gardeshban.ir

قلعه شیرکوه که بیدلان نیز خوانده می‌شود در نزدیکی روستای باغدشت و برفراز قله‌ای که ۱۸۵۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، قرار دارد.
کد خبر: ۳۶۹۲۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
این دژ از استراتژیک‌ترین قلاع دفاعی دوره اسماعیلیان به شمار می‌آید. زیرا در محل تقاطع طالقان رود و الموت رود قرار گرفته و به خاطر تسلطش بر سراسر منطقه، گلوگاه مهمی برای رویارویی با مهاجمانی است که به دره گام می‌گذارند.راه دسترسی به دژ بیدلان بسیار دشوار است و به دره‌هایی با عمق بیش از ۶۰۰ متر منتهی می‌گردد که با دیواره‌های بلند و برج‌های مستحکم تسخیرناپذیر می‌نماید.

وجود ۸ مخزن بزرگ آب که با عرض تقریبی ۱/۷۵ و درازای ۶ تا ۱۶ متر در دل سنگ کنده شده‌اند از عزم جدی قلعه نشینان برای پایداری در محاصره‌های طولانی حکایت دارد.ویژگی منحصر بفرد دژ شیرکوه، قلعه‌ای ایذایی است که در ۳/۵ کیلومتری غرب آن قرار دارد و برجک نامیده می‌شود و برای اشراف کامل به عبورکنندگان از تنگه طالقان ساخته شده است.غیر از بقایای دیواره‌ها، برج‌ها، گذرگاه سرپوشیده و سنگرهای نگهبانی کنده شده در دل تخته سنگ‌ها، تنوری سنگی به ارتفاع ۱/۶۰ و قطر ۱/۷۵ متر را باید از آثار دژشیرکوه به حساب آورد.

این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شماره‌ی ثبت ۵۵۷۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

قلعه‌‌ی شیرکوه قزوین در بخش رودبار الموت، روستای شیرکوه، در نزدیکی روستای باغ‌دشت واقع شده است. قلعه‌ی شیرکوه بر فراز قله‌ای که ۱۸۵۱ متر از سطح دریا ارتفاع دارد، قرار گرفته است. اما متاسفانه راه دسترسی به دژ بیدلان به دلیل این‌که به دره‌هایی به عمق بیش از ۶۰۰ متر منتهی می‌گردد با دیواره‌های بلند و برج‌های مستحکم تسخیر ناپذیر، بسیار دشوار می‌باشد.


قلعه شیرکوه الموت، طبیعت استراتژیک‌ قزوین/عکس

قلعه شیرکوه الموت، طبیعت استراتژیک‌ قزوین/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار