gardeshban.ir

معاون میراث فرهنگی اداره‌ کل‌میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل گفت: پس از 86 سال از زمان ساخت پل فیروزآباد شهرستان کوثر، فرایند ثبت این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور تکمیل شد.
کد خبر: ۳۷۲۱۱
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۴ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اردبیل اظهار کرد: کار ثبت پل فیروزآباد به عنوان نخستین اثر معماری صنعتی استان اردبیل در فهرست آثار ملی به اتمام رسید.

وی ادامه داد:  پل فیروزآباد در سال 1312 هجری شمسی با مشارکت مهندسان اتریشی و ایتالیایی بر روی رودخانه «گیوی چای» در بخش  فیروز آباد شهرستان کوثر احداث شده است و در حال حاضر  این پل از آثار تاریخی منحصربه فرد شهرستان کوثر محسوب می‌شود.

کریم لطفی افزود: این پل ۲۰متر طول، ۱۵ متر ارتفاع و پنج متر عرض دارد و با یک دهانه قوس بیضی شکل که با دو هلال بزرگ و کوچک دو صخره سنگی بزرگ را به هم متصل می کند.

وی تصریح کرد: پل فیروزآباد با مصالح بتن خام اجرا شده است  و اگرچه هیچ‌گونه میلگردی در سازه آن به کار نرفته است، اما جزو سازه‌های صنعتی مستحکم کشور به شمار می‌رود.

لطفی اضافه کرد: ظاهرا این پل با هدف بهره‌برداری نظامی و انتقال سریع اداوت جنگی به مرزهای شوروی سابق ساخته شده است و از لحاظ  فرم و مصالح، این پل با پل‌های سنتی ایران متفاوت است و به  سبک پل های  اروپایی ساخته شده است.
 
معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل‌ میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل عنوان کرد:  احداث به دوره پهلوی اول برمی‌گردد و جزو اولین سازه‌های صنعتی کشور به شمار می‌رود که از لحاظ مصالح  با مصالح سنتی ساخت پل‌های ایران مطابقت ندارد.

ایسنا نوشت، لطفی ادامه داد: ساخت این پل چهار سال  طول کشیده است و در حال حاضر نیز  قابل استفاده است و از سال ۱۳۸۸ به بعد طی چند مرحله توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل مرمت شده است.
 

پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار