gardeshban.ir

به پاریس که می روید، محو زیبایی خیابان ها و ساختمان هایی می شوید که همچنان جلوه خاصی از معماری دوران قدیم را ارائه می کنند.
کد خبر: ۳۷۱۹۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
به پاریس که می روید، محو زیبایی خیابان ها و ساختمان هایی می شوید که همچنان جلوه خاصی از معماری دوران قدیم را ارائه می کنند. در این میان خیابان شانزه لیزه به عنوان یکی از معروف ترین خیابان های شهر پاریس که گران ترین ساختمان های جهان را در دل خود جای داده است یکی از معروف ترین نقاط دیدنی این شهر قلمداد می شود.

طاق نصرت یکی از مهم ترین بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری شهر پاریس است که در خیابان شانزه لیزه واقع شده و امروزه به یکی از برترین ابعاد تاریخ و فرهنگ فرانسه مبدل شده است. 

اغلب کسانی که راهی کشور فرانسه می شوند برنامه ویژه ای جهت بازدید از این طاق بزرگ و باشکوه را در نظر می گیرند. شما نیز می توانید در مسافرت به این کشور رویایی، مسیر خود را به سمت خیابان شانزه لیزه متمایل کرده و از طاق نصرت که معروف به طاق پیروزی است بازدید نمایید.

معرفی طاق نصرت یا طاق پیروزی پاریس

طاق نصرت در میدان شارل دوگل و در سمت غربی خیابان خیابان شانزه لیزه قرار دارد. برای اینکه بتوانید این بنای باشکوه و پرابهت را از نزدیک ببینید باید تا انتهای خیابان شانزه لیزه بروید. این بنای بسیار زیبا داستان ها و ماجراهای اندوهناکی را در دل خود جای داده است و با تصاویر بسیار زیبایی که در دیواره های آن نقش بسته است داستان های غم انگیزی از حوادث 200 سال پیش را بیان می کند. 

این طاق زیبا در واقع یادبودی است به یاد تمام سربازانی که در زمان حکومت ناپلئون و برای دفاع از خاک فرانسه جان خود را از دست داده اند. در ادامه این مقاله به تاریخچه طاق نصرت، معماری و ویژگی های آن به همراه هزینه بازدید و مسیرهای دسترسی به این طاق می پردازیم.

طاق نصرت پاریس به دستور چه کسی ساخته شده است؟

اگر به تاریخ علاقه مند باشید قطعا نام ارتش بزرگ فرانسه را شنیده اید. این نامی است که ناپلئون در زمان حکومت خود بر کشور فرانسه برای لشکر شکست ناپذیرش انتخاب کرده بود. لشکر فرانسه در زمان ناپلئون به تمامی اهداف نظامی و سیاسی خود متعهد و پایبند بود، به گونه ای که هیچ ارتشی توان مقابله با ارتش بزرگ فرانسه را نداشت. 

ناپلئون بناپارت بعد از مشاهده رشادت های سربازن فرانسه بخصوص بعد از پیروزی مقابل آسترلیتز تصمیم گرفت برای سپاس گذاری از آن ها طاق باشکوهی بسازد و نام و آوازه سربازان دلیر فرانسه را زنده نگه دارد. وی در سال 1806 دستور داد تا یک طاق باشکوه در بهترین نقطه فرانسه ساخته شود و نام آن را طاق پیروزی یا طاق نصرت بگذارند، اما ساخت این طاق شکوهمند بیش از سی سال زمان برد و ناپلئون نتوانست صورت تکمیل شده طاق نصرت را ببیند. سربازان فرانسه پیش از آنکه پیکر امپراتور خود را به خاک بسپارند تابوت وی را از زیر این طاق عبور دادند.

معماری و ویژگی های طاق نصرت پاریس

برخی از کشورهای جهان همچون ایتالیا نیز دارای بناهای شکوهمندی همانند طاق نصرت هستند، اما شکوه و عظمت هیچ کدام از طاق های ساخته شده در طول تاریخ مانند طاق نصرت در فرانسه نیست. ایده ساخت طاق پیروزی از طراحی طاق تیتوس در رم الهام گرفته است. 

طاق نصرت دارای 50 متر ارتفاع، 45 متر عرض، 22 متر عمق و 284 پله از پایین تا بالای طاق است. سبک نئو کلاسیسم این بنا نیز توسط فردی به نام ژان شالگرین طراحی شده است.
آن چیزهایی که در طاق پیروزی خود نمایی می کنند عبارتند از:

اسامی بیش از 600 ژنرال فرانسوی و سایر شخصیت های مهم فرانسه در زمان ناپلئون و انقلاب کبیر فرانسه

لیست 128 پیروزی ارتش بزرگ فرانسه در زمان فرمانروایی ناپلئون بناپارت

چهار نوع سنگ تراشی و پیکرتراشی هنرمندانه از چهار واقعه تاریخی مهم در این کشور (پیروزی بزرگ سال ۱۸۱۰، مقاومت ۱۸۱۴، صلح ۱۸۱۵ و عزیمت داوطلبان در سال ۱۷۹۲)
یادبود سرباز گمنام

دردناک ترین تصویری که در این بنا به چشم می خورد به گزینه ای اختصاص دارد که تصویر مردان و زنان بدون سلاح و برهنه فرانسوی را در حال مبارزه با زره پوشان آلمان نازی نشان می دهد، با این حال یادبود سرباز گمنام اصلی ترین بخش طاق نصرت را تشکیل می دهد. 

یادبود سرباز گمنام در طاق پیروزی

در پایین طاق یادبودی برای یکی از سربازان گمنام فرانسه ساخته شده است. این یادبود امروزه به نماد احترام و ارزش برای تمامی سربازان گمنام فرانسه و تمام سربازان گمنامی مبدل شده است که در جریان جنگ جهانی اول و دوم جان خود را از دست داده اند و هرگز نام و نشانی از آن ها باقی نمانده است. 

همچنین در کنار این یادبود شعله ای پایدار روشن است که از ابتدای ساخت تا الان خاموش نشده و امروزه با استفاده از جریان گاز طبیعی و در تمام ایام سال و همچنین در تمام ساعات شبانه روز روشن است.

داستانی که با این مورد گره خورده است جریان سفر رییس جمهور امریکا و همسرش در سال 1961 به فرانسه و بازدید از طاق نصرت است. دو سال بعد و زمانی که جان اف کندی ترور شد، همسرش درخواست کرد تا شعله ای ابدی در کنار مقبره وی روشن کنند تا یادآور سفرشان به پاریس و بازدید از مقبره سرباز گمنام باشد. باتوجه به اینکه شارل دوگل رییس جمهور وقت فرانسه نیز در مراسم تدفین جان اف کندی حضور داشت یکی از تراژدیک ترین لحظات تاریخ در امریکا صورت گرفت.

تغییر و تحولات طاق پیروزی

تغییرات چندانی در نمای کلی و جلوه اصلی طاق نصرت رخ نداده است و تمامی تحولات مربوطه به تکمیل این کاخ کمک کرده اند. اگر بخواهیم تکمیل این کاخ را تا به امروز بررسی کنیم می توانیم به موارد ذیل اشاره نماییم:

15 آگوست 1806: سنگ بنای طاق پیروزی در روز تولد ناپلئون بناپارت و به دستور وی بنا نهاده شد.
1814 الی 1826:  روند ساخت و ساز برج نصرت به دنبال کناره گیری ناپلئون از قدرت متوقف شده بود.

5 می 1821: ناپلئون بناپارت که در تبعید و در جزیره سنت هلن به سر می برد فوت کرد.

29 جولای 1836: طاق نصرت پاریس بعد از سی سال تکمیل شد.

15 دسامبر 1840: جسد ناپلئون بناپارت از زیر طاق نصرت عبور داده شد و سپس در آرامگاه ابدی اش دفن گردید.

22 می 1885: جسد ویکتور هوگو، نویسنده مشهور فرانسوی که زندگی کودکان فرانسه در زمان ظلم و استبداد را در قالب کتاب بینوایان نوشته بود طی مراسم باشکوهی در زیر طاق پیروزی به خاک سپرده شد.

7 آگوست 1919: شارل گودفروی یکی از خلبان های معروف جهان توانست با هواپیمای دو باله اش از بین طاق نصرت با موفقیت پرواز کند.

 28 ژانویه 1921: جسد یک سرباز گمنام در زیر طاق پیروزی دفن گردید و شعله ای ابدی به یاد سربازان فداکار وطن که همواره گمنام مانده است در کنار آن روشن شد.

هزینه بازدید از طاق نصرت پاریس

بازدید از نمای بیرونی طاق نصرت هزینه ای ندارد، اما اگر بخواهید به بالای این برج شکوهمند بروید باید هزینه ای معادل ده یورو پرداخت کنید. در داخل این برج پله های مارپیچی وجود دارد که شما را به بالای طاق پیروزی می رسانند؛ اگر هم چندان از پله نوردی خوشتان نمی آید می توانید با آسانسور موجود در پایین برج و در یک زمان چند ثانیه ای به ارتفاعات طاق پیروزی برسید.


زمانی که در بالای طاق قرار گرفتید نمایی 360 درجه از شهر پاریس را خواهید دید. به سمت جنوب برگردید تا برج ایفل را به خوبی مشاهده کنید. در سمت شمال می توانید کلیسای باشکوه سکره کور را ببینید. برج های دوقلوی نوتردام پاریس نیز در امتداد خیابان شانزه لیزه و درست مقابل چشمان شماست. منطقه تجاری و اداری لا دفانس را هم می توانید در بخش غربی مشاهده کنید.

آدرس و مسیر دسترسی به طاق نصرت پاریس

طاق پیروزی در انتهای خیابان شانزه لیزه قرار دارد، اما بهتر است در میانه و وسط این خیابان برای دسترسی به بنای باشکوه نصرت عبور نکنید، چرا که سرعت ماشین ها بسیار زیاد است و قطعا خطرات زیادی نیز شما را تهدید می کند. 

راحت ترین راه ممکن این است که از طریق تونل موجود در زیر خیابان شانزه لیزه به این بنای باشکوه برسید. در واقع دولت فرانسه برای اینکه نظم عمومی زیباترین و گران ترین خیابان کشورش به هم نریزد و در عین حال امکان بازدید از برج نصرت را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم نماید این تونل را راه اندازی کرده است. 

اگر می خواهید با استفاده از مترو به بازدید از این برج تاریخی بروید باید در ایستگاه شارل دو گل پیاده شوید. پس از اینکه در ایستگاه مورد نظر پیاده شدید علائم ویژه ای شما را به سمت تونل منتهی به طاق راهنمایی می کنند که می توانید با دنبال کردن آن ها به نزدیک ترین فضای ممکن از طاق نصرت برسید. 

باتوجه به اینکه 12 خیابان از خیابان های پاریس به خیابان شارل دو گل منتهی می شوند، بنابراین امکان ندارد به پاریس سفر کنید و شرایط بازدید از این برج برای شما فراهم نشود.


طاق نصرت؛ جاذبه تاریخی پاریس در شانزه لیزه+عکس

طاق نصرت؛ جاذبه تاریخی پاریس در شانزه لیزه+عکس

طاق نصرت؛ جاذبه تاریخی پاریس در شانزه لیزه+عکس

طاق نصرت؛ جاذبه تاریخی پاریس در شانزه لیزه+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار