gardeshban.ir

شهرستان کهگیلویه مجموعه‌ای ارزشمند از زیبایی‌های تاریخی و طبیعی است که از دامنه‌های کوه‌های زاگرس تا جلگه‌های حاصلخیز حاشیه خلیج فارس گسترده شده است.
کد خبر: ۳۷۱۴۰
تاریخ انتشار : شنبه ۰۲ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 02
گردشبان (gardeshban.ir) :

در این بخش از بهشت رویایی طبیعت کهگیلویه نغمه سرایی پرندگان، صدای شرشر چشمه ساران، آبشارها، سبزه زاران، گل‌های رنگارنگ و رقص گندم زارها هر انسانی را شیفته خود می‌کند.

این شهرستان به دلیل وجود بافت ۳۵ هکتاری بلاد شاپور یادگار دوره صفوی و طبیعت بکر و دست نخورده آن در فصل بهار به عروس طبیعت جنوب غربی ایران تبدیل می‌شود.

شهرستان ‌کهگیلویه مردمانی مهربان و مهمان‌نواز دارد که دلشان پر از عشق و محبت به ایرانیان است و چشمشان قدمگاه مهمانان و هرچه دارند و ندارند، برای میهمانان خود در طبق اخلاص می‌گذارند. یکی از جاذبه‌های بسیار دیدنی این شهرستان آبشار کمردوغ است.

آبشار کمردوغ هفتمین آبشار بلند ایران

آبشار کمردوغ نمونه‌ بارزی از این طبیعت بی‌همتا است که در شهر قلعه رئیسی، از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

آبشار کمردوغ،‌ جلوه‌ای زیبا از طبیعت دلبرانه ‌کهگیلویه

 آبشارکمردوغ طبق گفته‌ محلی‌ها، از لحاظ ارتفاع به عنوان هفتمین آبشار ایران شناخته می‌شود.

شاید جالب باشد بدانید به زبان محلی، کمر به معنای دیوار سخت و صاف به کار می‌رود که اشاره به شکل دیواره آبشار دارد. همچنین وزش باد باعث منحرف شدن مسیر آب می‌شود و آب را به شکل پودر درمی‌آورد.

نمکی بودن چشمه آب باعث می‌شود تا این قطرات پودری، به رنگ سفید به نظر برسند. به همین دلیل آن را به دوغ تشبیه کرده و نام کمردوغ را بر روی این آبشار کم‌نظیر گذاشته‌اند.

از همان ابتدای مسیر، جاده‌ پر پیچ و خم این مکان گردشگری نظر هر بازدیدکننده‌ای را جذب خواهد کرد چرا که مسیر رسیدن به آبشار کمردوغ سراسر شگفتی است‌.

جاده‌ای که از دل جنگل‌های بلوط، رود مارون و همچنین پل قلعه دختر عبور می‌کند.

هر مقدار که به آبشار نزدیک می‌شوید، شگفتی‌های جاده شما را بیش از پیش مشتاق می‌کند. برای رسیدن به آبشار لازم است تا پیاده‌روی داشته باشید و از میان تنگه‌ای خیره کننده عبور کنید. بدون تردید زیبایی‌های تنگه سبب می‌شود تا پیاده‌روی آزارتان ندهد و علاوه بر آن لذت قدم زدن نیز دو چندان خواهد شد.

برای اینکه احساس خستگی نکنید می‌توانید از سوژه‌های جذابی که در میان تنگه هستند، عکاسی کنید.

زمانیکه آبشار مقابلتان نمایان شد شاهد آبشاری با ارتفاع حدودی ۱۰۰ متر خواهید بود که شکوهمندانه در دل حوضچه‌ای سرازیر می‌شود‌ و قرار گیری کمردوغ، در میان تنگه‌ای خارق‌العاده بر زیبایی این منطقه افزوده است. از آشامیدن آب آبشار خودداری کنید چرا که چشمه‌های نمکی متعددی که در این کوهستان وجود دارند سبب شده‌اند تا آبشار کمردوغ، آبی شور و نمکی داشته باشد.

تفریح روح و جان در اطراف آبشار

از تفریحاتی که می‌توانید در آبشار کمردوغ تجربه کنید می‌توان به آب‌تنی اشاره کرد. حوضچه‌هایی که در پایین آبشار کمردوغ ایجاد شده‌اند زمینه را برای یک آب‌تنی هیجان‌انگیز فراهم کرده‌اند به خصوص اگر در فصل تابستان سفر کنید تضادی که گرمای اطراف و خنکای آبشار به‌وجود آورده اند وسوسه‌ آب‌تنی را دو‌ برابر خواهند کرد.

 نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید ارتفاع حوضچه‌ است. حوضچه‌ها ارتفاع کمی دارند بنابراین مراقب باشید و بهتر است از ارتفاع به درون حوضچه شیرجه نزنید زیرا ممکن است برای شما خطر آفرین باشد.

 اگر مشتاق به عکاسی هستید آبشار کمردوغ فرصت مناسبی ‌است تا از سوژه‌های مسحور کننده‌ای عکس‌برداری کنید و لحظات خوشی را به ثبت برسانید.

کوه‌ها و صخره‌هایی که اطراف آبشار کمردوغ را احاطه کرده‌اند، گزینه‌‌های مناسبی برای کوهنوردی هستند‌.

برای کوهنوردی لازم است تا تجهیزات کافی به همراه داشته باشید تا با مشکل مواجه نشوید.

آب‌وهوای کوهستانی آبشار کمردوغ سبب شده‌ است تا این آبشار زیبا برای همیشه جاری باشد و چهار فصل زمان مناسبی برای سفر به این منطقه باشد اما با شروع بارندگی‌ها در فصل پاییز و زمستان، به دلیل شرایط دشوار جاده‌ای بهتر است که سفر را به تابستان و بهار موکول کنید تا از این طبیعت خدادادی نهایت لذت را ببرید.

برای رسیدن به این آبشار رویایی باید به شهر قلعه ‌رئیسی بروید، از جاده‌ کوهستانی و زیبای‌ چرام به دهدشت بروید. پس از رسیدن به دهدشت به سمت شمال بروید در جاده دیشموک ۱۸ کیلومتر که عبور کنید به قلعه رئیسی خواهید است.

پس از آن مسیر خود را در شرق ادامه دهید تا به دوراهی برسید. در آنجا تابلویی مسیر حرکت به سمت آبشار کمردوغ را به شما نشان خواهد داد.

از شهر قلعه رئیسی تا آبشار ۱۵ کیلومتر فاصله است. رسیدن به آبشار کمردوغ از دو مسیر قابل دسترس است. یکی از مسیرها به سمت بالای آبشار می‌رود و دیگری به دره و روبروی آبشار می‌رسد. راه دوم برای دیدن زیبایی آبشار مناسب تر است.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار