریخ ایرانی +عکس

کهن‌ترین گورستان پیش از تاریخ ایرانی +عکس

کهن‌ترین گورستان پیش از تاریخ ایرانی +عکس

کهن‌ترین گورستان پیش از تاریخ ایرانی +عکس

کهن‌ترین گورستان پیش از تاریخ ایرانی +عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار