gardeshban.ir

اضافه شدن یک اثر به مجموعه موزه‌ای در کانادا به دلیل حواشی به‌وجودآمده درباره صحت اصالت آن بحث‌برانگیز شده است.
کد خبر: ۳۶۷۰۲
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
تابستان سال گذشته گروهی از مردم که مشغول قدم زدن در سواحل غربی کانادا بودند، متوجه سنگ مستطیلی‌شکلی شدند که یک چهره‌ بر روی آن حکاکی شده بود.

موزه سطنتی بریتیش کلمبیا پس از بررسی این سنگ و مشورت با اقوام بومی کانادا در ماه ژانویه اعلام کرد که این سنگ چیزی شبیه به یک ستون حکاکی‌شده است که توسط گروهی از مردم که با نام «Lekwungen» شناخته می‌شدند و مدت‌ها پیش در این منطقه زندگی می‌کردند در جریان مراسم‌های تشریفاتی مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

در زمان اعلام این اکتشاف «جک لومن» مدیر موزه در بیانیه‌ای نوشت: «این یک اکتشاف قابل‌توجه است که داستانی قابل‌توجه دارد.»

اما این هیجان مدت طولانی دوام نداشت.

چند روز بعد، هنرمندی که ساکن منطقه‌ای نزدیک محل کشف این سنگ بود در گفت‌وگو با یک روزنامه محلی اعلام کرد: این تکه سنگ قدمتی بیش از سه سال ندارد و خالق این تکه سنگ خود اوست.

این هنرمند که «ری بودرائو» نام دارد بیان کرد: «این تکه سنگ را صددرصد من حکاکی کرده‌ام.»

او همچنین با ارائه تصاویری ادعا کرد در سال ۲۰۱۷ هم اثر مشابهی خلق کرده است.

«بودرائو» می‌گوید پیش از آن‌که این تکه سنگ در ساحل، جایی که او مشغول حکاکی بر روی آن بوده ناپدید شود او برای حکاکی روی آن از یک قلم و چکش ساده استفاده می‌کرده است.

چند هفته پس از مصاحبه این هنرمند، مباحثه‌ شدیدی در مورد این تکه سنگ مرموز به وجود آمد و موزه هم بیانیه‌ای را که درباره اکتشاف این تکه سنگ در وب‌سایتش منتشر کرده بود بی سر و صدا حذف کرد.

این اتفاق حتی اقدام مسئولان موزه برای مشورت با بومیان منطقه درباره آثار تاریخی بومی را نیز تحت‌الشعاع قرار داده است.

گاردین نوشت، با این وجود یکی از مدیران این موزه معتقد است هنوز برای قضاوت خیلی زود است و این احتمال وجود دارد حکاکی‌های آقای «بودرائو» بر روی حکاکی‌های قدیمی‌تری انجام شده باشد و هنوز روند ارزشیابی و تعیین اصالت این اثر تمام نشده است.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار