gardeshban.ir

یکی از بازارهای قدیمی و معروف عمان در شهر مسقط، بازار مطرح (Mutrah Souq) است.
کد خبر: ۳۶۸۶۲
تاریخ انتشار : شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 25
گردشبان (gardeshban.ir) :

بسیاری از گردشگران در بازدید از منطقه کورنیش به بازار مطرح می روند و به خرید و تماشای مغازه های رنگارنگ بازار می پردازند. کشور عمان به دلیل قرار داشتن در نزدیکی بندر کالاهای متنوعی را وارد می کند و به همین سبب بازارهای عمان برای خرید انواع کالاها مناسب هستند. بازار مطرح نیز از زمان های گذشته نیازهای مردم عمان را رفع کرده و امروزه نیز همچنان به فعالیتش ادامه می دهد و طرفداران خاص خودش را دارد. اگر بلیط هواپیما مسقط بخرید، حتما برای خرید سری به بازار مطرح بزنید.
بازار مطرح مسقط

معرفی بازار مطرح


مسقط، پایتخت عمان بزرگ ترین بندرگاه کشور عمان است و به همین سبب از گذشته محل تجارت دریانوردان به حساب می آید. از آن جایی که بازار مطرح هم در نزدیکی بندر و راه کشورهای هند و چین قرار دارد، به لحاظ استراتژیکی شرایط ایده آلی برای رونق تجارت و خرید و فروش دارد. مغازه داران بازار مطرح جنس های دست اول را از طریق بندر وارد بازار می کنند و به فروش می رسانند که همین هم باعث معروفیت و محبوبیت بازار شده است.

معماری بازار مطرح


در دهه ۱۹۶۰ مردم زندگی ساده تری نسبت به زمان امروز داشتند و بازار مطرح به خوبی از پس برآورده کردن نیازهای مردم برمی آمد. معماری بازار مطرح به گونه ای است که مغازه ها مانند قوطی کبریت در مجاورت یکدیگر چیده شده اند و زیر یک سقف چوبی از جنس خرما و در کوچه های باریک گرد هم آمده اند. در گذشته به دلیل شرایط آب و هوایی بازار مطرح را از خشت و گل ساخته اند. اما امروزه، با پیشرفت معماری و مدرن شدن شهر، شهرداری مسقط تغییراتی را در بازار مطرح ایجاد کرده و آن را به شکل بازارهای امروزی درآورده است. جذابیت تزئینات بناهای بازارها در جذب گردشگر بسیار موثر هستند. گردشگران دوست دارند بیشتر به مراکز خرید لوکس و مدرن بروند تا بازارهای قدیمی و کهنه. همچنین، بیشتر افراد نه تنها برای خرید، بلکه برای گردش و دید زدن مغازه ها به بازارهای شیک مراجعه می کنند.
بازار مطرح مسقط

اجناس بازار مطرح


در بازار مطرح مسقط مغازه های زیادی اجناسی از قبیل کفش، صنایع دستی هندی، اشیاء عتیقه، جواهرات، منسوجات و ... به فروش می رسانند. چانه زنی، یک از رسم و رسوم های بازار مطرح است و برای گرفتن تخفیف هرچند اندک، باید با فروشنده چانه بزنید. در تمامی مغازه های بازار مطرح می توانید از کارت بانکی استفاده کنید، اما برای اطمینان و تجربه خرید بهتر حتما مقداری پول نقد هم همراهتان داشته باشید. در بازدید از بازار مطرح مشاهده خواهید کرد که بیشتر مغازه داران اجناسشان را از سقف آویزان کرده اند و این هم یکی از ویژگی های جالب بازار است. پوشاک بانوان و هنرهای دستی به وفور در بازار مطرح وجود دارند و به راحتی می توانید جنس مورد نظرتان را پیدا کرده و بخرید. اگر می خواهید از عمان سوغاتی بخرید، بهتر است بدانید که سوغات معروف عمان خنجر قلاف شده است و در انواع و قیمت های مختلف به فروش می رسد. در همه مغازه های بازار مطرح حداقل چند مدل خنجر وجود دارند که عموما به سفارش عمان در هند یا پاکستان ساخته شده اند.
بازار مطرح مسقط

گشت و گذار در بازار مطرح


اگر برای اولین بار به بازار مطرح بروید، در ابتدا شاید به نظرتان بسیار پیچیده و تودرتو بیاید. اما پس از یک بار گردش در آن محل تمام مغازه ها را به خاطر خواهید سپرد. در بازار مطرح علاوه بر مغازه هایی که پش تر ذکر شد، مغازه هایی هم هستند که اجناس توریستی و نسبتا گران می فروشند. در امتداد مسیر سمت راست بازار به بازار طلای مطرح می رسید که در چند صد متری غرب ورودی اصلی بازار و مقابل منطقه کورنیش قرار گرفته است. در این بازار چشمانتان از درخشش طلا و جواهرات برق خواهد زد. انواع طلا، جواهرات و نقره در این بازار به فروش می رسند. در جهات مختلف بازار نیز کوچه هایی هستند که چندین مغازه معمولی را در خود جای داده اند و با عبور از آن ها به سمت کورنیش یا کوچه و خیابان های باریک پت بازار هدایت می شوید.
بازار مطرح مسقط

بهترین زمان بازدید از بازار مطرح


در زمان اعیاد مذهبی مردمان زیادی از سراسر دنیا برای خرید لباس و جواهر به بازار مطرح مسقط می آیند. به همین دلیل در این مواقع بازار بسیار شلوغ می شود. صبح ها و عصرها تا قبل از ساعت ۶ بهترین زمان بازدید از بازار مطرح است. بعد از این ساعت بازار شلوغ می شود. در بازار مطرح برای خرید کالا و جنس مورد نظرتان باید به بخش مربوط به آن جنس مراجعه کنید. زیرا در این بازار طلافروشی ها در یک بخش، عتیقه فروش ها در یک بخش و ... قرار دارند. اگر قصد هیچ خریدی هم نداشته باشید، حتما در بازدید از منطقه کورنیش به بازار مطرح بروید و در کوچه های آن بگردید. تماشای هیاهوی بازار، اجناس رنگارنگ، ذوق و شوق افرادی که خرید می کنند هم بسیار لذت بخش است. علاوه بر این، با بازدید از بازار مطرح می توانید تا حدودی با سبک زندگی مردم عمان آشنا شوید.

در نزدیکی بازار مطرح چه جاذبه های دیگری وجود دارند؟


موزه هنر مدرن قلیا: ۵۵۰ متر
موزه بیت البرنده: ۱.۳ کیلومتر
بلندترین قله مطرح: ۱.۹ کیلومتر
منطقه کورنیش مطرح: ۳ کیلومتر
تفرجگاه ساحلی سلطان قابوس: ۳ کیلومتر
موزه دروازه مسقط: ۳.۳ کیلومتر

در نزدیکی بازار مطرح چه هتل هایی برای اقامت وجود دارند؟


هتل Naseem Hotel فاصله: ۱ کیلومتر
هتل Al Hadow Hotel فاصله: ۲.۵ کیلومتر
هتل Sheraton Oman Hotel فاصله: ۳.۸ کیلومتر
هتل Marina Hotel فاصله: ۴.۲ کیلومتر
برای بررسی دیگر هتل های مسقط می‌توانید از لاگ سفرمارکت بازدید کنید.

در نزدیکی بازر مطرح چه رستوران ها و غذاخوری هایی وجود دارند؟


رستوران Rozna Muscat فاصله: ۵۰۰ متر
رستوران Cornish Cafe فاصله: ۶۵۰ متر
رستوران ALRAFEE RESTAURANT فاصله: ۷۵۰ متر
رستوران Royal House Restaurant فاصله: ۱ کیلومتر


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار