gardeshban.ir

مسجد وزیر خان مربوط به قرن هفدهم در شهر لاهور پاکستان واقع‌شده و یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این شهر محسوب می‌شود.
کد خبر: ۳۶۱۸۵
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۷ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
مسجد وزیر خان مربوط به قرن هفدهم در شهر لاهور پاکستان واقع‌شده و یکی از مهم‌ترین نشانه‌های این شهر محسوب می‌شود. مسجد وزیر خان یکی دیگر از مساجد خیره کننده جهان است که در ادامه با این مسجد بسیار زیبا بیشتر آشنا خواهید شد.

تاریخچه مسجد وزیر خان:

ساخت مسجد تحت سلطنت امپراتور مغول شاه جهان در سال 1634 یا 1635 آغاز شد و تقریباً در مدت هفت سال به پایان رسید. مسجد وزیر خان به سبک معماری مغولی با چهار مناره بنا شده است. مسجد وزیر خان به دست هنرمندان ایرانی ساخته شده است.

مسجد وزیر خان کجاست؟

مسجد وزیر خان در شهر لاهور مرکز استان پنجاب در پاکستان است در امتداد جنوبی گذرگاه شاهی، مسیری سنتی برای گذار اشراف گورکانی در مسیر کاخ‌های سلطنتی در دژ لاهور، قرار دارد. این مسجد حدود ۲۶۰ متر با غرب دروازه دهلی فاصله دارد، که در آن جا حمام شاهی نیز واقع شده‌است. این مسجد همچنین رو به میدان وزیر خان و دروازه چتا مستقر است.

معماری مسجد وزیر خان:

مسجد هم در داخل و هم در بیرون، با نقاشی و کاشی کاری‌های زیبا به رنگ‌های آبی، سبز، نارنجی، زرد و بنفش تزیین‌ شده است. منطقه‌ای که مسجد در آن واقع شده است نیز یکی از شگفت‌انگیزترین نقاط در لاهور است.

مسجد وزیر خان برای آرایه‌های استادانه‌اش که از مناطق مختلف تأثیر گرفته‌است معروف است، با اینکه دیگر آثار تاریخی در لاهور از دوره شاه جهان از کاشی-کاریهای پیچیده برخوردارند اما هیچ‌کدام قابل قیاس با مسجد وزیر خان نیستند.

ورودی مسجد یک دروازه بزرگ به سبک تیموری است که به میدان کوچک شهری باز می‌شود. ایوان دارای دو بالکن کوچک است. بالای ایوان به عربی شهادتین نوشته شده‌است. دو طرف ایوان هم با کاشی کاری در هم پیچیده دو رباعی به فارسی به خط محمدعلی خوشنویس که شاگرد میان میر بود نوشته شده‌است.

بعد از عبور از دروازه و هشتی، حیاط قرار دارد. حیاط ۱۳۰ فوت در ۱۶۰ فوت است، دورتادور حیاط رواقی قوس دار وجود دارد و سطح حیاط از آجر پوشیده شده‌است که از ویژگی‌های معماری ایرانی مساجد است.


مسجد وزیر خان؛ مسجد تاریخی و زیبای پاکستان/عکس

مسجد وزیر خان؛ مسجد تاریخی و زیبای پاکستان/عکس

مسجد وزیر خان؛ مسجد تاریخی و زیبای پاکستان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار