gardeshban.ir

چشمه سبز پوشان در 25 کیلومتری جنوب شهرستان حاجی آباد واقع در استان هرمزگان قرار دارد.
کد خبر: ۳۶۸۲۲
تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
چشمه ای زلال و عجیب با ماهی های سحرانگیز و متفاوت، در دهانه غاری تاریخی، در میان مُغستان های سرسبز ودر منطقه فوق حاره ای، که با تغییر فصل ها تغییر طبع می دهد و سرانجام تبدیل به جوی فوق العاده پُر آبی می شود، همه را متحیر کرده است.

در شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان و در مجاورت یک کوه کوچک وصخره ای ، در نزدیک ترین فاصله با گنبد سبز یک امامزاده، در زیر سایه گسترده درختان خرما و در منطقه ای زیبا، سرسبز و خوش آب و هوا، چشمه بیضی شکل «سبز پوشان» واقع شده است .

چشمه ای جالب در هرمزگان

چشمه سبز پوشان در 25 کیلومتری جنوب شهرستان حاجی آباد و در وسط روستای «برغنی» واقع شده است. این چشمه در 25 کیلومتری جنوب شهرستان حاجی آباد و در وسط روستای «برغنی» واقع شده است و در مسیر آبشار «تزرج» و در بالای تپه «کنار چشمه» بقعه امامزاده را زینت داده است .

چشمه سبز پوشان با نام محلی « گُلم سوز پوشُن» خاصیتی عجیب دارد، زیرا در تابستان سوزان جنوب، آبی خُنک و زلال و پایین تر از دمای بدن انسان دارد و در زمستان سرد و خشک، آبی ولرم، دلنشین و متناسب با دمای بدن انسان دارد و شنا را دلپذیر و خاطره انگیز می کند.

چشمه سبز پوشان، در تابستان سوزان جنوب، آبی خُنک و زلال و در زمستان سرد و خشک، آبی ولرم دارد. این چشمه از بزرگترین چشمه های استان هرمزگان است و میزان آبدهی این چشمه ٣٦٠ لیتر در ثانیه است و مظهر چشمه به صورت بیضی شکل با عرض ١٥ متر مربع و عمق ٢/٥ متر است که از زیر تخته سنگی پهن و نه چندان بزرگ و بسیار زیبا جان می گیرد.

آب این چشمه محیط مناسبی را برای رشد برخی از گونه جانوری و گیاهی ایجاد کرده و محل زندگی ماهیان گونه باربوس، سیاه ماهی و کامبوزیا و گونه های مختلف از نرم تنان و پلانکتون ها است. در اطراف چشمه هم درختان گز و کُنار و خرما دیده می شود.

چشمه سبز پوشان، از بزرگترین چشمه های استان هرمزگان است. اغلب مردم حاجی آباد و به ویژه روستای دیدنی «برغنی» بر این باورند که ماهی های این چشمه متعلق به زیارتند و نباید آنها را صید کرد و هر کسی آنها را صید کند بدون شک با مشکل بزرگی مواجه می شود و بدبیاری های زیادی می آورد.

میزان آبدهی چشمه سبز پوشان، ٣٦٠ لیتر در ثانیه است. چشمه سبز پوشان، محیط مناسبی را برای رشد برخی از گونه جانوری و گیاهی ایجاد کرده است.


چشمه سبز پوشان؛چشمه ای زلال و سحرانگیز در هرمزگان/عکس

چشمه سبز پوشان؛چشمه ای زلال و سحرانگیز در هرمزگان/عکس

چشمه سبز پوشان؛چشمه ای زلال و سحرانگیز در هرمزگان/عکس

چشمه سبز پوشان؛چشمه ای زلال و سحرانگیز در هرمزگان/عکس

چشمه سبز پوشان؛چشمه ای زلال و سحرانگیز در هرمزگان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار