gardeshban.ir

یکی از جاذبه های گردشگری بسیار مشهور در داراب در استان فارس چشمه ای است که به آن چشمه فدامی یا آبشار فدامی می گویند.
کد خبر: ۳۶۸۲۱
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
این چشمه در ایام سال خصوصا در ایام بهار و تابستان بیشترین بازدید کنندگان را داراست. در جاذبه های گردشگری ایران این چشمه شهرت خاص دارد. این چشمه در 130 کیلومتری داراب و در دشتی گرم و سوزان، می جوشد. این آبشار در منطقه فورگ (فرگ) و در شهر فدامی در مسیر جاده ترانزیتی شیراز به بندرعباس می باشد.


آبشار و چشمه فدامی؛ جاذبه گردشگری معروف فارس + عکس

راه دسترسی

آدرس

130 کیلومتری جنوب شرق داراب، مسیر داراب به حاجی آباد، منطقه فورگ، روستای فدامی
برای رسیدن به این آبشار خودتان را به داراب برسانید و وارد جاده بندرعباس شوید. در میان راه روستایی به نام فدامی وجود دارد. در ابتدای این روستا تابلویی قرار دارد که با توجه به آن فاصله تا آبشار فدامی 8 کیلومتر است اما این تابلو خیلی قابل اعتماد نیست و باید مسافت بیشتری را برای رسیدن به این جلوه ی طبیعت بپیمایید.



آبشار فدامی داراب در موقعیت جغرافیایی E550308 N281552 در استان فارس واقع است.ارتفاع این آبشار تا 15 متر می رسد.

در فاصله 130 کیلومتری جنوب شرق داراب و در دل گرمای سوزان چشمه ای از دل کوه می جوشد و پیش می آید . چشمه ای که حدود یک متر مکعب در ثانیه آبدهی دارد در 500 متری آبشار محل جوشش چشمه ی این آبشار است که در کنار یک سری نخل ها واقع است.


چشمه ی فدامی پس از آنکه حوضچه ای به عمق حدود 20 متر را پر کرد سر ریز می کند. چشمه فدامی پس از عبور از بستر یک کیلومتری به پرتگاهی می رسد که هنگام سقوط زیباترین آبشار منطقه را تشکیل می دهد آب این آبشار از چشمه های بستان و مُرز کوه رستاق سرچشمه می گیرد.این آبشار زیبا با ورود به رودخانه شور به میزان قابل توجهی از شوری رودخانه می کاهد و آب شور رودخانه را برای 825 هکتار نخیلات و 650 هکتار اراضی کشاورزی پائین دست قابل استفاده می کند.
 
بارش نزولات الهی در این منطقه به صورت باران و حداکثر 220 میلیمتر در سال است. عرض آبشار شیرین فدامی در گذشته ها حدود 800 متر بوده که الان بخاطر استفاده بی رویه و خشک سالی به 200 متر رسیده است.یکی از وی‍ژگی های آبشار فدامی وجود چهار نوع آب شور و شیرین و سرد و گرم است که در فاصله 20 متری آبشار شیرین با هم مخلوط می شوند و استخر طبیعی زیبایی را پدید می آورند.

آبشار شیرین

آب شیرین فدامی از چشمه ای در یک کیلومتری آبشار سرچشمه می گیرد و پس از سقوط از ارتفاعی درحدود 12 تا 20 متر از سطح زمین، به رودخانه ای دائمی می ریزد. این آب شیرین یکی از منابع تامین کننده ی آب شرب شهر فدامی و روستاهای اطراف از جمله روستای مرز به شمار می رود. جالب تر از آن ،اینکه آب شیرین آبشار در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است و آب شور نیز حالتی برعکس آب شیرین دارد.

آبشار شور

آبشار شور فدامی در بالای آبشار شیرین واقع شده و آب آن از سر چشمه ای در فاصله ی 500 متری تامین می شود. ارتفاع آبشار حدود10 تا 15 متر می باشد و وجود نخل های خودرو در کنار آن، زیبایی خاصی را به وجود آورده است. جالب تر از آن ،اینکه آب شیرین آبشار در تابستان بسیار خنک و گوارا و در زمستان گرم است و آب شور نیز حالتی برعکس آب شیرین دارد.

از دیگر جاذبه های این منطقه

تعداد زیادی غار با عمق های مختلف و اشکال و قندیل های زیبا در منطقه وجود دارد و همچنین فعالیت های ژئوفیزیکی و زمین شناسی از جمله گسل ها، طاق دیس ها، ناودیس ها، کانی ها و بلورهای مختلف سنگی و رسوبی و نمکی و خاک های مختلف از جمله گل رس و گل سرشور از دیگر جاذبه های این منطقه زیباست.

بهترین فصل سفر

این آبشار زیبا را می توان در تمامی روزهای سال زیبایی های خود را به رخ می کشد و میزبان گردشگران و مسافران است اما تفاوت هایی در هر یک از فصل های سال وجود دارد:
بهار و تابستان:با گرم شدن هوا، آب شیرین آبشار خنک و گوارا می شود و آب شور دمای گرم تری پیدا می کند.

پاییز و زمستان:سرد شدن هوا باعث می شود تا آب شور خنک شود و آب شیرین آن گرم و گرم تر گردد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار