gardeshban.ir

گزارش/
وزارت گردشگری این هفته منتظر مصوبه و موافقت نهایی ستاد کرونا با صدور ویزای توریستی، پس از حدود یک سال توقف بود، اما حالا این ستاد از سخت‌تر شدن مقررات ورود به ایران برای اتباع خارجی خبر می‌دهد.
کد خبر: ۳۶۳۴۹
تاریخ انتشار : شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در بودجه سال ۹۹ ورود ۱۰ میلیون توریست را به کشور پیش‌بینی کرده بود اما با شیوع ویروس کرونا، تعلیق پروازهای بین‌المللی، بسته شدن مرزهای زمینی و توقف صدور ویزای توریستی، آن برآوردها به‌هم ریخت.

طبق آماری که معاونت گردشگری از نیروی انتظامی گرفته و در اختیار این خبرگزاری قرار داده است، از اسفندماه ۹۸ که ویروس کرونا به ایران سرایت کرد تا پایان مردادماه ۹۹ نزدیک به ۲۶۲ هزار مسافر خارجی به ایران وارد شدند. گمرک ایران هم تایید کرده تردد مسافران ورودی از مرزهای زمینی، ریلی و هوایی۸۴.۵۷ درصد کاهش داشته است. معاون آمار دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات گمرک گفته که از ابتدای سال ۹۹ تا پایان ماه آذر، جمعا دو میلیون و ۷۰۷ هزار و ۱۳۴ مسافر به کشور وارد شده‌اند که فقط ۳۱۸ هزار و ۹۶۵ نفرشان تبعه خارجی بوده‌اند. وزارت امور خارجه گفته که بیشتر اتباع خارجی با ویزای درمان و تجارت به ایران سفر می‌کنند.

با ادامه توقف سفر گردشگران خارجی به ایران، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز وارد مذاکره با ستاد ملی مقابله با کرونا شد تا ویزای توریستی ایران از بایکوت خارج شود. در هفته‌های گذشته نیز، پس از درخواست‌های متعدد تورگردان‌ها برای صدور ویزا دست‌کم برای طبیعت‌گردی و گردشگرانی که با اتومبیل شخصی خود سفر می‌کنند، معاون گردشگری از نهایی شدن برخی مذاکرات برای ازسرگیری صدور ویزای توریستی به شکل محدود و برنامه‌ریزی‌شده به ایسنا خبر داد، درحالی که اکنون سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از تعیین الزامات جدید برای ورود مسافران خارجی به کشور و سخت‌تر شدن مقررات مربوط به آن سخن می‌گوید.

علیرضا رئیسی ـ شنبه ۱۱ بهمن‌ماه ـ پس از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، درحالی که فعالان گردشگری انتظار شنیدن خبر از سرگیری صدور ویزای توریستی ایران را داشتند، اعلام کرد: همه مسافران از هر کشوری، حتی کشورهای همسایه برای سفر به ایران باید تست منفی PCR را همراه داشته باشند. همچنین قرار است از تمام مسافران ورودی دوباره تست کووید - ۱۹ گرفته شود و اگر مسافری از اروپا به کشور وارد شد علاوه بر داشتن گواهی منفی تست کرونا و انجام دوباره PCR در مرز ورودی، باید ۱۴ روز در خانه قرنطینه شود.

ستاد ملی مقابله با کرونا در مردادماه مقرراتی را برای کنترل مسافران به اجرا گذاشته بود که بنا بر آن، تمام مسافران بالای دو سال، باید دست‌کم ۹۶ ساعت قبل از سفر، تست PCR انجام و گواهی منفی آن را به زبان انگلیسی به نمایندگان وزارت بهداشت و پایگاه‌های بهداشت مرزی تحویل می‌دادند. در صورت مشاهده موارد مشکوک، پس از انجام تست PCR، مسافر با ملیت غیرایرانی در محل مشخص‌شده از سوی وزارت بهداشت با هزینه شخصی قرنطینه می‌شد و از مسافر ایرانی تعهدنامه گرفته می‌شد تا مدت ۱۴ روز قرنطینه خانگی شود. در صورت ارائه نکردن گواهی‌نامه سلامت و تست معتبر کووید - ۱۹، PCR، به مسافران با ملیت غیرایرانی اجازه ورود به کشور داده نمی‌شد. هرچند که به گفته برخی از مسافران ورودی به ایران، این پروتکل‌ها گاهی به‌درستی، سختگیرانه و یا مطابق با دستورالعمل اجرا نمی‌شدند.

حالا معاون وزیر بهداشت گفته که با سخت کردن اجرای آن الزامات و پروتکل‌ها، قرار است مرزهای زمینی، هوایی و آبی به شدت کنترل شود. وزیر بهداشت هم چندی پیش خواسته بود مرزهای مشترک با عراق، افغانستان و پاکستان دقیق‌تر کنترل شود.

با این وجود، سخنگوی ستاد ملی کرونا این امید را داده که اگر شش هفته باقی‌مانده تا پایان سال، پروتکل‌ها به خوبی رعایت شود، تعطیلات نوروز آرامی خواهیم داشت و حتی یکی از مصوبات این جلسه ستاد به فعالیت هتل‌ها در مناطقی با وضعیت مناسب و با رعایت پروتکل‌های سختگیرانه و اجرای بعضی تورها در عید نوروز با نظارت بوده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار