gardeshban.ir

روستای سنام در شمال ایران در منطقه نرماب دوسر دهستان چهاردانگه , ۷۷ کیلومتری جنوب مازندران قرار دارد.
کد خبر: ۳۶۹۶۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
روستای سنام در شمال ایران در منطقه نرماب دوسر دهستان چهاردانگه , ۷۷ کیلومتری جنوب مازندران قرار داشته و براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۹۵ صورت گرفته، جمعیت آن۱۱۱ نفر (۴۴خانوار) بوده‌است .

”  سنام ” در اصطلاح فارسی به معنای ۳ نام میباشد و از بزرگان و ریش سفیدان این روستا نقل شده است که مردم سه آبادی که روی ۳ تپه ساکن بوده و بعدها  با تجمع اهالی این سه آبادی بر  روی یک تپه ،   این  مکان ” سنام”  نام گرفت ؛ همچنین سنام در اصطلاح عربی به معنای کوهان شتر میباشد که تپه های اطراف روستا هم گویای چنین شباهتی می باشد .

مختار عظیمی در رابطه با وجه تسمیه این روستا معتقد است سنام به معنی جایگاه سیمرغ یا شاهین می باشد .

روستای ” سنام” به گفته یکی از بزرگان منطقه به عنوان یکی از چهار روستای برتر منطقه چهار دانگه (دارای حدود یکصد روستا ) معرفی گردید و به محض ورود به روستا  می توان طبیعت بکر و سر سبز را در هوائی مطلوب  استشمام کرد .

لازم به ذکر است ؛ ارتفاع روستا از سطح دریا بیش از ۲۰۰۰ متر می باشد و دارای زمینی حاصل خیز و مرطوب می باشد و درغروب  بیشتر فصول سال اطراف و قسمت پائین دست روستا را مه فرا می گیرد .وجود ذخایر جنگلی انبوه و بسیار غنی از درختان سخت چوب که مهمترین آن  راش و افرا می باشد ؛ با چشم اندازی زیبا از دره های عمیق و صخره های بلند ، چشمه های آب معدنی ، پوشش گیاهی رنگارنگ و حیاط وحش متنوع ، مناظر بدیع و دلپذیری را خلق کرده  است .

شغل سابق اکثریت مردان این روستا  کشاورزی و بعضی هم به دامداری بود  که البته با توجه به شرایط غیر مکانیزه کشاورزی و دامداری و همچنین تأثیر گسترش شهرنشینی و مهاجرت روستاییان به شهرها ، این روستا نیز بی نصیب نبوده و از حدود دو دهه قبل شاهد  مهاجرت  اهالی روستا به شهرهای اطراف به خصوص شهر ساری بودیم که این مهاجرت ، روستا را با وجود ساکن بودن دائمی عده ای ، به تفرجگاه تابستانی اهالی  تبدیل کرده  که با وجود جریان داشتن کسب و کار کشاورزی و دامداری ، شاهد کم رنگ تر شدن دامنه فعالیت های اهالی هستیم .


شرائط بیولوژیکی منطقه و زمین های حاصل خیز روستا شرائط تولید انواع محصولات کشاورزی را مهیا کرده است که از جمله مهمترین آن ها  برنج – گندم – جو – خیار – کدو –  سبزیجات و انواع میوه های درختی و وحشی می باشد .

لازم بذکر است در حال حاضر اکثر جوانان این روستا در ساری در ادارات و سازمانها مشغول فعالیت می باشند .

دید و بازدید نوروزی روستاییان  در ماه فروردین ،  تماشای  طبیعت و زیبایی آفرینش در اردیبهشت ماه سنام ، نشاء زمین های شالی در ماه خرداد ، هوای خنک و بکر همراه با انواع میوه های روستایی در فصل تابستان ،  شخم زدن زمین های کشاورزی در ماه مهر و آبان ،  تماشای جلوه های خزان در اوایل آذر ماه ،  سفید پوش شدن کامل  روستا در احاطه برف سرد فصل زمستان همه باهم در طول سال باعث بوجود آمدن دیدنی های بسیار جالب و کم نظیرشده  است.

همچنین این روستا از شمال به جنگلهای و از شرق به روستای ” ایلال و سیاوش کلا ”  و از جنوب به روستای ”  عقه خیل و سعیدآباد ”  و از غرب به جنگل و کوههای البرز امتداد می یابد .

این روستا به خاطر ییلاقی بودن و همجواری با  سلسله جبال البرز دارای یکی از بهترین نوع آب و هوا بوده که  بهاری دلنشین- تابستانی خنک – پائیزی زیبا و زمستانی سرد را خلق کرده است که در نهایت تصاویری بکر و دلنشین  در هر  فصل را به نمایش گذارده است.

پناهگاه حیات وحش، مقبره امامزاده محمود میرعماد الدین ( روستای وری )، جنگل کیاسر، پارک جنگلی سرما، آبشار هفت چشمه، دریاچه الندان و قلعه تاریخی ترکام , کوه ها و تپه های اطراف روستای سنام  از جمله بزرگترین و زیباترین کوه منطقه شاه دژ , تپه ” بـُـل گو سر ( بالاکوه سر ) ” و "لِـنـگه” و”حوض سر”  که هر کدام از زیبائی کم نظیری بر خوردار است به عنوان مناطق دیدنی اطراف روستا استفاده کرد .

برای رسیدن به این روستا در مسیر اصلی جاده ساری – سمنان ( دامغان ) قبل از شهر کیاسر و از منطقه ای به نام دارپشت به سمت راست رفته و پس از عبور از روستاهای لالا و خلرد به تابلوی ورودی روستای سنام می رسیم و از این سه راهی تا روستا تقریباً ۴ کیلومتر مسیر طی می شود .


روستای سنام ؛ لمس طبیعت بکر و سر سبز مازندران/عکس

روستای سنام ؛ لمس طبیعت بکر و سر سبز مازندران/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار