gardeshban.ir

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش گفت: ظرفیت هتل‌های کیش در 30 روز گذشته با ضریب اشغال حدود 80 درصد بوده است، گفت: این ظرفیت نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، حدود 10 درصد کاهش داشته است، ولی با توجه به شرایط قبل ضریب اشغال خوبی داشتیم.
کد خبر: ۳۶۹۶۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
جزیره کیش یکی از مقاصد مهم گردشگری در نوروز به شمار می‌آید. مسافران زیادی سالانه در ایام نوروز تصمیم می‌گیرند به این جزیره سفر کنند. پارک دلفین کیش، غواصی، جت اسکی، کشتی یونانی «خولا اِف» در سواحل جنوب غربی کیش، ساحل مرجانی کیش، شهر زیر زمینی کاریز، شهر باستانی حریره، جزیره هندورابی، پارک ساحلی میر مهنا، اسکله تفریحی کیش، بوستان آهوان و دیگر تفریحات و اماکن دیدنی در جزیره کیش سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند.  

بر این اساس با نزدیک شدن به ایام نوروز ماهان مدون، مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش در گفتگو با اقتصاد 24 درباره وضعیت گردشگری کیش در تعطیلات سالروز انقلاب اسلامی برنامه‌های سازمان منطقه آزاد کیش در خصوص سفر‌های نوروزی اظهار داشت: مسافرت در جزیره کیش به صورت عادی برقرار است. اگرچه وضعیت گردشگری مشابه سال گذشته نیست.  

او ادامه داد: معمولاً تعداد زیادی از گردشگران در فصل زمستان به کیش می‌آیند. در حال حاضر به علت شرایط کرونایی تعداد پرواز‌ها بیشتر شده، اما با ظرفیت کمتری پروزا‌ها برقرار است و همین امر موجب می‌شود که ورودی کل مسافر ما نسبت به سال گذشته کمتر باشد. مدون با اشاره به فصل مناسب آب و هوایی جزیره کیش در زمستان، تصریح کرد: عملاً بسیاری از فعالیت‌های تفریحی و گردشگری در فضای باز انجام می‌شود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی گردشگری در کیش نسبت به دیگر مناطق کشور، راحت‌تر و عملی‌تر شده است.

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش با تاکید بر اینکه حوزه نظارت بر خدمات گردشگری و بهداشت منطقه آزاد کیش تمرکز زیادی بر بحث‌های بهداشتی و رعایت پروتکل‌ها دارند، تصریح کرد: دقت زیاد می‌شود که ورود مسافر به این جزیره باعث ایجاد تجمع در نقطه خاصی نشود. اگر هم در موارد خاصی این اتفاق می‌افتد با مدیریتی که گشت‌های دور جزیره انجام می‌دهند، با جابه‌جایی مسافر و ایجاد رویداد‌ها در مکان‌های روباز و با فاصله اجتماعی این تجمعات را شکسته و تمهیدات لازم را ایجاد خواهد کرد.

مسافرت‌های نوروزی به کیش

مدون با تاکید بر اینکه در خصوص برنامه‌های مسافرت‌های نوروزی تابع ستاد ملی کرونا خواهیم بود، گفت: البته اگر ستاد ملی کرونا شرایط خاصی را برای تردد و جابه‌جایی مسافر در ایام نوروز ایجاد نکند، خودمان در قالب ستاد نوروزی کیش اقدامات ویژه‌ای را برای کنترل ظرفیت تحمل کیش، ارائه خدمات بهتر به گردشگران و رعایت دو چندان پروتکل‌های بهداشتی خواهیم داشت.  
وی افزود: جزیره کیش امسال مسلماً مورد تقاضا خواه بود. امکان این را داریم که با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته با حداقل آسیب‌ها این ایام را به پایان برسانیم و شرایط خوبی را برای گردشگران فراهم کنیم. نتایج کارشناسی را در ستاد نوروزی بررسی خواهیم کرد و سیاست کلان جزیره کیش در شرایط نوروزی را اعلام خواهیم کرد. 

مدیر توسعه گردشگری و میراث فرهنگی منطقه آزاد کیش با اشاره به تمهیدات سازمان منطقه آزاد کیش درباره مشکلات فعالان اقتصادی بخش گردشگری گفت: جزیره کیش جزیره‌ای اقتصادی است و تمام پایه‌های اقتصادی در این جزیره بخش خصوصی هستند. خوشبختانه جزیره کیش جزیره‌ای نبود که تاسیسات گردشگری‌اش کارکرد خود را در این بحران از دست بدهد و از بازار خارج شود.

وی افزود: با شرایط نسبتاً سفیدی که از یک زمان در منطقه آزاد کیش به وجود آمد، امید داریم تا پایان سال دیگر بتوانیم خسارت فعالان اقتصادی حوزه گردشگری را جبران کنیم. اکثر تاسیسات گردشگری ما با ظرفیت متعادلی در حال فعالیت هستند و پذیرش دارند. اگرچه روند ورود مسافر به کیش مثل سال‌های گذشته نیست، اما امیدواریم که بتوانیم جبران خسارت کنیم.  

مدون با بیان اینکه ظرفیت هتل‌های کیش در 30 روز گذشته با ضریب اشغال حدود 80 درصد بوده است، گفت: این ظرفیت نسبت به بازه زمانی مشابه سال قبل، حدود 10 درصد کاهش داشته است، ولی با توجه به شرایط قبل ضریب اشغال خوبی داشتیم. البته شاید این مسئله باعث شده، نوع برخورد هتل‌ها تغییر کند؛ اقامت‌ها طولانی مدت‌تر باشد و ماندگاری بیشتر شود. نوع پذیرش در هتل‌ها نیز تغییر کرده است. در واقع ضریب اشغال اتاق‌ها بالا رفته، اما میزان گردشگر مقیم در کیش کاهش یافته است. این مسئله نشان می‌دهد که اتاق‌ها با تعداد کمتری نسبت به تعداد تختخواب اتاق اشتغال شود. در واقع مردم سعی کرده‌اند که هرچه بیشتر پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

سفر‌های کم هزینه در جزیره کیش

وی در پاسخ به این پرسش که چه برنامه‌هایی برای ایجاد امکان سفر‌های کم خرج‌تر در کیش فراهم کرده‌اید، گفت: جزیره کیش، جزیره‌ای کاملاً اقتصادی است و معمولاً در ایام نوروز به دنبال اینکه سفر را ارزان کرده و گردشگر بیشتری جذب کنیم، نخواهیم بود چراکه تقاضا بالا است. معمولاض در این ایام سیاست سختگیرانه‌تری داریم تا آمار ورود گردشگر را کاهش دهیم. این مسئله جدای از شرایط کرونایی است. چون به هر حال حزیره کیش ظرفیت مشخصی دارد.  

او ادامه داد: این جزیره امکانات و ظرفیت و خدمات پشتیبانی محدودی دارد. اگر تعداد گردشگران از یک حدی بیشتر شود، هم به مسافران سخت می‌گذرد و هم ضرر اقتصادی بیشتری را به جزیره تحمیل خواهد کرد؛ لذا این رویکرد را نخواهیم داشت. سفر‌های ارزان را در ایام دیگری از سال به گردشگران توصیه می‌کنیم. جزیره کیش یک جزیره لوکس با امکانات گردشگری فراوان است که در رنج‌های مختلفی از خدمات بسیار لوکس با هزینه‌های بالا تا خدمات متوسط و سطح پایین برای خانواده‌هایی که می‌خواهند کمتر هزینه کنند، وجود دارد.

مدون در پایان تصریح کرد: میهن عزیزمان ایران جا‌های بسیار دیدنی دارد که می‌توانند از آن نوع گردشگر منتفع شوند و توزیع ثروت نرمالی را ایجاد کنند. نباید در یک زمان که یک مقصد گردشگری خوب کار می‌کند، با ترویج گردشگری ارزن قیمت در آن زمان، صدمه اقتصادی به آن بزنیم. موافق گردشگری ارزان هستم که می‌تواند در زمان دیگری در جزیره کیش اجرایی شود.  
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار