gardeshban.ir

خانه امینی تربت حیدریه از خانه‌ های تاریخی مربوط به دوره قاجار است که محل سکونت امین التجار تاجر معروف تربت حیدریه در آن دوران بوده است.
کد خبر: ۳۷۱۶۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۳ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
این خانه دارای تزئینات، کاشیکاری، آجرکاری و گچبری‌ های زیبایی است که در طی سالیان متمادی هنوز پابرجا است.خانه امینی در سال ۱۳۸۸ توسط سازمان میراث فرهنگی مرمت و بازسازی شد و این اداره در این خانه مستقر است.

اعتبار این تاجر که بعدها بعنوان وکیل ملت نیز در مجلس انجام وظیفه میکرد بحدی بود که در زمان فوت امین التجار شهرستان تربت حیدریه تعطیل و همه برای عزا داری با دسته های سینه زنی ایشان را بخاک سپرده اند. وی همواره حامی فقرا و یاری رسان افراد بی بضاعت بود.

این بنا دارای تزئینات آجرکاری، کاشیکاری و گچ بری‌های زیبایی است که هنوز پس از گذشت سالیان دراز به یادگار مانده است.حیاط خانه بزرگ است و حوض بزرگی هم در وسط حیاط قرار دارد.در نمای آجری خانه،آجرها به صورت برجسته کار شده و در ستونهای گرد ایوان هم آجرها به صورت نوک تیز و قشنگ کار شدند.جاهایی در نمای ساختمان هم کاشی کاری شده است.

شهرستان تربت حیدریه از غرب به نیشابور، از شمال شرق با تربت جام و فریمان، از جنوب شرق با خواف، از جنوب به قائن و گناباد و از جنوب شرق مجاور با کاشمر است.

خانه امینی؛ بنای قاجاری زیبا در تربت حیدریه/عکس

خانه امینی؛ بنای قاجاری زیبا در تربت حیدریه/عکس

خانه امینی؛ بنای قاجاری زیبا در تربت حیدریه/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار