gardeshban.ir

حمام تاریخی محله درویش یکی دیگر از بناهای قدیمی دماوند است که شاید در نوع خود منحصربه‌فرد باشد.
کد خبر: ۳۶۵۶۰
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
این حمام در دوره صفویه ساخته شده و معماری آن با سایر حمام‌های تاریخی تفاوت زیادی دارد. حمام تاریخی محله درویش دماوند در مسیر فرهنگی شهر دماوند که از امامزاده عبدالله آغاز و به مسجد جامع شهر منتهی می شود قرار گرفته و مربوط به ۴۰۰ سال پیش است.بنای حمام مستطیل شکل بوده و در جهت شمال به جنوب احداث شده است که در گذشته تنها مختص به آقایان بود ولی بعد از گذشت سالها، به دو بخش زنانه و مردانه تقسیم شد.

حمام تاریخی محله درویش به عنوان یکی از قدیمی‌ترین جاهای دیدنی دماوند، شامل دو بخش در ورودی است؛ این بنا در جهت شمال به جنوب احداث شده و شامل دو بخش در ورودی است که در جبهه شمالی و جنوبی از یکدیگر جدا شده‌اند. بخش شمالی حمام وسیع، سنتی و دست نخورده باقی مانده و مسیر ورودی آن به رختکن به شکل دالانی پیچ‌دار ساخته شده است. 

بنای رختکن حمام شمالی که با طرح چلیپایی احداث شده، شامل گنبد بزرگی در وسط و چهار نیم گنبد است که ترکیب موزون و زیبایی به آن بخشیده و سه سکوی نشیمن در شمال، جنوب و غرب آن تعبیه و بدنه آنها با کاشی سفید پوشانده شده است. گرمخانه این حمام شامل فضایی مستطیل شکل است که جهت شرقی – غربی داشته و دو ستون قطور امکان تعبیه طاق و تویزه‌ها و نگهداری سقف را فراهم نموده که در اطراف فضای گرمخانه سکوهایی جهت نشیمن ساخته و بدنه آن نیز با کاشی‌های سفید رنگ همچون رختکن پوشش داده شده است.

مصالح احداث شده در این مکان از سنگ لاشه و ملات گچ و ساروج بوده که در ابتدا سطح داخلی آن با ملات آهک اندوده شده است تا به دلیل مرطوب بودن فضا، مشکلی برای بنا ایجاد نشود.قوس های گنبدی و طاق و تویزه های بنا جناغی احداث شده و دارای توازن و ایستایی بسیار خوبی است و علت آنکه این حمام در زیرزمین احداث شده، به دلیل تامین آب حمام و دسترسی به آب چشمه بوده است.در زمان حاضر بنای حمام تاریخی شهر دماوند از سطح کوچه‌های اطراف حدود یک متر بلندتر است و قسمت بام آن تنها با سه گنبد به نسبت کوچک قابل رویت بوده و بقیه آن که با آسفالت پوشیده شده همسطح به نظر می‌رسد.

حمام تاریخی محله درویش دماوند با امضای تفاهم‌نامه بین میراث فرهنگی و شهرداری دماوند به موزه مردم‌شناسی تبدیل می‌شود.

آدرس :تهران، دماوند، محله درویش دماوند

حمام تاریخی محله درویش یکی از مکان های تاریخی دماوند/عکس

حمام تاریخی محله درویش یکی از مکان های تاریخی دماوند/عکس

حمام تاریخی محله درویش یکی از مکان های تاریخی دماوند/عکس

حمام تاریخی محله درویش یکی از مکان های تاریخی دماوند/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار