gardeshban.ir

چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم ؟ این پرسشی است که برای بیشتر گردشگران از جمله گردشگران ایرانی که به استانبول ترکیه می‌روند پیش می‌آید.
کد خبر: ۳۶۶۱۲
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این مقاله تلاش می‌کنیم هر چیزی که بتواند به شما کمک کند تا سریعتر و راحت‌تر به بازار بزرگ استانبول برسید را به شما بگوییم:

با بازار بزرگ استانبول آشنا شوید/عکس

بازار بزرگ استانبول کجاست

بازار بزرگ استانبول یا Grand Bazaar یکی از جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌رود و نماینده بخشی از تاریخ و گذشته این کشور و از طرفی اقتصاد امروز ترکیه است. نام این بازار در زبان ترکی کاپالیچارشی می‌شود که به معنای بازار سرپوشیده است. 

بازار بزرگ استانبول یکی از قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین بازارهای سرپوشیده جهان است. این بازار ۳۰.۷۰۰ متر مربع مساحت، ۶۰ راسته و ۴۰۰۰ مغازه دارد. 

هسته مرکزی بازار بزرگ استانبول در حوالی سال ۱۴۶۱ میلادی و در زمان سلطان محمد فاتح پایه‌گذاری شد و به تدریج و در طول سده‌ها گسترش یافت و تا سده هفدهم میلادی تقریبا به اندازه کنونی آن رسید. همچنین در آن امکانات و زیرساخت‌هایی برای زندگی روزمره کسانی که در آن کار می‌کردند و یا مشتریان و مراجعه‌کنندگان به بازار ساخته شد. 

برای نمونه چندین حمام، مسجد، رستوران، کافه و غیره. در دوران مدرن ترکیه، به این امکانات اماکنی همچون اداره پلیس، مرکز آتش‌نشانی، درمانگاه و دیگر زیرساخت‌های مدرن هم افزوده شد.

بازار بزرگ استانبول از جهاتی شباهت بسیاری به بازار بزرگ تهران دارد و راسته‌های آن بین عموم مردم نه با اسامی رسمی بلکه با اسامی مشاغلی که در آن دایر هستند شناخته می‌شوند. مثل راسته کاسه‌سازها، چرم‌فروش‌ها و غیره.

موقعیت بازار بزرگ استانبول

برای اینکه متوجه شویم چگونه به بازار بزرگ استانبول برویم لازم است جای تقریبی و محدوده قرار گرفتن بازار بزرگ استانبول را بدانیم. بازار بزرگ استانبول در کنار دیوار (ارگ) تاریخی استانبول قرار گرفته است. به این منطقه استانبول، فتیح یا فاتح می‌گویند. بازار در محله‌ای به نام خودش (محله کاپالیچارشی) قرار گرفته است. این بازار در میان دو مسجد بیازیت (بایزید) و نوروسمانیه قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت و تعداد زیاد گردشگرانی که به این بازار می‌روند، امکانات حمل و نقل عمومی استانبول، می‌تواند شما را از میادین اصلی به این بازار برساند:

از میدان تکسیم: با خط F1 فونیکولور به ایستگاه کاباتاش بروید. سپس با خط تراموای T1 در ایستگاه بایزید- بازار بزرگ (کاپالیچارشی) پیاده شوید.

از بلوار آتاترک: وارد بلوار اسکی آنکارا شوید و با خط 122H تا ایستگاه متروی لونت بروید. با خط متروی M2 تا ایستگاه وزنکیلر بروید. سپس تا بازار بزرگ پیاده بروید.

ریزه‌کاری‌های خرید از بازار بزرگ استانبول

چانه بزنید و از مذاکره بر سر قیمت کالا خجالت نکشید. شاید در فروشگاه‌های مدرن ترکیه قیمت‌ها مقطوع باشد و فروشنده‌ها نیز به مشتریان و رهگذران اصرار نکنند، اما در بازارهای سنتی ترکیه از جمله بازار بزرگ استانبول باید بر سر قیمت چانه بزنید.

از اینکه کالایی را بدون رسیدن به نتیجه رها کنید و به مغازه بعدی بروید هم خجالت نکشید و به راحتی این کار را بکنید.

روزهای کاری بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول در همه روزهای سال به جز یکشنبه‌ها و اعیاد ملی و همگانی ترکیه (مثل عید فطر) دایر است. ساعت کاری این بازار از ۹ صبح تا ساعت ۷ شب است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار