gardeshban.ir

سبلان سومین قله‌ی بلند ایران به حساب می‌آید. این کوه در واقع یک آتشفشان غیر فعال است و به دلیل آبگرم‌های طبیعی‌اش بسیار شهرت دارد.
کد خبر: ۳۷۱۸۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
سبلان سومین قله‌ی بلند ایران به حساب می‌آید. این کوه در واقع یک آتشفشان غیر فعال است و به دلیل آبگرم‌های طبیعی‌اش بسیار شهرت دارد. در این مطلب به معرفی کوه‌ سبلان و جزییاتی در این زمینه خواهیم پرداخت.

سبلان کجاست؟

سبلان در استان اردبیل و در واقع در شمال غرب ایران واقع شده است. به طور دقیق کوه سبلان در بخش لاهرود شهرستان مشگین شهر قرار دارد. کوهستان سبلان دارای بخش‌های مختلفی است و از سه قله‌ی مختلف تشکیل شده است. این منطقه جاذبه‌های گردشگری و تفریحی دیگری هم دارد که در فصل‌های مختلف نظر گردشگران و کوهنوردان زیادی را به خود جلب می‌کند.

جاذبه های زیبا و رویایی کوه سبلان+تصاویر

کوه سبلان


کوه سبلان یکی از زیبا‌ترین و معروف‌ترین کوه‌های ایران است که در شهرستان مشگین شهر قرار گرفته و جزو کوه‌های شمال غرب ایران محسوب می‌شود. به طور کلی کوه سبلان جزو استان اردبیل است. کوه سبلان در ۳۵ کیلومتری غرب شهرستان اردبیل واقع شده و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان مشگین شهر در بخش لاهرود قرار دارد. این کوه یک کوه آتشفشانی غیرفعال است که از شمال غرب اردبیل تا کوه قوشاداغ وسعت دارد. کوه سبلان از دیدنی‌ترین مناطق در استان اردبیل است و منظره‌ی بی‌نظیری را در اختیار علاقه‌مندان به طبیعت قرار خواهد داد. 

جاذبه های زیبا و رویایی کوه سبلان+تصاویر

قله سبلان

قله‌ی سبلان سومین قله‌ی بلند‌ ایران است. این قله ۴۸۱۱ متر ارتفاع دارد و پس از قله‌های دماوند و علم‌کوه بیشترین ارتفاع را برای خود ثبت کرده است. طول کوه سبلان ۶۰ کیلومتر بوده و پهنای آن ۴۵ کیلومتر است. سبلان دارای سه قله‌ است که می‌توان به قله‌های سلطان، هرم و کسری اشاره کرد. قله‌ی سلطان بزرگ‌ترین قله‌ی سبلان به حساب می‌آید. قله‌ی سبلان در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت شده و مالکیت آن در اختیار سازمان حفاظت از محیط زیست قرار دارد. قله‌ی سبلان در تمام طول سال کاملا پوشیده از برف است در نتیجه صعود آن برای کوهنوردان در تمام فصول سال دشوار خواهد بود. 

مسیرهای صعود به قله سبلان

چندین مسیر برای صعود به قله‌ی سبلان وجود دارد. یک مسیر صعود در واقع مسیر جنوبی است که از یال شرقی به قله می‌رسد. در این مسیر جان پناهی نبوده و می‌توان گفت این مسیر سخت‌ترین راه برای صعود قله به حساب می‌آید و دارای سنگ‌های بسیار بزرگی است که مسیر را دشوارتر خواهند کرد. نکته‌ی جالب این است که پیست اسکی آلوارس نیز در این مسیر قرار دارد. یکی دیگری از مسیر‌های صعود به قله سبلان مسیر شمال شرقی است که یک مسیر ساده‌تر و محبوب‌تر بوده و در مسیر آبگرم شابیل نیز وجود دارد. 

در این مسیر پناهگاه وجود دارد و راه صعود کاملا با پرچم‌های راهنما مشخص شده است. کوهنوردان زیادی در فصل تابستان برای صعود به قله سبلان از این مسیر می‌گذرند. در نهایت نیز یک مسیر غربی وجود دارد که از مسیر دریاچه قره گل می‌گذرد. این مسیر نیز جان پناه دارد و برای طی کردن این مسیر باید از هرم چال و یخچال‌هایی عظیمی بگذرید.

ارتفاع سبلان چقدر است؟

ارتفاع سبلان از سطح دریا ۴۸۱۱ متر است. ارتفاع بلندترین قله‌ی ایران یعنی قله‌ی دماوند ۵۶۱۰ متر است و دومین قله‌ی بلند ایران یعنی علم کوه نیز ۴۸۴۸ متر ارتفاع دارد. در نتیجه ارتفاع قله‌ی سبلان نزدیک به بلندترین قله‌های ایران است و از لحاظ ارتفاع در جایگاه سوم قرار گرفته است.

پناهگاه سبلان

در مسیر صعود قله سبلان پناهگاه وجود دارد تا کوهنوردان بتوانند در این پناهگاه اقامت داشته باشند. این پناهگاه ظرفیت ۸۰ نفر را دارد و در این پناهگاه حدود ۵ اتاق وجود دارد که در هر اتاق ۱۰ نفر می‌توانند اقامت کنند. این پناهگاه در ارتفاع ۳۷۰۰ متری واقع شده است. در این پناهگاه مواد غذایی از قبیل کنسرو یا بیسکوییت نیز برای به فروش می‌رسد و همچنین آب آشامیدنی و امکانات اولیه نیز ارائه می‌شود. در مسیر علاوه بر پناهگاه، جان پناه‌هایی هم وجود دارد که کوهنوردان می‌توانند در این جان‌پناه‌ها چادر بزنند و شب را بگذرانند.

دریاچه سبلان

دریاچه سبلان یکی از زیباترین دریاچه‌های ایران است که در ارتفاعات کوه‌های سبلان واقع شده و برای رسیدن به این دریاچه باید مسیر طولانی و کوهنوردی سنگینی انجام دهید. اما باید بگوییم که این دریاچه ارزشش را دارد. دریاچه سبلان مرتفع‌ترین دریاچه جهان به حساب می‌آید و منظره‌ی فوق‌العاده زیبایی را میان کوه سبلان ایجاد کرده است. بهترین فصل برای بازدید از این دریاچه در فصل تابستان است که مسیر ساده‌تر بوده و زیبایی دشت‌های این منطقه خیره‌کننده است.



بهترین فصل سفر به سبلان

از آن جایی که منطقه‌ی سبلان همیشه پوشیده از برف و یخبندان است در نتیجه بهترین فصل برای سفر به سبلان فصل تابستان بوده که آب و هوای مطبوع‌تری دارد و سرما برایتان آزاردهنده نخواهد بود. برنامه‌های کوهنوری و تورهای گردشگری زیادی در فصل تابستان برای بازدید از این منطقه‌ی کوهستانی برگزار می‌شود که می‌توانید برای بازدید به این تیم‌های حرفه‌ای ملحق شوید.

دیدنی های اطراف کوه سبلان

از جاذبه‌های اطراف کوه سبلان می‌توان به چشمه‌ی شابیل اشاره کرد که خاصیت درمانی دارد. همچنین در این منطقه چشمه‌های آب گرم دیگری نیز وجود دارد که می‌توان به چشمه آب گرم قینرچه اشاره کرد. از سوی دیگر در اطراف کوه سبلان دریاچه آت گولو نیز واقع شده است. پل معلق مشکین شهر نیز یکی دیگر از جاذبه‌های این منطقه به حساب می‌آید که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. این پل در فاصله ۵۸ کیلومتری کوه سبلان واقع شده است.

جاذبه های زیبا و رویایی کوه سبلان+تصاویر

مجتمع آبدرمانی سبلان

استان اردبیل و شهر سرعین یکی از مراکز اصلی آبدرمانی در آسیا به شمار می‌رود. در این منطقه چشمه‌های آبگرم و مجموعه‌های آبدرمانی متعددی وجود دارد. یکی از این آبگرم‌های مجتمع آبدرمانی سبلان است که یک مجموعه کامل را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد. سالانه گردشگران زیادی برای آبدرمانی به این منطقه سفر می‌کنند. 

مجتمع آبدرمانی سبلان نیز یک مجموعه کامل و بی‌نظیر است و برای درمان بیماری‌های پوستی و دردهای عضلانی توصیه می‌شود. به طور کلی این منطقه را مرکز چشمه‌های آب گرم می‌دانند و به همین دلیل مورد توجه بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی قرار گرفته است.

نقشه کوه سبلان

در ادمه شما میتوانید نقشه ی کوه سبلان را مشاهده نمایید.

جاذبه های زیبا و رویایی کوه سبلان+تصاویر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار