gardeshban.ir

روستای اسکر کرمان ، روستایی از توابع بخش رابرمی باشد . آب و هوای آن بسیار مطبوع و دارای تابستان و بهار معتدل و زمستانی سرد است.
کد خبر: ۳۷۰۵۲
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۹-1399 November 30
گردشبان (gardeshban.ir) :
این روستا جزو روستا های گردشگری بوده و سالانه گردشگران زیادی به این روستا سفر می کنند، جمعیت این دهستان دراستان کرمان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲٬۰۸۰ نفر (۴۹۴خانوار) بوده‌است.

روستای اسکر کرمان؛ تجربه آب و هوای معتدل برای سفر+عکس

روستای اسکر کرمان در دامنه کوه شاه که آبشاری زیبا به نام آبشار کوه شاه دارد ،واقع شده است .این روستا از چندین طایفه تشکیل شده که قدیمیترین آن از تبار و طایفه ایل مهنی قدیمیترین ایل استان کرمان میباشند.دیگر طایفه ها سیوندی .جعفری.سالاری.کاظمی هستند که تا سالها قبل زندگی عشایر گونه و سیاه چادری داشتند. سیوندیان بزرگترین و مهمترین طایفه از چهارطایفه اسکر یعنی جعفری ، سالاری ، کاظمی و سیوندی می باشند اگر چه در اسکر سه طایفه غیر از سیوندیان زندگی می کنند اما غالبا سیوندیان با غیر سیوندی وصلت نکرده اند که از نظر شکل ظاهری چنانچه کسی در سیوند (فارس) بوده باشند سیوندیان را از دیگر ساکنین اسکر تشخیص می دهد.

چنانچه گفته شد عدم وصلت و ازدواج سیوندیان اسکر با غیر سیوندیان شباهت زیاد سیوندیان اسکر را با مردم سیوند (فارس) را نمایان می سازد چهره های سرخ و سفید قیافه های نسبتا زیبا و قدهای بلند سیوندبان اسکر در مقایسه با دیگر ساکنین اسکر و رابر و حتی استان کرمان سیوندی بودن آنان و همنژاد بودن با مردم سیوند (فارس) را نمایان می سازد.
قرار گرفتن اسکر در میان کوههای لاله زار و آب و هوا سرد در زمستان و معتدل در تابستان و آبشارها و چشمه های بسیار سیوند زیبا را برای آدمی تداعی می نماید.
قرار گرفتن اسکر بر فراز کوه و نبود زمین کافی همچنین خشکسالی های متوالی موجب آن گردیده که سیوندیان اسکر بر خلاف سیوندیان سیوند (فارس) از وضعیت اقتصادی مناسبی برخوردار نباشند و اغلب جوانان سیوندی اسکری در شهرهای کرمان،جیرفت،کهنوج،بافت،رابر،زرند،بردسیر و…مشغول به کارهایی می باشند که شایسته یک سیوندی نیست.


تاریخ مهاجرت سیوندیان از سیوند به اسکر دقیقا مشخص نیست اما کهن سالان سیوندیان اسکر نیز متولد اسکر می باشند که تاریخ مهاجرت آنان را می توان بیش از ۱۸۰ سال تخمین زد و آنچه از گذشتگان خود شنیده اند سیوندیان اسکر به اجبار توسط پادشاهان زمان خود از سیوند کوچانیده شده و به در کوههای لاله زار ساکن گردیده اند که احتمال می رود نام اسکر نیز همچون وراوی نامی سیوندی باشد چرا که سیوندیان اسکر نام اسکر را به معنای مکانی محفوظ در کوهستان و یا دره می نامند و برخی دیگر اسکرا در معنای چشمه ای که از میانه صخره بر می آید می نامند.

به کار کشاورزی و دامپروی مشغول هستند و امرار معاش میکنند.متاسفانه در سالهای اخیر و با وجود تکنولوژی رنگ و بوی اداب و رسوم محلی و زندگی اصیل ساکنان آن دچار تغییر و تحول شده است.اسکر، روستایی از توابع بخش رابر شهرستان رابر در استان کرمان ایران است و به علت آب و هوای مناسب شغل مردمان خونگرم و مهربانش کشاورزی و دامداری می باشد.

گِلی اِسکِر یکی از منطقه های گردشی روستای اسکر کرمان  می باشد که دارای آب و هوای خنک در تابستان و سرد و مرطوب در زمستان هست. این منطقه دارای باغ ها و درختان گردو بسیار زیادی ست که در جوار رودخانه ای که از آب شدن برف روی کوه های اطراف در اینجا جریان یافته قرار دارند و با سایه های وسیعی که بر این منطقه انداخته اند محیط بسیار عالی رو برای طبیعت گردی فراهم آورده اند.در امتداد رودخانه پر است از بوته های پونه که عطر و بویی عالی را به این فضا اختصاص دادند و در انتهای اون سدی قرار دارد که با جمع شدن آب پشت آن دریاچه ای زیبا تشکیل شده که پشت سد هم استخر کوچکی قرار دارد و پراز گلهای آبزی زیباست.این منطقه به دلیل آب و هوای خیلی خوبی که دارد مورد توجه عشایر هست و چادر های عشایری بسیاری خواهید یافت.

در شرق اسکر با گذشتن از چندین تپه طبیعتی سرسبز وپوشیده از درخت دیده می شود که دیدگان را محو تماشای خود می کند این مکان با صفا عشق آباد است که با جاذبه های طبیعی خود میتواند سالانه گردشگران زیادی رادر اغوش خود بپذیرددر بخش شمالی رابر و در دامنه های جنوب غربی رشته کوه لاله زار، دره ای با طراوت به نام عشق آباد با شیبی ملایم وجود دارد .

پس از رسیدن به عشق آباد و ادامه دادن جاده ی خاکی به دره عشق آباد می رسیم این دره را به سمت شمال ادامه می دهیم و به یک آبشار کوچک اما بسیار زیبا می رسیم پس از عبور از این آبشار در ادامه مسیر به یک آبشار ۷ متری می رسیم که بسیار زیبا ودیدنی است بالا رفتن از این آبشار بسیار مشکل است اما پس از بالا رفتن از آبشار و ادامه مسیر که با گل های وحشی و عطر پونه در آمیخته شده است و با سقوط آب خنک و زلال قله های لاله زار بر دیواره های سنگی، چندین آبشار بسیار زیبا را به وجود آمده است.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار