gardeshban.ir

فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران (به انگلیسی: Tehran Imam Khomeini International Airport) به عنوان کانون پروازهای بین المللی کشورمان، مکانی شناخته شده و نامی آشنا برای بسیاری از گردشگران و خریداران بلیط هواپیما خارجی است.
کد خبر: ۳۶۶۰۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
فرودگاه بین المللی امام خمینی تهران (به انگلیسی: Tehran Imam Khomeini International Airport) به عنوان کانون پروازهای بین المللی کشورمان، مکانی شناخته شده و نامی آشنا برای بسیاری از گردشگران و خریداران بلیط هواپیما خارجی است. 

این فرودگاه که مساحتی بیش از ۱۴ هزار هکتار از شهر تهران را به خود اختصاص داده است، لقب بزرگترین مجموعه حمل و نقل هوایی کشورمان را یدک می کشد و با میزبانی از ۷۰۰ پرواز خارجی در هفته (طبق آمار ارائه شده در ماه آگوست سال ۲۰۱۴) توانسته به شاهراه اصلی ارتباطی ایران با کشورهای خارجی مبدل گردد. در ادامه با این فرودگاه بیشتر آشنا خواهید شد.

درباره فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی یکی از اصلی‌ ترین فرودگاه های بین المللی در کشور است که در جنوب غربی تهران قرار دارد و شامل امکانات مناسبی برای مسافران ایرانی و خارجی است. این فرودگاه برای خیلی از سفرهای بین المللی به جز سفرهای حج مورد استفاده قرار می گیرد. فرودگاه بین المللی امام خمینی در ۳۰ کیلومتری تهران قرار دارد و به عنوان جایگزین برای فرودگاه مهرآباد طراحی شده است. این فرودگاه میزبان بیش از ۴۰ شرکت هواپیمایی با ۷۰۰ پرواز در هفته به ۳۰ کشور جهان است.


لازم به ذکر است که فرودگاه امام خمینی از نخستین فرودگاه های مجهز به شبیه ساز برج مراقبت پرواز در ایران است. این پروژه در سال ۱۳۹۳ توسط یک گروه دانش بنیان ایرانی طراحی شده است. فرودگاه امام خمینی بسیار گسترده بوده و دارای مساحتی حدودا ۱۴ هکتار است که شامل فضاهای بسیار بزرگ، باند فرودگاهی بسیار وسیع و پارکینگ‌ هایی با ظرفیت بالا است. با بهره برداری از فاز اول فرودگاه امام خمینی، فاز دوم فرودگاه نیز در دست ساخت است.

آشنایی با بخش های مختلف و امکانات فرودگاه امام خمینی تهران

تاریخچه فرودگاه امام خمینی

طرح اولیه ساخت فرودگاه امام خمینی در پیش از انقلاب مطرح شده است. نخستین بار در سال ۱۳۴۶ برای رفت و آمد میان کشورهای دیگر پیشنهاد ساخت این فرودگاه مجهز داده شده بود. در ادامه، این طرح در سال ۱۳۵۱ با نام فرودگاه آریامهر تصویب شد و بعد از ۵ سال شرکت های ایرانی و آمریکایی آغاز به ساخت این فرودگاه کردند. ساخت آن در زمان انقلاب متوقف شد تا باری دیگر در سال ۱۳۷۴ چند شرکت ایرانی و یک شرکت فرانسوی ساخت فرودگاه را از سر گرفتند و در نهایت، در سال ۱۳۸۳ فاز اول فرودگاه افتتاح شد.


پایانه های فرودگاه امام خمینی

فرودگاه بین المللی امام خمینی دارای سه ترمینال است و فقط ترمینال شماره یک اکنون فعال بوده و حدودا ۶ میلیون مسافر با خرید بلیط هواپیما از طریق این ترمینال جابجا می شوند. ترمینال دو به نام پایانه سلام در حال ساخت است و برای همه پروازها استفاده خواهد شد. این پایانه ظرفیت جابجایی ۵ میلیون مسافر را دارد. در آخر، ساخت ترمینال سوم به نام پایانه ایرانشهر در مرحله مطالعاتی است. برآوردها اینست که با تکمیل این پایانه، ظرفیت پذیرش آن به تنهایی، ۲۰ میلیون مسافر در سال خواهد بود.


بخش های مختلف فرودگاه امام خمینی

جایگاه تشریفات اختصاصی (CIP): سالنی تشریفاتی در سه طبقه به عنوان مجهز ترین بخش در فرودگاه به شمار می رود و مخصوص مسافرانی است که مایل به استراحت قبل یا بعد از پرواز خود هستند. در این سالن، نوشیدنی های رایگان سرو می شود و همچنین می توانید از فروشگاه های موجود در این بخش خرید انجام دهید یا اینکه از اینترنت رایگان بهره مند شوید.


بخش گذرنامه: در این بخش ویزای فرودگاهی برای توریست ها صادر می شود، همچنین امور اداری، بازرگانی مربوط به سفر از طریق بخش ویزای وزارت امور خارجه مستقر در فرودگاه انجام می گیرد.

آشنایی با بخش های مختلف و امکانات فرودگاه امام خمینی تهران

بخش گمرک: در این بخش به اموراتی مانند همراه داشتن کالا و ارز یا حیوانات خانگی و پرنده رسیدگی می شود.

پست: سرویسی در قسمت بار فرودگاه دایر است و برای ارسال مرسولات به داخل و خارج از کشور فعالیت دارد. مرسولات از این قسمت به مرکز مبادلات ارسال شده و از طریق پست ویژه به مقصد مربوطه فرستاده می شوند.

اورژانس: خدمات مربوط به اورژانس مانند اعزام بیماران به بیمارستان و رسیدگی به مصدومین از جمله اقداماتی است که توسط مرکز فوریت های پزشکی فرودگاه انجام می گیرد. همچنین قسمتی نیز به عنوان بخش قرنطینه وجود دارد تا بیماری های خاص واگیردار مورد بررسی قرار بگیرند و در صورت مشاهده مورد مشکوک نمونه برداری شده و اقدامات لازم انجام بگیرد.

از دیگر بخش های فرودگاه امام خمینی می توان به بخش های بسته بندی بار، امور جامه‌دان و اشیای گمشده اشاره کرد.

امکانات فرودگاه امام خمینی

اینترنت وای فای رایگان: با تحویل دادن بارهای خود می توانید کارت پرواز بگیرید و در صورتی که در سالن انتظار وقت اضافه داشته باشید می توانید با استفاده از اینترنت رایگان سرگرم شوید. برای استفاده از اینترنت فرودگاه باید رمز عبور را از مسئول مربوطه در هنگام تحویل بار درخواست کنید.


بانک و صرافی: یکی دیگر از امکانات این فرودگاه وجود چندین شعبه بانک و صرافی است که برای رفاه بیشتر مسافران در سالن های ورودی و خروجی دایر هستند. همچنین چندین دستگاه خودپرداز نیز در محوطه فرودگاه قرار داده شده است تا پول نقد دریافت کنید.

رستوران و کافی شاپ: معمولا در هنگام سفر برنامه غذایی ما به هم می ریزد و ممکن است در شلوغی های سفر وقت برای غذا خوردن نداشته باشیم. یا اینکه به دلیل حضور زودتر از زمان پرواز در فرودگاه احساس گرسنگی یا تشنگی کنیم که در این صورت می توانید به رستوران و کافی شاپ موجود در این فرودگاه سر بزنید. در این فرودگاه تعداد زیادی رستوران، فست‌ فود و کافی‌ شاپ فعالیت دارند که انواع غذاها، میان وعده ها، کیک و شیرینی و نوشیدنی‌ ارائه می کنند. 

البته بهتر است پیش از سفر هوایی از خوردن غذاهای سنگین و پرچرب خودداری کنید تا سفر آرامی داشته باشید. زیرا در سفرهای خارجی مدت زمان زیادی در آسمان خواهید بود و ممکن است در حین پرواز دچار حالت تهوع شوید.

هتل: در فرودگاه امام خمینی، یک هتل پنج ستاره به نام هتل نووتل novotel و یک هتل چهارستاره به نام هتل ایبیس ibis وجود دارد که از سال ۲۰۱۶ فعالیت دارد. این هتل ها، توسط گروه هتلداری اکور فرانسه در ۷ طبقه ساخته شده است. از امکانات رفاهی این هتل‌ها می توان به حمام اختصاصی، تلویزیون صفحه تخت و لوازم بهداشتی رایگان اشاره کرد. هتل های فرودگاه امام مناسب مسافرانی است که با خرید بلیط هواپیما باید در میانه سفرشان زمانی را در ایران صرف کنند تا زمان پرواز دیگر فرا برسد. هتل های فرودگاه امام امکان اقامت کوتاه‌مدت، ۳، ۵ و ۱۰ ساعته را دارد.

آشنایی با بخش های مختلف و امکانات فرودگاه امام خمینی تهران

پارکینگ های فرودگاه امام خمینی

فرودگاه امام خمینی دارای ۵ پارکینگ است که در صورت ورود به این فرودگاه با خودروی شخصی، باید از این پارکینگ ها استفاده کنید و به نوعی ورودی فرودگاه محسوب می شوند:


پارکینگ طبقاتی و مسقف دارای ظرفیت ۱۸۰۰ خودرو در دو طبقه است و برای توقف های کوتاه مانند بدرقه یا استقبال مسافران کاربرد دارد. هزینه استفاده از این پارکینگ بدین صورت است که در ابتدا هزینه ورودی دارد و سپس برای هر یک ساعت اضافی نیز مبلغ جداگانه ای دریافت می شود. پارکینگ روباز شماره ۲ ظرفیت ۸۴۰ خودرو را دارد و مخصوص خودروهای توقیفی است و خیلی دورتر از بقیه پارکینگ ها قرار دارد. 

در صورت پارک در این پارکینگ نیز برای دسترسی به ساختمان فرودگاه باید از اتوبوس های شاتل استفاده کنید. پارکینگ روباز شماره ۳ و ۴ نیز دارای ظرفیت ۱۰ هزار خودرو هستند و برای توقف های چند ساعته یا شبانه روزی استفاده می شود و به دلیل فاصله این پارکینگ ها تا ساختمان فرودگاه می توانید از اتوبوس های شاتل فرودگاه به صورت رایگان استفاده کنید. پارکینگ شماره ۵ با ظرفیت ۱۲۰۰ خوردو برای قسمت گمرک در نظر گرفته شده است و در صورت کمبود جا به مسافران یا همراهان اختصاص داده می شود. همچنین این پارکینگ در فاصله بسیار اندکی از ساختمان قرار دارد.


نحوه دسترسی به فرودگاه امام خمینی

برای رفتن به فرودگاه بین المللی امام خمینی که خارج از شهر قرار دارد می توانید از روش های زیر استفاده کنید:

تاکسی: شرکت های سیروسفر، بیسیم تهران و تاکسی لوکس در حال ارائه خدمت به مسافران هستند و ماشین های این شرکت ها شامل سمند، تویوتا کمری، فولکس کدی، ون و تویوتا هستند. در داخل فرودگاه امام خمینی نیز می توانید با مراجعه به باجه‌ های مخصوص تاکسی اقدام کنید ولی اگر از شهر تهران قصد رفتن به فرودگاه را داشته باشید می توانید با شماره‌ های ۱۸۳۳، ۱۸۲۸ و ۱۸۰۴ تماس بگیرید.

مترو: خط شماره ۸ متروی تهران به مقصد فرودگاه امام می رود و مسافران به راحتی می توانند از مترو استفاده کنند. ولی در صورت داشتن بار و چمدان زیاد استفاده از مترو برایتان سخت خواهد بود.

اتوبوس: اتوبوس‌ های ویژه فرودگاه امام خمینی نیز از مقابل ترمینال ۴ فرودگاه مهرآباد هر یک ساعت یکبار حرکت می‌ کنند و در میدان آزادی و حرم مطهر نیز توقف دارند.

آشنایی با بخش های مختلف و امکانات فرودگاه امام خمینی تهران

شرکت های هواپیمایی خارجی

شرکت‌های هواپیمایی خارجی زیادی در این فرودگاه نشست و برخاست دارند. مانند: ایژین ایرلاینز آتن، آئروفلوت مسکو، ایرعربیا شارجه، ایرآسیا ایکس کوالالامپور، ایرآستانه آلماتی، ایرفرانس پاریس، آلیتالیارم، الناصر ایرلاینز بغداد، آرمنیا ایروان، اطلس گلوبال استانبول، آسترین ایرلاینز وین، آذربایجان ایرلاینز باکو، بریتیش ایرویز لندن، بلغاریا ایر وارنا، هواپیمایی امارات دبی، اتحاد ابوظبی، تاجیک ایر دوشنبه، ترکیش ایرلاینز استانبول و پروازهای فصلی به آدانا، آنتالیا و ازمیر.


شرکت های هواپیمایی ایرانی

علاوه بر شرکت های خارجی چندین شرکت ایرانی نیز از این فرودگاه به مقصدهای کشورهای خارجی پرواز دارند، مانند:

شرکت هواپیمایی کاسپین به دوبی، اسپارتا، نجف، تابان به بغداد، باتومی، استانبول و ازمیر، نجف، تفلیس.

شرکت هواپیمایی زاگرس به بغداد، ازمیر، نجف، تفلیس، استانبول

قشم ایر به بغداد، بروکسل، دوبی، استانبول، ازمیر، نجف

ماهان ایر به آلماتی، آنکارا، بانکوک، بارسلونا، باکو، پکن، بیروت، دمشق، دهلی، دوبی، اربیل، استانبول، نجف، کابل، کوالالامپور، میلان، مسکو، مونیخ، پاریس، شانگهای و ایروان.

کیش ایر به باکو، اسپارتا، استانبول، ازمیر، نجف، تفلیس و ایروان.

شرکت هواپیمایی آسمان به دبی، استانبول، نجف و ایروان.

ایران ایر به آمستردام، بغداد، بیروت، کلن، کپنهاگ، دمشق، دبی، فرانکفورت، گوتنبرگ، هامبورگ، استانبول، کراچی، لندن، میلان، نجف، بمبئی، مسکو، پاریس، رم، استکهلم و وین.
شرکت هواپیمایی آتا به باکو، دنیزلی، تفلیس، استانبول، نجف.
ایران ایرتور به استانبول.

اطلاعات ارتباطی با فرودگاه امام خمینی

اطلاعات پرواز: ۰۹۶۳۳۰
شماره تماس: ۵۱۰۰۱۱۱ و ۵۱۰۰۱۱۸ (۰۲۱)
آدرس اینترنتی: https://www.ikac.ir

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار