gardeshban.ir

اقیانوس اطلس نام دومین اقیانوس بزرگ جهان است که از بخش های شمالی کره زمین به سمت بخش های جنوبی امتداد یافته و در نقشه های هوایی به صورت حوضه s در زبان انگلیسی نمایش داده می شود.
کد خبر: ۳۷۱۸۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
این اقیانوس، قاره امریکا را از قاره اروپا و افریقا جدا ساخته است. قاره امریکا اعم از امریکای شمالی، مرکزی و جنوبی در بخش های غربی این اقیانوس هستند، اما در بخش های شرقی، دو قاره اروپا و افریقا قرار گرفته اند.

هرچند اقیانوس اطلس بخش قابل توجهی از کره زمین را دربرگرفته است و یکی از مهم ترین ارکان جغرافیای طبیعی را تشکیل می دهد، با این حال اطلاعات عامه مردم در خصوص آن بسیار اندک بوده و شامل اطلاعات جامع و کاربردی نیست. ما نیز تصمیم گرفته ایم از فرصت استفاده کرده و اطلاعات جامعی در خصوص اقیانوس اطلس ارائه کنیم. شما نیز می توانید با مطالعه این مقاله ما را همراهی کرده و به اطلاعات خود در خصوص این اقیانوس پهناور بیافزایید.

اقیانوس اطلس؛ دومین اقیانوس بزرگ جهان/عکس

نام دیگر اقیانوس اطلس

اقیانوس آتلانتیک نام دیگری است که برای اقیانوس اطلس به کار می رود. اگر بخواهیم به صورت دقیق تر موقعیت اقیانوس آتلانیتک را بیان کنیم، باید بگوییم که از سمت شمال توسط تنگه دانمارک، دریای گرینلند، دریای نروژ و دریای بارنتز به اقیانوس منجمد شمالی، از سمت جنوب شرقی به اقیانوس هند، از سمت جنوب غربی توسط تنگه دریک به اقیانوس آرام و از جنوب به اقیانوس جنوبی متصل می‌شود. این اقیانوس به بخش های خاصی همانند آتلانیتک شمالی و آتلانتیک جنوبی تقسیم شده است.

عمق اقیانوس اطلس

عمق اقیانوس اطلس در بخش های مختلف آن کاملا متفاوت است. عمیق ترین قسمت این اقیانوس در گودال پورتوریکو قرار دارد و عمق آن ۸۶۰۵ متر است. مساحت این اقیانوس با در نظر گرفتن دریاهای مجاور آن تقریبا ۱۰۶٬۴۰۰٬۰۰۰ کیلومترمربع (۴۱٬۱۰۰٬۰۰۰ مایل‌مربع) است.
 
این میزان ۲۰ درصد از مساحت کل زمین و ۲۶ درصد از مساحت آب ‌های زمین را شامل می ‌شود. مساحت اقیانوس اطلس بدون محاسبه این دریاها ۸۲۴۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع است.

حجم اقیانوس آتلانتیک با احتساب دریاهای مجاور آن تقریبا ۳۵۴٬۷۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مکعب بوده و بدون محاسبه حجم دریاها ۳۲۳٬۶۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مکعب است. میانگین عمق متوسط اقیانوس اطلس نیز با احتساب دریاهای مجاور ۳۳۳۹ متر و بدون آن ها ۳۹۲۶ متر تخمین زده می شود. عرض این اقیانوس نیز همانند عمق آن متغیر بوده و از از ۲۸۴۸ کیلومتر بین برزیل و لیبریا تا ۴۸۳۰ بین آمریکای شمالی و آفریقا متغیر است.

اقیانوس اطلس؛ دومین اقیانوس بزرگ جهان/عکس

جزایر اقیانوس اطلس

صدها جزیره زیبا و منحصر به فرد در اقیانوس اطلس وجود دارد. برخی از این جزایر به علت ویژگی های طبیعی و جغرافیایی در یک دسته خاص قرار گرفته و در کنار چندین جزیره دیگر به صورت عمومی معرفی می شوند. جزایر اقیانوس اطلس بنابر این توضیحات عبارتند از:

جزایر اقیانوس اطلس در نیمکره شمالی

استان آنوبون (گینه استوایی)

مجمع الجزایر آزور متعلق به کشور پرتغال

باهاما

جزایر برمودا متعلق به کشور انگلستان

بیوکو متعلق به گینه استوایی

جزایر قناری متعلق به کشور اسپانیا

جزایر کیپ ورد

جزایر فارو متعلق به کشور دانمارک

مادیرا متعلق به کشور اسپانیا

سائوتومه و پرنسیپ

جزایر تورکس و کایکوس متعلق به بریتانیا

جزایر اقیانوس اطلس در نیمکره جنوبی

مجمع الجزایر فرناندو دی نورونیا متعلق به کشور برزیل

سنت هلنا، اسنشن و تریستان داکونا متعلق به بریتانیا

اقیانوس اطلس؛ دومین اقیانوس بزرگ جهان/عکس

موجودات اقیانوس اطلس

موجودات بسیار زیادی در اعماق اقیانوس اطلس زندگی می کنند. شرایط آب و هوایی نیز باعث شده است برخی از موجودات در حوزه این اقیانوس و خارج از آب ها زندگی کرده و حیات متمایزی نسبت به سایر موجودات در بخش های دیگری از جهان داشته باشند. 

موجودات این اقیانوس را می توان به دسته های مختلفی تقسیم بندی کرد. در این خصوص بد نیست بدانید که صدها گونه جانوری در این اقیانوس و یا در سواحل آن زندگی می کنند، اما مهم ترین موجودات شناخته شده در دسته های ذیل قرار می گیرند:

سخت پوستان که شامل انواع خرچنگ ها، شاه خرچنگ ها، شاه میگو، میگو و عنکبوت پادار است.
ماهیان اقیانوس اطلس که شامل صدها گونه مختلف می شود.
مرجانیان که شامل انواع مرجان های سیاه، عروس دریایی، ناوچه های پرتغالی، آب سان زیان های صورتی و سیفونوفور غول‌پیکر می شوند.
نرمتنان که انواع هشت پاها، صدها، سرپاورها، خاره چسب، گوش ماهی، زورقک ها و کرم کشتی ها را در می گیرند.

پرندگان اقیانوس اطلس نیز شامل گونه های خاصی از کبوترها، پرستوها، چلچله، سفید غاز، قاپو، آلباتروس بینی ‌زرد اطلس و کودن ها می شود.

زیاگان اقیانوس اطلس نیز به رده های مختلفی از زیاگان کارائیب، زیاگان دریای شمال، زیاگان مدیترانه ای و زیاگان دریای سیاه تقشیم می شوند.

در این میان می توان شاهد انواع نهنگ ها، دلفین ها، اسفنج شبکه ای قرمز، گراز ماهی، فک دریایی، ستاره دریایی هفت بازو، گردوی دریایی، لاکپشت ریدلی کمپ و هفت پاها بود.

محل اتصال اقیانوس اطلس و آرام

همانطور که می دانید بخش قابل توجهی از سطح کره زمین توسط دو اقیانوس بسیار بزرگ به نام های اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام پوشش یافته است. این دو اقیانوس باعث شده اند تا تصاویر هوایی کره زمین به شکل یک کره آبی رنگ به نظر برسد. این دو اقیانوس از طریق کانال پاناما که یک کانال مصنوعی و ساخته دست بشر است و در حدفاصل آمریکای شمالی و جنوبی قرار دارد به یکدیگر متصل شده اند.

نقشه اقیانوس اطلس

اقیانوس اطلس؛ دومین اقیانوس بزرگ جهان/عکس


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار