gardeshban.ir

بر اساس جدیدترین بارومتر سازمان جهانی گردشگردی (UNWTO)، ریزش تعداد سفرهای بین‌المللی بیانگر از دست رفتن ۱,۳ تریلیون دلار درآمد صادراتی است - بیش از ۱۱ برابر ضرر ثبت شده در بحران اقتصادی جهانی در سال ۲۰۰۹. این بحران بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون شغل که ارتباط مستقیم با گردشگری داشته‌اند را در معرض خطر قرار داده است که عمدتا هم به شرکت‌های کوچک و متوسط مربوط می‌شوند.
کد خبر: ۳۶۳۸۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 12
گردشبان (gardeshban.ir) :



به خاطر شیوع همه­‌گیری در سراسر دنیا، در حال حاضر هم بسیاری از کشورها محدودیت‌های شدیدتری را برای سفر اعمال می‌کنند. این محدودیت‌ها عبارتند از تست‌های اجباری، قرنطینه و در برخی موارد بسته شدن کامل مرزها، که همگی باری بر دوش سفرهای بین‌المللی هستند. در همین حین، انتظار می‌رود که توزیع واکسن COVID-۱۹ به تدریج به بازیابی اعتماد مصرف‌کننده کمک کند، محدودیت‌های سفر را کاهش دهد و رفته‌رفته سفر را به سبد خانوارها بازگرداند.

زوراب پولولیکاشویلی، دبیرکل UNWTO عنوان کرد: «در حالی که تلاش‌های زیادی برای امکان‌پذیر کردن سفرهای بین‌المللی صورت گرفته است، ما می‌دانیم که هنوز تا پایان بحران راه درازی در پیش داریم. تطبیق­دهی، هماهنگ‌سازی و دیجیتال‌سازیِ ‌اقدامات مربوط به کاهش خطر کرونا در حوزه سفر، ازجمله آزمایش، رهگیری و گواهی واکسیناسیون، مبانی اساسی برای ارتقای سفرهای ایمن و آماده‌سازی فعالان گردشگری برای بهبود این صنعت پس از فراهم شدن شرایط به شمار می‌روند.

دورنمای بهبود از پاندمی

نظرسنجی جدید هیئت متخصصان UNWTO حاکی از آن است که دورنمای گردشگری برای سال ۲۰۲۱ هنوز مبهم و پیچیده است. تقریبا نیمی از پاسخ‌دهندگان (۴۵%) چشم‌انداز مثبتی برای سال ۲۰۲۱ نسبت به سال قبل ارائه کرده‌اند، در حالی که ۲۵% از آنها انتظار دارند این سال هم مانند سال ۲۰۲۰ باشد. البته ۳۰% از آنها هم معتقندند که اوضاع در سال ۲۰۲۱ بدتر خواهد شد.

چشم‌اندازهای کلی برای ازسرگیری گردشگری در سال ۲۰۲۱ اوضاع خوبی ندارند. ۵۰% از پاسخ‌دهندگان انتظار دارند گردشگری تا سال ۲۰۲۲ ازسر گرفته نخواهد شد، در حالی که در اکتبر سال ۲۰۲۰ تنها ۲۱ درصد از آنها چنین پاسخی داده بودند. البته سایر پاسخ‌دهندگان هنوز هم باور دارند که این احتمال وجود دارد که گردشگری در سال ۲۰۲۱ ازسر گرفته شود.

 البته بیشتر این متخصصان بازگشت گردشگری به دوران پیش از پاندمی را زودتر از سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی نمی‌کنند. در حقیقت، ۴۳% از پاسخ‌دهندگان سال ۲۰۲۳ را عنوان کرده‌اند، در حالی که ۴۱% از آنها انتظار دارند بازگشت گردشگری به وضعیت سال ۲۰۱۹ زودتر از سال ۲۰۲۴ رخ نخواهد داد. سنارویهای موردانتظار UNWTO برای سال‌های ۲۰۲۱-۲۰۲۴ حاکی از آنند که دو و نیم تا چهار سال طول می‌کشد تا گردشگری جهانی به سطوح سال ۲۰۱۹ برگردد.

 تاثیری به وسعت تمام دنیا

آسیا و اقیانوسیه – اولین منطقه‌ای که از پاندمی کرونا تاثیر گرفت و در حال حاضر هم بالاترین سطح محدودیت‌های سفر را دارد – با -۸۴%، بیشترین کاهش را در میزان سفرهای ورودی در سال ۲۰۲۰ تجربه کرد (۳۰۰ میلیون کمتر). خاورمیانه و افریقا هم یک کاهش ۷۵ درصدی را تجربه کرده‌اند.

اروپا، با وجود احیای کوتاه‌مدتی که در تابستان ۲۰۲۰ داشت، کاهشی ۷۰ درصدی را در سفرهای ورودی تجربه کرده است. این منطقه بیشترین افت را در تعداد گردشگران ورود داشته است: ۵۰۰ میلیون سفر کمتر نسبت به سال گذشته. قاره امریکا هم یک کاهش ۶۹ درصدی را در سفرهای بین‌المللی داشته است، البته در سه ماهه آخر سال توانسته است کمی وضعیت سفر را بهبود بدهد.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار