gardeshban.ir

در این گزارش می‌توانید ۲ روش طرز تهیه غذای جغور بغور یا همان جغول بغول و چغور پغور زنجانی را یاد بگیرید.
کد خبر: ۳۶۶۳۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
 جغور بغور یا چغور پغور و حتی جغول بغول به روش قهوه خانه‌ای و بازاری یک غذای مقوی است که با جگر گوسفند یا حتی گاو و مرغ و جگر سفید با انواع سبزیجات تهیه می‌شود. 

این غذای سنتی در اصل متعلق به شهر زنجان است که در شهر‌های دیگر مثل اردبیل و تهران و شهر‌های شمالی نیز به روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود. جالب است بدانید که این غذا با جگر گوسفند در روسیه و مشابه آن در اسکاتلند نیز طبخ می‌شود. 

وجود جگر در جغور پغور موجب شده تا سرشار از انواع ویتامین‌های A، D، E و آهن باشد و در عین سادگی طعم بی نظیری داشته باشد. در این مقاله می‌توانید ۲ روش طرز تهیه غذای جغور بغور یا همان جغول بغول و چغور پغور زنجانی را  یاد بگیرید.

روش اول طرز تهیه جغور بغور زنجانی خوشمزه

مواد لازم

پیاز درشت: ۱ عدد

دل و جگر گوسفند: ۲۰۰ گرم

رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذاخوری

سیب زمینی: ۲ عدد

هویج: ۲ عدد

لیمو ترش تازه: ۱ عدد

نمک، فلفل سیاه و زردچوبه: به مقدار لازم


طرز تهیه


در اولین مرحله از طرز تهیه جغور بغور زنجانی خوشمزه باید پیاز را به صورت خلالی خرد کنید. سپس دل و جگر‌ها را هم به شکل مربعی خرد نمایید. یک ماهیتابه را با حرارت متوسط روی گاز قرار دهید و مقداری روغن در آن بریزید. بعد از داغ شدن روغن پیاز را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. وقتی پیاز خوب سرخ و طلایی رنگ شد، دل و جگر‌های خرد شده را به پیاز اضافه کنید و خوب هم بزنید. مقداری نمک، فلفل و زردچوبه به مواد اضافه کنید.

در دومین مرحله از طرز تهیه جغول بغول زنجانی خوشمزه نصف لیوان آب را با یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی مخلوط کنید و به ترکیب جگر و پیاز اضافه کنید. سپس کمی صبر کنید تا آب غذا به جوش بیاید و طعم مواد به خورد هم برود. سپس در این مرحله از طرز تهیه جغول پغور مقداری آب لیمو ترش تازه به غذا اضافه کنید و شعله گاز را خاموش کنید.

در این مرحله از تهیه جغور بغور زنجانی خوشمزه سیب زمینی‌ها و هویج‌ها را به صورت نگینی خرد کنید و هر کدام را به صورت جداگانه در روغن سرخ کنید. می‌توانید هویج را رنده کنید و بعد سرخ کنید. سپس ترکیب جگر و پیاز را داخل یک ظرف مناسب سرو کنید. هویج‌های سرخ شده را روی غذا بریزید و سیب زمینی نگینی خرد شده را نیز در اطراف آن قرار دهید. جغول بغول شما آماده است، نوش جان کنید و لذت ببرید.

روش دوم طرز تهیه جغور بغور بازاری و قهوه خانه‌ای خوشمزه


مواد لازم

جگر گوسفند: ۱ عدد

سیب زمینی متوسط: ۱ عدد

پیاز: ۲ عدد

فلفل دلمه کوچک: ۱ عدد

سیر: ۳ حبه

گوجه فرنگی: ۲ عدد

روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم

رب انار: به مقدار لازم

نمک، فلفل، زردچوبه: به مقدار لازم


طرز تهیه جغول بغول

در اولین مرحله از خوراک جگر گوسفند مجلسی باید سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کنید. پیاز را نیز بشویید و به صورت نگینی خرد نمایید. سعی کنید پیاز و سیب زمینی را در یک سایز و اندازه خرد کنید. سپس سیر و فلفل دلمه را نیز خرد کنید. گوجه فرنگی و جگر گوسفند را هم به صورت مربعی خرد کنید.

در دومین مرحله از طرز تهیه جغور بغور بازاری و قهوه خانه‌ای خوشمزه باید مقداری روغن داخل ماهیتابه بریزید. سیب زمینی را در روغن سرخ کنید. سپس در یک ماهیتابه دیگر نیز کمی روغن بریزید و جگر را به آن اضافه کنید. مقداری جگر را تفت دهید تا رنگ آن تغییر کنید. بعد پیاز و فلفل دلمه خرد شده را به جگر اضافه کنید. بعد از سرخ شدن پیاز و جگر، ادویه‌جات را به آن اضافه کنید. سیر رنده شده را داخل ماهیتابه بریزید و سپس گوجه فرنگی خرد شده و رب انار را به سایر مواد اضافه کنید. حواستان به سیب زمینی‌ها هم باشد و هر موقع که سرخ شدن، شعله گاز را خاموش کنید.

در این بخش از تهیه خوراک جگر گوسفند مجلسی بعد از اینکه همه مواد خوب پخته شوند، سیب زمینی را به جغور پغور اضافه کنید. درب ماهیتابه را برای ۱۰ دقیقه بگذارید تا غذا خوب جا بیفتد و سپس جغور پغور زنجانی به سبک بازاری خوشمزه را در ظرف مناسب سرو کنید و نوش جان کنید.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار