gardeshban.ir

چند روز است که شایعاتی در مورد ورود واکسن کرونای روسی در کشور شنیده می‌شود ایبن درحالی است که دانشمندان نظرات متفاتی در مورد این واکسن دارند.
کد خبر: ۳۶۳۲۵
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
چند روز است که شایعاتی در مورد ورود واکسن کرونای روسی در کشور شنیده می‌شود؛ واکسن کرونای اسپوتنیک V ساخت روسیه بر اساس یک ناقل ویروسی از نوع ویروس سرماخوردگی طراحی شده است. در این واکسن از دو نوع آدنوویروس عامل سرماخوردگی انسان به نام‌های Ad۲۶ و Ad۵ استفاده شده است که ژن‌های ویروس کرونا را که یک پروتئین سطحی گل‌میخی در آن را می‌سازند، به درون بدن منتقل می‌کند. این پروتئین گل‌میخ‌مانند سطحی با اتصال به گیرنده‌های سلول‌های انسانی امکان ورود ویروس به سلول و تکثیر آن را فراهم می‌کنند.

نظر سازمان جهانی بهداشت

در اغلب کشورها بر اساس راهنمای سازمان جهانی بهداشت هنگامی واکسن‌های نامزدشده برای پیشگیری از کرونا برای مصرف عمومی تایید می‌شوند که داده‌های مربوط به ایمنی و اثربخشی کارآزمایی‌های بالینی مرحله سوم یا نهایی آنها بوسیله سازمان‌های ناظر بین‌المللی ارزیابی و تایید شده باشند، تایید سریع این واکسن پیش از انتشار داده‌های کارآزمایی بالینی مرحله سوم باعث بروز انتقاداتی در رسانه‌های گروهی شد و بحث‌هایی را در جوامع علمی برانگیخت، مانند واکسن اسپوتنیک از ناقل ویروسی برای انتقال ژن‌های کروناویروس به درون بدن انسان استفاده می‌کند، اما یک آدنوویروس یا ویروس سرماخوردگی مربوط به شمپانزه‌ها در آن به کار رفته است.

واکسن روسی تا چه حد مطمئن است؟

وزارت بهداشت روسیه اعلام کرده که با وجود موفقیت آمیز بودن تست بالینی این واکسن، عملکرد دقیق آن زمانی مشخص می شود که واکسناسیون عمومی صورت گرفته و شاهد ایمنی دسته جمعی جامعه در برابر کرونا باشیم. الکساندر گینتسبورگ معاون مرکز گامالئی در این باره می گوید: فعلا نمی توان آن را بی خطر برای کودکان دانست و تست روی کودکان پس از پایان مرحله تست روی بزرگسالان صورت خواهد گرفت.

انتقادات و تردید‌ها به واکسن روسی کرونا

هرچند دانشمندان و محققان روسی که روی این پروژه کار می‌کنند دائما می‌گویند رقبای خارجی آن‌ها هنوز به مرحله تست بالینی هم نرسیده و در همان مراحل اولیه نتایج خوبی نگرفته اند، اما سیاسی شدن این رقابت در عرصه بین المللی باعث شده تردید‌های جدی به واکسن روسی کرونا وارد شود. علاوه بر آن، سازمان بهداشت جهانی واکسن‌های روسی کرونا را همچون پروژه‌های دیگر کشورها، واکسن‌هایی در مرحله آزمایش بالینی می داند که کارایی نهایی آن‌ها مشخص نیست!

امیدی به واکسن روسی کرونا هست؟

مشخص است که روسیه تمام توان علمی خود را برای اول شدن در این رقابت بکار گرفته و مرکز گامالئی مسکو با همکاری وزارت دفاع این کشور حداقل یک گام از رقبای چینی و آمریکایی خود در آزمایش بالینی واکنس کرونا جلو هستند به طوریکه مرحله نخست تست روی چند ده نفر را هم با موفقیت و نتایج مثبت پشت سر گذاشته اند اما تا ثابت شدن اثر قطعی این واکسن هنوز راه درازی در پیش است.

 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار