gardeshban.ir

کویرگردی طرفداران زیادی پیدا کرده و تورهای زیادی به جای مناطق پر دار و درخت و خوش آب و علف راه کویر را در پیش گرفته‌اند.
کد خبر: ۳۶۱۸۰
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 07
گردشبان (gardeshban.ir) :

بیشتر این تورهای کویرگردی هم مقصدشان یا مرنجاب است و یا مصر. اما الآن وقتش رسیده که شما با یک منطقه زیبای کویری دیگر آشنا بشوید: جندق.

كویر مركزی ایران، استان اصفهان، حوالی خور و بیابانک؛ اگر پایتان به این منطقه باز شد سری به جندق بزنید. به عبارت سخت‌تر، جندق در حوزه استحفاظی استان اصفهان قرار دارد یعنی؛ در فاصله 350 كیلومتری شمال شرقی اصفهان. برای یک کویرگردی جانانه و برای آن که ستاره‌ها را از نزدیک‌ترین فاصله ببینید و لمس کنید، می‌توانید یکی از این دو مسیر را برای رسیدن به جندق انتخاب کنید: مسیر اول از سمت شاهرود است؛ حدود 50 كیلومتر بعد از مصر به جندق می‌‌رسید. مسیر بعدی هم از طرف نائین است.

اسکی و موج سواری در کویر

دریانوردی در دل صحرا

ضمناً کسی نگوید که در این کویر برهوت پرنده هم پر نمی‌زند! كل و بز، روباه معمولی و روباه شنی، گرگ، عقاب قوچ و میش، خرگوش، قمری، كبك و تیهو و باقرقره، و البته پلنگ و یوزپلنگ ساکنان خجالتی این منطقه هستند که از دست گردشگران گریزانند و البته همین جانوران باعث علاقه‌مندی گروه دیگری از گردشگران - شما بخوانید شکارچیان- به جندق شده است.

اسکی و موج سواری در کویر

جندق هم شد اسم؟!

اگر به سفری رفته‌اید که درباره دلیل نام‌گذاری آن شهر چیزی نمی‌دانید خجالت نکشید. با پرسیدن وجه تسمیه شهرها اطلاعات فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی زیادی نصیبتان می‌شود که نمی‌شود به این راحتی از خیرش گذشت. درباره جندق هم همین قاعده حکم می‌کند. پس بد نیست بدانید که جندق به خاطر خصوصیات جغرافیایی‌اش به این اسم نام‌گذاری شده است؛ جندق یعنی "حاشیه كویر و زمین صاف". بارش كمتر از 100میلی‌ متر در سال جندق را به یک منطقه کویری تمام عیار تبدیل کرده ؛ اما به ‌رغم بارندگی کم، جندق از محصولات كشاورزی بی بهره نیست. زراعت و کشت گندم و جو در این منطقه رواج دارد و عجیب‌تر این که گفته می‌شود زعفران جندق مرغوب‌ترین زعفران دنیا است، با این حال حجم پایین تولید زعفران در جندق باعث شده که قدر این طلای زرد بیشتر دانسته شود.​

ضمناً اگر به جندق رفتید و به پوشش گیاهی منطقه برخورد کردید تعجب نکنید؛ تاق، گز، روناس، اشنو، بادام كوهی، خارشتر، مارچوبه، شیرین بیان و... پوشش گیاهی این منطقه را تشکیل می‌دهد هر چند این منطقه مثل هر کویر دیگری بخش‌هایی کاملاً خشک و لم‌یزرع دارد که از زیبایی بی نظیری برخوردار است. وقتی طوفان امواج شن را به حركت در می‌آورد، تپه‌های شنی و حجم‌های زیبایی می‌‌سازد که کویرگردان بسیاری مشتاق دیدنش هستند.


اسکی و موج سواری در کویر

اسکی و موج سواری در کویر


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار