gardeshban.ir

سد تاریک نوعی سد بتنی خاکی می باشد که ارتفاع آن 22 متر می باشد. این سد دارای 9 سر ریز و 25 میلیون متر مکعب حجم است.
کد خبر: ۳۷۱۹۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
این سد دارای نیروگاه 3 طبقه بوده که دبی آن به حدود 19 متر مکعب بر ثانیه می رسد. این سد نوعی سد انحرافی بوده که به وسیله ی یک رشته تونل آب بر، با طول 17 کیلومتر انتقال سی متر مکعب آب در هر ثانیه برای زمین های شالیزار دشت فومنات گیلان را انجام می دهد.برای ساخت نیروگاه سد تاریک در حدود 14 میلیارد تومان هزینه شده است،  این نیروگاه به حدود 5700 خانواده منطقه برق رسانی میکند.

این سد در دهه چهل ساخته شده و در همان دوران پیش بینی شده بود که میتوان از آب خروجی این سد برای تولید برق استفاده نمود تا اینکه در سال 1388 طرح استفاده از آب خروجی این سد برای تولید برق به صورت رسمی آغاز شد.

نیروگاه سد تاریک دارای دو واحد یک و نیم مگاواتی می باشد که در این نیروگاه برای نخستین بار از توربین کاپلان افقی استفاده شده است که نوعی توربین عکس العملی می باشد.

سد تاریک کجاست؟

سد تاریک یکی از سد های متعلق به استان گیلان می باشد.  این سد در مسیر رودخانه سپید رود در سال 1347  ساخته شده و در حد فاصل امامزاده هاشم و رستم آباد قرار گرفته است.

پارک جنگلی سد تاریک

یکی از زیباترین چشم اندازها برای گردشگران منظره ی زیبای به وجود آمده در مرز میان زمین های مرطوب و نیمه خشک استان گیلان می باشد. پارک جنگلی کندلات یا پارک جنگلی سد تاریک یکی از این منظره های زیبا می باشد که در حاشیه ی جنوبی رودخانه سفید رود، غرب امام زاده هاشم قرار در نزدیکی سد تاریک قرار گرفته است. یکی از زیباترین جلوه های این پارک رنگین کمانی از رنگ های سبز تیره تا قرمز و زرد و ارغوانی در فصل پاییز می باشد. کفپوش سرسبز جنگل به علت پوشش گیاهی در تمامی فصول از دیگر ویژگی های این جنگل می باشد. از جانوران موجود در این اقلیم می توان به گورکن، شغال، لاک پشت جنگلی، سینه سرخ، دارکوب اشاره نمود.

 
تفریحات سد تاریک

از تفریحات سد تاریک برای بازدید کنندگان میتوان به لذت ماهیگیری در این سد اشاره کرد، همانطور که اشاره کردیم این سد در مسیر رودخانه سپید رود قرار گرفته است که می توانید لذت ماهیگیری در این مکان را تجربه نمایید. با توجه به موقعیت این سد و مجاورت با مکان زیارتی امامزاده هاشم و جنگل سد تاریک گردشگران می توانند سفری سیاحتی زیارتی را در کنار هم تجربه نمایند.


مسیرهای دسترسی به سد تاریک

علاقه مندان به بازدید از سد تاریک بعد از سفر به استان گیلان باید به سمت رستم آباد حرکت نمایند، بعد از رسیدن به رستم آباد مسیر حرکت خود را به سمت امامزاده هاشم ادامه داده و با توجه به تابلو های راهنما مسیر خود را به سمت سد تاریک پیش ببرند.

سد تاریک کجاست؟+عکس

سد تاریک کجاست؟+عکس

سد تاریک کجاست؟+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار