gardeshban.ir

رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر از احتمال وقوع حادثه در نقاط خطر پذیر ارتفاعات شمال پایتخت شامل دربند، جمشیدیه و دارآباد برای کوهنوردان تازه کار و مبتدی هشدار داد.
کد خبر: ۳۶۲۱۶
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۸ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
مهدی ولی پور، رئیس سازمان امداد ونجات جمعیت هلال‌احمر با اعلام این مطلب گفت: کوهنوردان تازه کار و مبتدی هنگام عزیمت به ارتفاعات شمال تهران به ویژه مناطق خطر پذیر دربند (ارتفاعات شیرپلا تا گردنه کلکچال، پیازچال، گرز دره، پایگاه داودی میانه راه شیرپلا، منطقه غار پلنگ، دره اسون محدوده دیواره اسون، انتهای بند یخچال دیواره اسپیلت، دره فراخلا، بندیخچال، نقاط خطر پذیر جمشیدیه (گردنه کلک چال و دیواره اسپیلت) و نقاط خطر پذیر دارآباد(آبشار چال مگس، مسیر آبشار کبوترخان، باغچه خلیل، خط الراس دارآباد به توچال، قله دار آباد سوزنی ها و درازلش حتما به علائم هشداردهنده و تعیین مسیر در مناطق کوهستانی توجه داشته باشند.

او با ارائه گزارش عملیات کوهستان در ارتفاعات تهران (از سال ۱۳۹۰ تاکنون) ادامه داد: در ۹ ساله گذشته بیشترین عملیات کوهستان برای نجات جان کوهنوردان حادثه دیده و مصدوم از سوی امدادگران و نجاتگران هلال احمر در ارتفاعات دربند با ۴۸ درصد، دارآباد و شیر پلا با ۴۱ درصد، کلکچال با چهار درصد، قوچک با چهار درصد و آبعلی با سه درصد انجام شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر توضیح داد: در مدت یادشده هزار و ۶۹۹ مورد عملیات امداد کوهستان معادل (۱۲ درصد کشور) در ارتفاعات استان تهران انجام شده که هزار و ۴۴۲ مورد آن در شمیرانات ثبت و گزارش شده است.

ولی پور ادامه داد: در اجرا و انجام این شمار عملیات امداد و نجات کوهستان از سوی امدادگران و نجاتگران کوهستان و واکنش سریع هلال احمر به ۲ هزار و ۶۵۷ نفر (۱۴ درصد کشور) امدادرسانی شده که هزار و ۸۷۸ نفر از آنها مصدومان و آسیب دیدگان حوادث محیط های کوهستانی در شمیرانات بوده است.

او از ارائه خدمات امداد و کمک های اولیه سرپایی به ۶۲۶ نفر از مصدومان حوادث کوهستان (۲۰ درصد کشور) در ارتفاعات شمال تهران خبر داد و گفت: در این سلسله عملیات امدادی به ۳۱۴ نفر از مصدومان و حادثه دیدگان ارتفاعات شمال تهران در شمیرانات خدمات رسانی شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: در مدت یادشده ۷۶۹ نفر (۱۶ درصد کشور) از مصدومان حوادث کوهستان به مراکز درمانی منتقل شدند که ۶۶۵ نفر از آنها مربوط به مصدومان حوادث ارتفاعات شمال تهران در شمیرانات بوده است.

او گفت: همچنین در ۹ ساله گذشته ۹۷ مورد عملیات هوایی (۲۱ درصد کشور) انجام شده که سهم شمیرانات و ارتفاعات شمال تهران ۸۰ مورد بوده است.

ولی پور مساحت تحت پوشش امدادی جمعیت هلال احمر استان تهران را  ۲۳۷/۴۵۶ کیلومتر مربع اعلام کرد و افزود: این مناطق تحت پوشش شهرستان شمیرانات ارتفاعات دربند، دارآباد، جمشیدیه و ارتفاعات فشم و شمشک است.

او اظهار کرد: اشراف نداشتن کوهنوردان و گردشگران تازه کار و مبتدی ورودی به محیط های کوهستانی بر منطقه صعود از لحاظ مسیرها و نقاط خطرناک (پرتگاه ها، مناطق با احتمال سقوط در آب، مناطق با احتمال ریزش سنگ و بهمن) و همچنین آگاهی نداشتن از وضعیت آب و هوایی مناطق صعود از دلایل وقوع حوادث برای آنان در محیط های یاد شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از تمامی کوهنوردان اعزامی به ارتفاعات کوهستانی کشور خواست با توجه به تاریکی زود هنگام در فصل زمستان در ارتفاعات، زمانبندی مناسبی را برای به پایان رساندن برنامه صعود و فرود خود به ارتفاعات تا قبل از تاریکی هوا داشته باشند و هنگام عزیمت به ارتفاعات کوهستانی از لباس های دارای رنگ واضح (قرمز، زرد و فسفری) برای سهولت در رصد امدادگران و نجاتگران استفاده کنند چرا که پوشیدن لباس های همرنگ محیط های کوهستانی در فصول مختلف سال موجب می شود تا در هنگام وقوع حوادث، امدادگران برای یاری رساندن به مصدومان دچار مشکلات فراوان شوند.

این مقام مسئول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از کوهنوردان خواست در زمان حاضر از صعود انفرادی به مناطق کوهستانی استان تهران و سراسر کشور خودداری کنند و اگر قصد صعود به مناطق کوهستانی را دارند، به همراه گروهی مجرب و آموزش دیده و با هماهنگی فدراسیون کوهنوردی و سازمان های امدادرسان اقدام به این کار کنند.

ولی پور از کوهنوردان و دیگر شهروندان دوستدار فصل زمستان و زیبایی ها آن در ارتفاعات کوهستانی و مناطق برف گیر خواست، در صورت نیاز به کمک و قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی و پیچیده انواع حوادث کوهستان حتی بدون داشتن سیم کارت در تلفن همراه با شماره ۱۱۲ هلال احمر تماس بگیرند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار