gardeshban.ir

یک متخصص تغدیه گفت: فیبر و سبوس موجود در نان سنگک باعث هضم بهتر غذا و رفع مشکل یبوست می‌شود.
کد خبر: ۳۶۷۴۹
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
شهاب اولیایی، رژیم شناس و متخصص تغذیه اظهار کرد: یکی از مهمترین مواد غذایی برای تامین انرژی و نیازمندی مواد مغذی بدن نان است. اگر نوع نان مصرفی از انواع فاقد کیفیت مناسب باشد، صرفا نقش سیرکنندگی خواهد داشت و حتی در اثر مصرف زیاد منجر به چاقی و یا تشدید بعضی از بیماری‌ها مثل دیابت خواهد شد.
 
او افزود: نوع آرد مصرفی، نحوه عمل آوری خمیر و پخت نهایی تعیین کننده کیفیت نان خواهد بود. یکی از بهترین انواع نان مصرفی نان سنگک است. البته به شرطی که از آرد مناسب نان سنگگ استفاده شده باشد. تفاوت آرد مورد استفاده در این نان با نان‌های دیگر در میزان سبوس گیری آنهاست. در واقع در آرد نان سنگک میزان سبوس گیری حدود ۷ درصد و در نان‌های لواش و تافتون حدود ۱۳ درصد انجام می شود.
 
این متخصص تغذیه بیان کرد: هرچقدر میزان سبوس در آرد بیشتر باشد، کیفیت نان بهتر خواهد بود. در واقع آرد کامل حاوی مقادیر مناسب فیبر است که هم برای کیفیت نان و هم برای سلامتی تاثیر مثبتی خواهد داشت. متاسفانه در برخی از نانوایی‌ها از آرد لواش و یا تافتون برای تهیه نان سنگک استفاده می‌کنند تا نان رنگ بهتری داشته باشد که این امر باعث کاهش کیفیت تغذیه‌ای نان سنگک خواهد شد.
 
اولیایی افزود: از دیگر فواید نان سنگک می توان به طعم و عطرمناسب، مغذی بودن و قابلیت سیرکنندگی آن اشاره کرد. فیبر و سبوس زیاد موجود در نان سنگک باعث هضم بهتر غذا و پیشگیری و یا رفع مشکل یبوست می شود. در صورتی که نان سنگک حاوی کنجد باشد ارزش غذایی بالاتری نیز خواهد داشت. کنجد دارای کلسیم، پتاسیم، ویتامین ب ۶ ، منیزیم، ویتامین آ و اسید‌های چرب ضروری برای بدن است.
 
او  بیان کرد: برای تهیه نان سنگ حتما باید از خمیر مایه استفاده شود بنابراین یک نان سنگک خوب دارای عطر و طعم مناسب، بافت نرم و یکنواخت بوده و زود بیات نمی شود؛ این ویژگی‌ها نشان می دهد که در پخت آن از خمیر مایه استفاده شده است، همچنین نان سنگک باید فاقد جوش شیرین باشد. جوش شیرین باعث افت جذب آهن و نیز مشکلات و اختلالات گوارشی می‌شود.
 
اولیایی گفت: در واقع نان سالم باید کاملا پخته و تا حدی برشته باشد اما سطح آن نباید نشان‌هایی از سوختگی داشته باشد. چرا که قسمت‌های سوخته نان سرطان زا محسوب می شود.
 
اولیایی در پایان تصریح کرد: نان سنگک به علت دارا بودن فیبر زیاد ارزش سیرکنندگی زیادی داشته و برای کسانی که تمایل به کاهش وزن دارند مناسب است. همچنین فیبر بالای آن جهت پیشگیری از ابتلا به سرطان روده و کلسترول بالا بسیارمهم تلقی می شود. کسانی که اضافه وزن دارند افراط در مصرف هر نوع نانی منجر به افزایش بیشتر وزن خواهد شد.
 
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار