gardeshban.ir

روستای باغو از قدیمی‌ترین روستاهای واقع در جزیره کیش است که دور از بخش‌های پیشرفته و مردن این جزیره زیبا قرار گرفته است.
کد خبر: ۳۶۴۵۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای باغو از قدیمی‌ترین روستاهای واقع در جزیره کیش  است که دور از بخش‌های پیشرفته و مردن این جزیره زیبا قرار گرفته است. باغو نحوه زندگی ساکنان قدیمی این جزیره را  برای گردشگران به نمایش می‌گذارد. حالا قبلا از این‌که راجب روستای باغو بیشتر بدانید خالی از لطف نیست که درباره این جزیره زیبا اطلاعات مختصری داشته باشید.

روستای باغو؛ محل سکونت بومیان کیش+عکس

کیش از زیباترین جزایر ایران که در میان آب‌های آزاد خلیج فارس قرار گرفته است و در یک بازه زمانی به این جزیره قیس هم گفته می‌شد. در چند سال اخیر با توجه به جاذبه‌های دیدنی، تفریحی و سرمایه‌گذاری‌هایی که در این جزیره زیبا شده است، کیش را به تبدیل به یکی از جذاب‌ترین مقاصد سفر برای گردشگران ایرانی کرده است.

جالب است بدانید که سالانه بیش از یک میلیون نفر از ایران شاهد زیبایی‌های این جزیره هستند، اما کیش علاوه‌بر بخش‌های شهری، مکان‌های تفریحی،هتل و فروشگاه‌های مردن که در آن وجود دارد، مکان‌هایی تاریخی مانند روستای باغو که زندگی سنتی را به تصویر کشیده در خود جای داده است. 

علت گذاشتن نام باکو روی این روستا

طبق تحقیقات انجام شده،کلمه باغو از نام پیرزنی ۱۰۰ ساله گرفته شده است و در زمانی که جزیره کیش در تصرف پرتغالی‌ها بوده است در این روستا زندگی می‌کرده است.

روستای باغو کجاست؟

برای بازدید از روستای باغو کیش باید به منطقه جنوب غربی جزیره بروید. شما وقتی به جزیره زیبای کیش رسیدید، باید به سمت یکی از جاذبه‌های دیدنی جزیره یعنی کشتی یونانی که در حوالی این روستا است رفته و سپس به سمت میدان غروب کیش بروید؛ از آن‌جا به سمت جاده باغو بپیچید و به مسیر ادامه دهید تا به این روستا برسید.

روستای باغو؛ محل سکونت بومیان کیش+عکس


جاذبه‌های دیدنی و تاریخی روستای باغو

اکثر گردشگرانی که به جزیره زیبا کیش سفر می‌کنند، از کیش به عنوان یک مکان با مراکز تجاری و دیدنی بزرگ یاد می‌کنند، اما  کمی دور بودن از فضای شلوغ و پرهیاهوی مرکز شهر  و قرار گرفتن در یک مکان بومی و تاریخی خالی از لطف نیست و تا حد زیادی به شما آرامش می‌بخشد. با توجه به این موضوع روستای باغو مکان مناسبی است که مدتی از سفر خود را در آن‌جا سپری کنید و به تماشای درختان کهنسال لور، بناهای سنتی و مسجد تاریخی‌اش بپردازید.

مسجد تاریخی روستای باغو

مهم‌ترین جاذبه تاریخی روستای باغو مسجدی است با نام مسجدالنبی (ص) که از آثار ارزشمند که در سال ۹۸۱ هجری قمری ساخته شده است. با ورود به این روستا توجه شما به این مسجد خوش ساخت جلب می‌شود، یک مسجد نسبتا کوچک اما بسیار زیبا که به شما این فرصت را می‌دهد که در کنار آن توقف کوتاهی داشته باشید و عکس‌های زیبایی از این مسجد به آلبوم تصاویر خود اضافه کنید. نکته مهم راجب این مسجد این است که دیواره های خارجی آن بسیار کوتاه و منیاتوری است به طوری که از بیرون هم داخل مسجد به راحتی قابل مشاهد است. همچنین این بنای تاریخی دارای یک مناره زیبا  هم هست که این مسجد را بسیار زیباتر کرده.

روستای باغو؛ محل سکونت بومیان کیش+عکس

 پارک دلیران جاذبه‌های طبیعی روستای باغو

در این روستا تعداد بسیاری از درختان بومی وجود دارد که از شاخص‌ترین آن‌ها درختان کهنسال لور هستند.  لور یکی از کمیاب‌ترین گونه‌های درختی در جهان است، این درخت از خانواده درخت انجیر  و تشکیل شده از برگ‌های بیضی شکل است. در بسیاری از مناطق جنوبی کشور از این گونه‌ی درختی یافت می‌شود و در این روستا شما می‌توانید این درخت زیبا را مشاهد کنید. میوه این درخت به رنگ قرمز و اندازه آن کمی بزرگ‌تر از فندق است.

در چند سال اخیر برای زیباسازی بیشتر جزیره کیش پارکی با نام پارک دلیران با وسعتی حدود ۶۰ هکتار در این منطقه ساخته شده است. این موضوع باعث افزایش امکانات رفاعی و استفاده مناسب از زیبا‌های طبیعی روستا باغو برای جذب گردشگران بیشتر شده است. در این روستا آبشخورهایی برای آهو‌های این منطقه در نظر گرفته شده است که باعث حضور بیشتر این حیوانات در روستای باغو شده است.

آب هوا جزیره کیش و روستای باغو

جزیره کیش و روستای باغو جز مناطق گرم و خشک و تحت تاثیر آب و هوای بیابانی است. این جزیره دارای تابستانی بلند و طولانی از آن طرف زمستان ملایم و کوتاهی است. به‌طور کلی  این منطقه خشک و کم باران بوده و بارندگی در کیش و باغو عمدتا به صورت رگبار و سیلابی در فصل زمستان است.


میزان رطوبت در تابستان به قدری بالاست که به صدرصد نیز می‌رسد و باغو با روزهای یخبندان غریب است. بهترین زمان سفر به جزیره کیش و این روستا ماه‌های دی تا فروردین است، در این ماه‌ها هوای بسیار دلچسب و دوست‌داشتنی دارد.

آشنایی با مردم روستای باغو

در حال حاضر به جز تعداد اندکی خانوار دامدار، ساکن دیگری در این روستا وجود ندارد. شغل اصلی این چند خانواده هم دامداری است. البته باغو دارای خاک حاصل‌خیز و مساعدی است که همین موضوع باعث شده تا مردم این روستا علاوه بر دامداری به کشاورزی نیز روی آورند. مردم این روستا با پروش دام و طیور  بخش از گوشت مورد نیاز قسمت شهر نیشین کیش را فراهم کرده و از این راه منبع درآمدی برای زندگی دارند.


آشنایی با مردم روستای باغو

همچنین در سال‌های اخیر مردم این روستا به تولید عسل نیز روی آورده‌اند و با فروش آن به مردم کیش یا گردشگران به اقتصاد خود رونق بخشیده‌اند. با سفر به روستای باغو در بخش ورودی روستا احتمالا با چادر‌های سیاه رنگ که در آن‌جا برپا شده است روبه‌رو خواهید شد. در این چادرها اهالی روستا مشغول به پخت نان، غذاهای سنتی، جشن‌ها و مراسم‌های مختلف هستند. آن‌ها گردشگران را با آداب و رسوم خود آشنا می‌کنند. وجود این چادرها باعث شده تا گردشگران حس بهتری نسبت به سفر به روستای باغو داشته باشند.

کلام آخر

همان‌طور که می‌دانید جزیره کیش در سال‌های اخیر به یکی از قطب‌های گردشگری در کشور تبدیل شده است. نکته قابل توجه‌ای که راجب این جزیره وجود دار د این است که در آن‌جا شما می‌توانید طیف‌های متنوعی از جذابیت‌ها را مانند مکان‌های تاریخی، مراکز  تفریحی و تجاری و آثار طبیعی را تجربه کنید.


روستای باغو؛ محل سکونت بومیان کیش+عکس

روستای باغو؛ محل سکونت بومیان کیش+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار