gardeshban.ir

موزه‌ای مدرن به‌شکل مارپیچی که در عین حال گذرگاه روی رودخانه نیز محسوب می‌شود و می‌توان به‌هنگام عبور از آن مناظر طبیعی زیبا و چشم‌نواز را تماشا کرد.
کد خبر: ۳۷۰۳۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
این پل مارپیچی جذاب که توئیست (Twist) نام دارد و حدود یک ساعت با اسلو، پایتخت نروژ، فاصله دارد، آخرین پروژه گروه طراحی «بیارکه اینگلس-بیگ» (BIG-Bjarke Ingels Group) است. 

این پل چند منظوره برای دسترسی از از یک سوی رودخانه پرپیچ‌وخم «راندسلوا» (Randselva) به‌سمت حاشیه دیگر در پارک مجسمه کیستفوس نروژ طراحی شده است. این پل به‌دلیل معماری خاص «موزه تابیده» نامیده می‌شود.

طبق گفته گروه طراحی بیارکه اینگلس این سازه مدرن دارای چند کاربری سنتی مختلف شامل موزه، پل و مجسمه است. همچنین، گردشگران می‌توانند با عبور از این پل بازدید از پارک را کامل کنند، در عین حال که این پل خود یکی از دیدنی‌های پارک مجسمه کیستفوس محسوب می‌شود.

این موزه – پل دارای سه گالری هنری مجزا با مناظر پانوراما از پارک و رودخانه است. این سازه از پنل‌های آلومینیومی ۴۰ سانتی‌متری و ترکیب‌بندی کرکره‌ای تشکیل شده است که مانند توده‌ای از کتاب مرتب شده‌اند. به‌هنگامم عبور از پیچ مرکز پل نیز بازدیدکنندگان حس عبور از دیافراگم دوربین را تجریه می‌کنند. در عکس‌ها نیز تصویر این پل-موزه هیبریدی ساخته بشر در میان طبیعت اطراف آن حسی توام با ترس را به ببینده القا می‌کند.

داخل این سازه بسیار جذاب است و بازدیدکنندگان می‌توانند جنگل را بدون مزاحمت‌های بصری تماشا کنند. نوری که بی‌واسطه از بیرون به درون بازتاب می‌شود، با توجه به زمان‌های مختلف روز، تجربه متفاوتی را برای تماشاگران آثار هنری داخل گالری ایجاد می‌کند.

«دیوید زیل» (David Zahle) یکی از اعضای گروه طراحی بیارکه اینگلس درباره این پروژه چنین می‌گوید:

توئیست از نظر طراحی و ساخت پروژه بسیار پیچیده‌ای بود؛ ولی نتیجه آن ساده و جذاب به نظر می‌رسد. با توجه به چیدمان ساده عناصر، موزه به شکلی صنعتی ساخته شده است، به‌طوری که باوجود برخورداری از زیرساخت‌ها، منعکس‌کننده طبیعت اطراف است.
 
پارک تندیس کیستفوس (Kistefos Sculpture Park) یکی از جاهای دیدنی نروژ است که در دهه ۱۹۹۰ بنا شده و در طول دو دهه گذشته خانه آثاری از هنرمندانی چون یایوی کوساما، آنیش کاپور، اولافور الیاسون، فرناندو بوترو و الم گرین و درگ ست است. این مکان از سپتامبر سال ۲۰۱۹ رسما آغاز به کار کرده و توئیست جلوه خاصی یه این مرکز هنر اسکاندیناوی بخشیده است. 


موزه تابیده؛موزه مارپیچی که دو رودخانه را به یکدیگر وصل می‌کند/عکس

موزه تابیده؛موزه مارپیچی که دو رودخانه را به یکدیگر وصل می‌کند/عکس

موزه تابیده؛موزه مارپیچی که دو رودخانه را به یکدیگر وصل می‌کند/عکس

موزه تابیده؛موزه مارپیچی که دو رودخانه را به یکدیگر وصل می‌کند/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار