gardeshban.ir

به جرات می توان گفت کسی نیست که سفر کردن را دوست نداشته باشد. حتی اگر امکان سفر کردن هم نداشته باشیم باز در ذهنمان سفری رویایی را برنامه ریزی کرده و به آن فکر می کنیم.
کد خبر: ۳۶۸۴۱
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
این سفر گاهی بسیار لوکس و گاهی پرماجرا و هیجان انگیز است. به خاطر همین تصورات و ذهنیات است که سفر شکل های گوناگونی پیدا کرده. از استراحت در هواپیماهای لوکس وی آی پی گرفته تا طبیعت گردی در قلب دور افتاده ترین روستاها و کوله گردی را می توان نوعی از سفر نام برد. 

در این میان اما نوعی هیجان انگیز از سفر به نام هیچهایک وجود دارد که به شما این امکان را می دهد تا سفری ارزان را تجربه کنید. پس با بلاگ سفرمارکت همراه باشید تا بیشتر درباره هیچهایک یا رایگان‌سواری آشنا شویم.

هیچهایک چیست؟ و چگونه هیچهایکر شویم؟

حتماً در فیلم ها و سریال های خارجی افرادی را دیده اید که قصد سفری ارزان داشتند و تنها کاری که برای این سفر ارزان انجام دادند این بود که لوازم مورد نیاز خود را داخل کیف یا کوله پشتی خود جمع کرده و در کنار جاده منتظر ماشین یا وسیله ای بودند که آنها را سوار کند و شخصیت قصه بدون صرف هیچ هزینه ای و شاید تنها با شریک شدن غذا یا نوشیدنی خود با راننده به مقصد مورد نظر می رسید. این رایگان سواری شخصیت فیلم همان هیچهایک است. 


هیچهایک در فیلم ها و سریال ها به اندازه ای زیبا و دلنشین است که عشق به سفر را در ما زنده می کند تا حدی که در عالم کودکی و نوجوانی آرزو می کردیم فرصتی پیش بیاید تا بتوانیم کوله پشتی ما را برداریم و به دل جاده بزنیم. خب هنوز هم دیر نشده فقط کافیست کوله سفر را برداشته و قدم در راه هیچهایکر شدن بردارید. اگر نمی دانید چگونه هیچهایکر شوید نگران نباشید ما با شما هستیم تا قدم به قدم تجربه هیچهایکر شدن را کسب کنید. اما قبل از همه این ها بد نیست نگاهی به خود واژه هیچهایک داشته باشیم.

هیچهایک چیست؟ | راهنمای کامل برای هیچهایکر شدن


هیچهایک در لغت به سواری رایگان گرفتن در اتومبیل های اشخاص دیگر است و فرهنگستان زبان و ادب فارسی با توجه به معنای این لغت واژه رایگان سواری را برای آن ایجاد کرده است. هر چند که نمی توان به طور قطع گفت هیچهایک کاملاً رایگان است چون گاهی اوقات راننده و هیچهایکر با توافق بر سر هزینه یا هر چیز دیگری هم مسیر می شوند و در بسیاری از موارد رانندگان به صورت مرامی هیچهایکر را سوار ماشین کرده و او را به مقصد مورد نظرش می رسانند. 

هرچند که این سبک از سفر کردن بین گردشگران خارجی بیشتر رواج دارد اما در سال های اخیر گردشگران ایرانی نیز دل به دریا زده و هیچهایک یا رایگان سواری را به عنوان سبک سفر خود انتخاب کرده اند. حال شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چگونه هیچهایکر شویم؟

قبل از هر کاری ابتدا باید از نظر ذهنی خود را آماده کنید. باید نسبت به دیگران خوش بین بوده و همزمان این را هم در نظر داشته باشید که اعتماد کردن به دیگران در این زمان کمی سخت است. در نتیجه خود را آماده منتظر ایستادن های طولانی مدت کنار جاده کنید. 

هیچهایک کردن مسابقه بهتر بودن از سایر هیچهایکرها برای قاپیدن فرصت های رایگان سواری نیست و اگر هیچهایکر دیگری همزمان با شما در مسیر ایستاده بود با او محترمانه و دوستانه برخورد کرده و سعی کنید باب گفت و گو را با یکدیگر باز کنید چون احتمالا هر دوی شما مدت نسبتا طولانی را برای رایگان سواری منتظر خواهید ماند و با گفت و گو با یکدیگر حداقل حوصله تان سر نخواهد رفت. 

شاید فکر کنید با سوار شدن به ماشین دیگر کاری برای انجام دادن نخواهید داشت و حالا باید از رایگان سواری و سفر ارزان خود لذت ببرید ولی نه کار شما به عنوان هیچهایکر تازه آغاز می شود. هیچهایک ها باید گوش شنوا داشته و سعی کنند با راننده معاشرت داشته باشند. به هر حال همه ما می دانیم که هیچ کس غریبه ای را سوار ماشین خود نخواهد کرد مگر رانندگان تنهایی که دوست ندارند مسیر طولانی خود را تنها و در سکوت طی کنند. 

در نتیجه اگر هیچهایکری را سوار کردند قطعاً با او درباره بسیاری از مسائل زندگی و شغلی صحبت کرده و خاطرات و اتفاقاتی که در طول زندگی برایشان رخ داده است را تعریف خواهند کرد. هر چند شاید این گفته چندان به مذاق شما خوش نیاید ولی وقتی چنین چیزی را تجربه کنید خواهید دید که تا چه اندازه هیجان انگیز بوده و داستان ها و ماجراهای رانندگان چقدر برایتان تجربه کسب خواهد کرد. 

در نتیجه فروتن باشید و به حرف های آن ها گوش بسپارید چون احتمالا چند دقیقه بعد خود شما نیز خاطرات و ماجراهایی برای تعریف کردن خواهید داشت و راننده با دقت به حرف های شما گوش خواهد داد و حتی شاید راه حلی برای مشکلاتتان پیدا کند.

درباره هیچهایک و رایگان سواری

هیچهایک یا رایگان سواری نوعی از سبک جا به جایی است که سفری ارزان را برای فرد گردشگر به همراه دارد. امروزه هیچهایک کردن گرچه در اروپا به محبوبیت سابق نیست اما هنوز هم رواج دارد. هیچهایکر ها افراد ماجراجویی هستند که ترجیح می دهند زندگی بومی و محلی شهرها و کشورهای دیگر را از نزدیک دیده و تجربه کنند. 

این افراد علاوه بر تجربه خاصی که کسب می کنند، سفری ارزان را هم تجربه خواهند کرد. گرچه رایگان سواری و هیچکاک هیچ محدودیتی ندارد اما این سبک از سفر برای افراد ماجراجو، علاقه مندان به طبیعت، جوانان و آنهایی که می توانند در شرایطی عادی و به دور از وسیله های لوکس سفر کنند مناسب تر است. 

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که هر حرکت و حتی آب خوردنتان هم باید با برنامه باشد و بی برنامگی برایتان غیر قابل تحمل است شاید باید بیخیال هیچهایک شوید؛ گرچه این‌ سبک سفر کردن برای این افراد تمرین خوبی خواهد بود تا سوار بر امواج رهای زندگی شوند و با دیدی متفاوت به زندگی بنگرند. هرچند که باورش شاید سخت باشد ولی هستند رانندگانی که هیچهایکرهای کنار جاده را بدون دریافت هیچ هزینه و تنها به صورت مرامی سوار می کنند پس بد نیست تا فرصت دارید هیچهایک یا رایگان سواری را به تجربه های سفر خود اضافه کنید.


اصول اولیه برای هیچهایک و سفر ارزان

قطعاً حرف زدن درمورد هیچهایک و مزایای آن بسیار آسان تر از انجام واقعی آن است. اما همانطور که گفته اند برداشتن قدم اول برای انجام کاری بسیار سخت است و پس از این که کاری را شروع کردیم معمولاً روال و قلق کار به دست می آید و دیگر آن سختی اول را نخواهد داشت. 

قدم اول برای هیچهایک کردن جمع کردن تمام اعتماد به نفس و خوش بینی تان است البته در کنار آن باید از چیزهای دیگری مانند نقشه و اپلیکیشن ها هم نام برد. پس از اینکه کوله بار خود برای هیچهایک و سفری ارزان بستید، نقشه را برداشته، دل به دریا زده و کنار جاده بایستید. فراموش نکنید که قصد شما رایگان سواری و سفر ارزان است پس کوله خود را تنها با برخی چیزهای ضروری پر کرده و سعی کنید تا جایی که می‌توانید سبک سفر کنید.

هیچهایک چیست؟ | راهنمای کامل برای هیچهایکر شدن

جایی که می ایستید را با دقت و هوشمندانه انتخاب کنید به این صورت که کنار جاده فضایی برای نگه داشتن بدون دردسر ماشین داشته باشد تا رانندگان بتوانند شما را سوار کنند. قطعاً قبل از شما هم هیچهایکرهایی بودند که در همان جاده ای که شما منتظر اید منتظر ماشین بودند تا آنها را سوار کند به همین دلیل بد نیست در سایت های مختلف موقعیت خود را جستجو کرده و نظرات و نکات سایر هیچهایکرها را هم بخوانید. هر چند که پیدا کردن نقطه ای مناسب برای ایستادن بسیار مفید است. 

ایستادن طولانی‌مدت به تنهایی به درد نخواهد خورد. شما باید بتوانید توجه رانندگان را به خود جلب کنید و کمترین کاری که در این مورد می توان انجام داد این است که روی تکه مقوایی مقصد خود را نوشته و با لبخندی منتظر بمانید‌. همانطور که قبلا هم گفتیم اعتماد کردن در این زمان بسیار سخت شده به همین دلیل پیشنهاد می کنیم لباسی مناسب و در عین حال راحت بپوشید.

گرچه نگه داشتن آراستگی چهره و صورت در سفر سخت است اما با این حال بهتر است همیشه ریش و سبیل خود را مرتب کنید چون هرچقدر ژولیده تر به نظر برسید به همان میزان بیشتر باید منتظر بمانید تا کسی سوارتان کند. صورت و دست خود را نپوشانید و اجازه دهید تا رانندگان چهره شما را ببینند. 

حتی اگر هوا آفتابی است و مجبور هستید عینک آفتابی استفاده کنید توصیه می کنیم به جایی بایستید که کمی سایه داشته باشد و یا گرمای آفتاب را کمی تحمل کنید چون عینک آفتابی نیمی از صورتش را می پوشاند و حس چندان خوبی به رانندگان نخواهد داد که شما را سوار کنند. 

دستان شما بلیط رایگان سواری تان هستند پس آن ها را در جیبتان نگذارید. کنار پمپ بنزین ها و مکان های مشابه که ماشین های زیادی نگه می دارند بهترین جا برای پیدا کردن فردی است که تمایل داشته باشد شما را سوار کند. 

پس در پمپ بنزین ها با رانندگان و مردم صحبت کرده و اعتمادشان را جلب کنید. با آنها درباره ماجراها و سفرهای تان تعریف کنید از خودتان بگویید از این که از کجا آمده و به کجا می خواهید سفر کنید. در این صورت نه تنها اعتماد طرف مقابل تان را جذب می کنید بلکه یخ جو را هم می شکنید.

لباس های روشن بپوشید و از ایستادن در سمت تاریک جاده بپرهیزید رانندگان نمی تواند شما را در تاریکی ببینند. اگر دفعه اول تان است که می ‌خواهید رایگان سواری را تجربه کنید پیشنهاد می شود دوست و یا کسی را همراه خود داشته باشید رایگان سواری دو نفره تجربه های خاطره انگیز برای شما و دوستتان خواهد بود. 

تنها سوار ماشین های شوید که اعتمادتان را جلب می کنند.


اگر حس می کنید با سوار شدن به یک ماشین حوصله تان سر خواهد رفت یا حس تان نسبت به یک ماشین خوب نیست توصیه می شود به حستان اعتماد کنید. و در نهایت نکاتی که هیچهایکرهای باتجربه و باراولی ها باید در نظر داشته باشند این است که فاصله بین دو مقصد خود را در نظر داشته باشید تا بتوانید زمان رسیدن خود به مقصد را برنامه ریزی کنید. 

صبح زود از خواب بیدار شده سعی کنید بین ساعت ۷ تا ۹ خود را کنار جاده برسانید. آخرین نکته که می توان گفت این است که به اندازه کافی خوراکی و نوشیدنی همراه داشته باشید تا اندازه ای که بتوانید مقداری از آن را با راننده شریک شوید. تقسیم کردن خوراکی با راننده کار چندان مهمی نیست اما به این طریق نشان می دهید که قدردان راننده هستید.


امنیت هیچهایک

یکی از اصلی ترین نگرانی ها در مورد هیچهایک و رایگان سواری امنیت آن است. طبیعی هم‌ هست. دنیای هیچهایک برای بسیاری، دنیای ناشناخته و پر از احتمالات است. احتمال این که کسی سوارتان نکند، احتمال این که هوا ناگهان بد شود، احتمال اینکه آدم‌ خطرناکی به پستتان بخورد و احتمالات دیگر. اما نگران نباشید، چون تعداد سفرهای ایمن هیچهایکر ها بیشتر از تعداد نا امن آن ها بوده است. 

با این حال رعایت برخی نکات برای امنیت بیشتر بد نیست. هر چه باشد از قدیم گفته اند احتیاط شرط عقل است. نکاتی را که با رعایت آنها می توانید امنیت بیشتری در رایگان سواری داشته باشید را در ادامه برایتان آورده ایم:

قبل از هر چیز باید بگویم که نسبت به هیچهایک خوش بین باشید اگر مثبت بیندیشید قطعاً انرژی مثبتی را هم جذب خواهد کرد و در نتیجه اتفاقات خوب برایتان خواهد افتاد. اما اگر حس می کنید راننده ای که قصد سوار کردنتان را دارد حس اعتماد را در شما ایجاد نمی‌کند، برای رد کردن آن هیچ شکی نداشته باشید. اگر نسبت به ماشین یا راننده حس خوبی ندارید به حس خود اعتماد کرده و راننده را رد کنید. گرچه رانندگانی که می خواهد شما را سوار کنند لطف بزرگی می کنند ولی شما مجبور نیستید سواره خودرو می شوید که نسبت به آن یا راننده حس خوبی ندارید. 

پس از رد کردن رانندگان خجالت نکشید. شماره پلاک، مدل، رنگ ماشین، سال ساخت و برخی اطلاعات دیگر را به یکی از دوستان خود اس ام اس کنید حتی می توانید تظاهر کنید که به پدر یا مادر خود زنگ بزنید و در حین گفت و گو اطلاعاتی درباره شماره پلاک و رنگ ماشین و یا حتی راننده به آن ها بدهید. اگر در اطراف جایی که سوار ماشین می شوید خانه یا جمعیتی هستند به آن ها دست تکان دهید این کار شما باعث می‌شود راننده فکر کند کسی شما را حین سوار شدن به ماشین او دیده است.

 قبل از اینکه سوار ماشین شوید از راننده مقصد او را بپرسید و کمی گفت و گو با او داشته باشید، اگر این گفت‌وگو به شما حس خوبی نداد به حس خود اعتماد کنید و سوار ماشین نشوید.


هیچهایک چیست؟ | راهنمای کامل برای هیچهایکر شدن


شبکه های مجازی و دوستان بهانه خوبی است برای اینکه از داخل ماشین نیز عکس گرفته و به دوستان خود بفرستید و یا در صفحات مجازی خود آن را آپلود کنید. همراه داشتن وسیله های دفاع از خود مانند اسپری فلفل ممکن است ایده خوبی به نظر برسد اما توجه داشته باشید که همراه داشتن چنین وسیله هایی در بسیاری از کشورها ممنوع است. 

مدارک و وسیله های ارزشمند خود مانند پاسپورت کیف پول موبایل و غیره را سعی کنید در کیف کوچکی مانند کیف های کمری بگذارید تا همیشه دم دست و همراهتان باشند. این کار برای این است که اگر ناگهان مجبور به ترک کیف خود شدید و یا برای شستن دست هایتان به سرویس بهداشتی مراجعه کردید خیالتان راحت باشد که وسایل ارزشمندتان همراهتان است. 

البته بهتر است همه آنها را یکجا نگذارید به طور مثال موبایلتان را در جیب شلوار و پاسپورت را در جیب کت بگذارید تا اگر یکی از آن ها را گم کردید دیگری را داشته باشید. حدالامکان کوله تان را همراه خود مثلاً روی زانو هایتان بگذارید تا اگر مجبور به ترک سریع ماشین بودید دنبال کیف نگردید. از آنجایی که به عنوان هیچهایکر مجبورید کنار جاده بایستید، بهتر است لباس های روشن پوشیده و در نقطه ای بایستید که قابل دیده رانندگان باشد. 

بهتر است در جاهایی مانند پمپ بنزین ها، پلیس راه ها، عوارضی ها و ایستگاه های کامیون ها دنبال راننده خود باشید. آنها این امکان را به شما می دهند تا با راننده صحبت کرده و شخصیت او را بسنجید در نتیجه می ‌توانید تصمیم بگیرید که با او همسفر باشید یا نه. نقطه بعدی که در آن پیاده خواهید شد را از قبل بدانید و نگذارید راننده برای شما تصمیم بگیرد که کجا پیاده شوید چون ممکن است شما را جایی پیاده کند که کسی به عنوان هیچهایکر سوارتان نکند.

شماره های اضطراری کشوری که در آن سفر می کنید را بدانید تا در صورت نیاز با آن ها تماس بگیرید. اگر پس از سوار شدن به ماشین احساس خوبی نسبت به ماشین و راننده پیدا نکردید و امکان پیاده شدن نداشتید خود را به مریضی بزنید و به راننده بگویید که هرچه سریع تر ماشین را نگه دارد. 

معمولاً رانندگان برای اینکه ماشین کثیف نشود ماشین را نگه میدارند و شما می توانید از ماشین پیاده شوید البته فراموش نکنید که کوله پشتی خود را هم از ماشین برداشته و به راننده بگوید که منتظر شما نباشد و در همین حین که از ماشین و جاده فاصله می گیرید منتظر بمانید تا راننده سوار شده و از شما دور شود. فندک و رول دستمال کاغذی در کیف خود داشته باشید تا اگر راننده ماشین را نگه نداشت دستمال را آتش زده و در صندلی عقب بیندازید این کار باعث می شود راننده کمی شوکه شده و سریع تر ماشین را نگه دارد. سریع نگه داشتن ماشین باعث می شود تا رانندگان دیگر توجهشان به سمت شما جلب شده و در نتیجه می توانید درخواست کمک کنید.


به کشوری که در آن هیچهایک می کنید توجه داشته باشید تا بدانید در کدام نقطه جاده باید برید به طور مثال در کشورهای غربی بزرگراه ها جای مناسبی برای هیچهایک کردن نیست چرا که هیچ ماشینی نگه نخواهد داشت. فراموش نشود که علاوه بر موارد گفته شده آب و هوا نیز می‌تواند در رایگان سواری شما تاثیر داشته باشد پس به هوا توجه کرده و لباس گرم و یا لباس سبک مناسب با آب و هوا را بپوشید و نوشیدنی گرم و سرد مناسب همراه خود داشته باشید. 

رانندگانی که هیچهایکرها را نیز سوار می کنند هم باید احتیاط های لازم را به کار برده و سوالاتی از قبیل اینکه مقصدشان کجاست را قبل از سوار کردن هیچهایکرها بپرسند چرا که به همان اندازه که رایگان سواری برای هیچهایکرها خطرناک است برای رانندگان نیز خطر به همراه دارد.

هیچهایک در ایران

برخلاف کشورهای اروپایی که هیچهایک از قدیم الایام در آنجا رواج داشته ایران تازه پا به دنیای هیچهایکر ها گذاشته است و این پدیده در ایران پدیده ای نوظهور است. اما همین پدیده نوظهور جای خود را بسیار سریع بین گردشگران پیدا کرده و امروزه بسیاری از گردشگران ایرانی به عنوان هیچهایکر شناخته شده فعالیت دارند. 

اگر شما نیز قصد دارید به عنوان هیچهایکر از رایگان سواری در ایران لذت برده و سفری ارزان را تجربه کنید بهتر است نکاتی را در نظر داشته و رعایت کنید. اولین نکته این است که اگر قصد سوار شدن به ماشین را دارید حتماً با او درباره رایگان بودن مسیر صحبت کنید چون همانطور که گفتیم یک پدیده ای نوظهور در ایران است و از آنجا که چندان شناخته شده نیست، رایگان بودن آن برای رانندگان نیز جای سوال خواهد داشت.


پس از اینکه سوار ماشین شدید سعی کنید باب گفتگو را با راننده حفظ کنید ما ایرانیها آدم های اهل معاشرت هستیم و دوست داریم با یکدیگر گفت و گو کرد و تبادل تجربه داشته باشیم. از طرفی سکوت بین دو غریبه در فضای کوچک مانند ماشین جو را سنگین و ناخوشایند خواهد کرد. بهتر است همراه خود کمی خوراکی و نوشیدنی داشته باشید تا در طی مسیر با راننده و همسفران خود نوش جان کنید. هیچ چیز مانند خوراکی و خاطره بازی نمی تواند انسان ها را به یکدیگر نزدیک کند. 

سعی کنید ظاهر و پوشش تان مطابق با محیط اطراف تان باشد تا بتوانید اعتماد رانندگان را جذب کنید البته این به این معنا نیست که سر و صورت خود را بپوشانید چون اگر رانندگان چهره شما را نبینند به احتمال زیاد به شما اعتماد نکرده و سوارتان نخواهند کرد. نکته دیگر در مورد ژست دست هیچهایکرها است. هیچهایکرهای معمولا انگشت شست دست خود را به سمت بالا می گیرند اما این حرکت در ایران شناخته شده نیست و به جای آن بهتر است بر روی مقوایی مقصد خود را به صورت درشت نوشته و دست خود را به سمت جاده و چپ و راست تکان دهید تا رانندگان متوجه شوند که شما قصد رایگان سواری دارید.


وسایل مورد نیاز برای هیچهایکینگ

هدف از هیچهایک کردن رایگان سواری گرفتن از ماشین های جاده و در نتیجه تجربه سفری ارزان است. این به این معناست که دیگر باید بیخیال چمدان های سنگین و زیاد شده و هر آنچه که نیاز دارید را در یک کوله جمع کنید. آنهایی که به دفعات هیچهایک انجام داده اند دیگر قلق کار دستشان آمده و می دانند که چه چیزهایی را در طول سفر نیاز خواهند داشت اما برای هیچهایکرهای تازه کار جمع کردن وسیله در یک کوله چالشی بزرگ خواهد بود. ولی نگران نباشید برای شروع کار لیستی از وسیله های مورد نیاز برای هیچهایکینگ را برایتان آورده ایم:


اولین چیزی که یک هیچهایکر به آن نیاز دارد نقشه راه و مقاصد سفر است. هرچند که اپلیکیشن های سفر و برنامه های راهیابی بسیار مفید و کاربردی اند اما بد نیست که همراه خود نسخه ای از نقشه های چاپی روی کاغذ را داشته باشید چون ممکن است گاهی اوقات اینترنت ضعیف باشد و یا در منطقه ای قرار بگیرید که کلا امکان دسترسی به اینترنت نداشته باشید در این صورت می توانید از این نقشه های چاپی استفاده کنید. وسیله بعدی که در انتخاب آن باید نهایت دقت را به کار ببرید کوله پشتی سفرتان است. 

گرچه کوله پشتی هرچه بزرگتر بهتر ولی باید این را در نظر داشته باشید که کوله پشتی تان باید به اندازه ای باشد که بتوانید آن را طولانی مدت بر دوش داشته باشید. همچنین وزن آن باید بسیار سبک بوده تا در طول را خسته نکند و نیز جنس آن با کیفیت باشد تا در برخورد با اجسام دیگر زود پاره و یا خراب نشود. کیسه خواب دیگر وسیله ضروری و مورد نیاز در سفر ارزان و رایگان سواری تان خواهد بود. چادر یک نفره نیز بهتر است در رایگان سواری جزو وسایل کوله تان باشد تا در مواقع ضروری بتوانید با برپایی چادر شب را صبح کنید. 

از بایدهای مهم هیچهایک مواد غذایی و نوشیدنی است. از آنجا که به‌عنوان هیچهایکر مدت زمان نسبتا طولانی را کنار جاده منتظر خواهید ماند و یا شاید تصمیم بگیرید نیمی از روز خود را در دل طبیعت اطراف جاده سپری کنید بهتر است غذاهایی سبک و کنسروی همراه خود داشته باشید.


در نهایت اصلی ترین وسیله ای که بدون آن اصلاً هیچهایک آغاز نمی شود ماژیک و مقوا ایست که در آن مسیر و مقصد تان نوشته شده است. مطمئن شوید ماژیک تان به اندازه کافی جوهر و مقوا به اندازه مورد نیاز دارید. به جز اینها بهتر است لباس های مناسب مانند بارانی ها و لباسی گرم و یا لباسی سبک و خنک متناسب با آب و هوای کشوری که با آن سفر می کنید در کوله پشتی خود داشته باشید. بطری آب یار همیشگی شماست هیچ وقت آن را فراموش نکنید. 

لوازم شخصی مانند خمیر دندان، مسواک، دستمال کاغذی، حوله و غیره جایگاه ویژه ای در کوله بار سفرتان خواهند داشت. البته توجه داشته باشید که حوله تان قرار نیست حوله ای تن پوش و سنگین باشد. حوله های مسافرتی بهترین گزینه برای هیچهایک هستند. شیشه کوچکی از عطر یا دئودورانت نیز بهتر است همراه داشته باشید. 

هر چه باشد خوشبو بودن باعث می شود دیگران دید خوبی نسبت به شما داشته باشند. همیشه مقداری پول نقد همراه خود داشته باشید تا در صورت نیاز بتوانید بلیط هواپیما به مقاصد بعدی و یا دیگر وسیله های مورد نیاز خود در شرایط اضطراری را تهیه کنید. گرچه پیشنهاد نمی شود تعداد زیادی لباس همراه داشته باشید با این حال همیشه بهتر است یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید. به طور مثال یک جفت جوراب اضافه یک جفت تیشرت اضافه و غیره.

سعی کنید کفش هایی بپوشید که علاوه بر راحتی پا بتوانید در مواقع ضروری با آن ها بدوید و فعالیت های مورد نیاز را انجام دهید. علاوه بر کفش اسپرت یک جفت دمپایی هم بردارید. چراغ قوه، چاقوهای چند کاره، کرم ضد آفتاب، جعبه کوچکی از نخ و سوزن، جعبه کوچکی از کمک های اولیه، دستگاه پخش موسیقی، دوربین عکاسی برای ثبت خاطره، دفتری کوچک برای نوشتن تجربیات و اتفاقات، فندک یا کبریت، بسته های کوچک از بازی مورد علاقه تان برای سرگرمی، کتاب مورد علاقه تان و غیره بخشی از لوازم ضروری و مورد نیاز برای هیچهایکینگ هستند. برای اطلاعات بیشتر درباره اینکه قبل از سفر باید چه چیزهایی را فراهم کنید، مقاله «چه وسایلی را بهتر است برای سفر برداریم؟» را مطالعه کنید.

اپلیکیشن و وب سایت های مورد استفاده برای هیچهایک

قطعاً سفر ارزان و هیجان انگیز انگیزه کافی برای هیچهایک شدن را به شما خواهد داد ولی در عین حال شاید نگرانی ها و ترس هایی هم داشته باشید که طبیعی است. هر هیچهایکری این ترس ها و نگرانی ها را پشت سر گذاشته است. برای اینکه بتوانید این ترس های خود را پشت سر بگذاریم و اعتماد به نفس خود را کسب کنید بد نیست سری به وب سایت ها و اپلیکیشن های مخصوص هیچهایکرها بزنید. قطعاً بسیاری از نگرانی ها تا آن برطرف شده و پاسخ بسیاری از پرسش‌هایتان را به سرعت خواهید یافت.

Hitchwiki.org

یکی از وب سایت های مورد استفاده برای هیچهایک وب سایت هیچ ویکی است. این وبسایت قدم به قدم هیچهایکر شدن را توضیح داده و علاوه بر به اشتراک گذاشتن تجربه هیچهایک های مختلف برخی از مطرح ترین و معروف ترین هیچهایکر های دنیا را نیز معرفی می کند.

IOverlander.com

آی آورلندر اپلیکیشن سفری است که بهترین نقاط برای رایگان سواری، کمپ زدن و غیره را نشان داده و نظرات دیگر کاربران درباره آن محل را به اشتراک گذاشته است.

TripAdvisor

یکی از مطرح ترین و معروف ترین وب سایت های دنیا وب سایت تریپ ادوایزر است که اطلاعات خوبی در مورد جایی که می‌روید به شما خواهد داد. علاوه بر این امکان را خواهید داشت که نظرات مختلف کاربران را دیده و یا درصورت تمایل خودتان نظر و تجربه شخصی را در مورد مکانی که رفته اید با دیگران به اشتراک بگذارید.

Google

هر چیز مرتبط با گوگل برای شما مفید خواهد بود گوگل مپ، گوگل ترنسلیت و غیره.

چرا هیچهایک

اگر از هر کسی بپرسید که چرا باید هیچهایک کرد تنها چند کلمه به شما خواهد گفت، هیچهایک بازی دو سر برد است. بله درست است گر چه معایب و شاید نگرانی هایی همراه داشته باشد اما کفه مزایا و هیجان آن سنگین تر است. هیچهایک به شما این امکان را می دهد تا جاده های نرفته را بروید، سوار ماشین هایی مانند تریلی ها و کامیون ها شوید که شاید هرگز تجربه سوار شدن به آن ها را نداشته اید، با رانندگان مختلف هم کلام شده و تجربه و خاطرات آنها در سفر را بشنوید و گاهی اوقات به وسیله همین رانندگان منظره یا جاذبه ای را کشف کنید که کمتر کسی آن را دیده و از نگاه گردشگران دور مانده است. 

حتی اگر این اتفاق هم برایتان نیفتد حداقلش این است که دوستان فراوانی را پیدا خواهید کرد که هرکدام از شهرهای مختلفی اند و تجربه های خاص خود را دارند. این را هم فراموش نکنید که هیچهایک بهترین روش برای تجربه سفر ارزان است. 

چون حتی اگر بخواهید با کم هزینه ترین وسیله حمل و نقل عمومی هم سفر کنید باز هم برای سفرتان هزینه کرده اید اما رایگان‌سواری این امکان را به شما می دهد تا رایگان به شهرهای مختلف سفر کنید.

هیچهایکرهای معروف ایران

گرچه هیچهایک پدیده نوظهوری در ایران است و این سبک از سفر کردن برای بسیاری از ما غریب و نامأنوس است و بسیاری از افراد با ارائه دلایل و مدارکی مبنی بر ناامن بودن جاده ها، وجود خطرات، بیماری ها و غیره مخالف این سبک از سفر کردن هستند؛ با این حال هیچهایک جای خود را بین جوانان ایرانی پیدا کرده و محبوبیت آن روز به روز در حال افزایش است و هیچهایکرهای ایرانی امروزه برای خود گروه های خاص تشکیل داده و گاه به صورت دو نفری با یکدیگر به نقاط مختلف سفر می کنند. 

برخی از این هیچهایکرها فعالیت خود را در صفحات مجازی با علاقمندان به اشتراک گذاشته و آن ها را نیز به این سبک از سفر کردن ترغیب کرده و علاقه مندان را در مورد رایگان سواری و سفری ارزان راهنمایی می کنند. نکته اشتراک جالب تمام هیچهایکرها طبیعت دوستی آن هاست که بد نیست سایر گردشگران نیز این حس طبیعت دوستی را در خود ایجاد کرده و پاکیزگی محیطی که به آن سفر می کنند را حفظ کنند. در ادامه چند تن از هیچهایکرهای ایرانی که در دنیای مجازی فعالیت دارند را معرفی می کنیم:


سحر طوسی: sahar_toussi
مهزاد الیاسی: mahzad.el
ارشاد نیکخواه: sizdahom
سارا لویی: sara.louee
هدا رستمی: hodarostami
یه ذره بهتر: abitbetter.world

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار