gardeshban.ir

استان گیلان با داشتن جاذبه های توریستی و گردشگری بی نظیر، نقش مهمی در جذب توریست کشورمان ایفا می کند.
کد خبر: ۳۷۲۲۸
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 05
گردشبان (gardeshban.ir) :
دیدنی ترین شهرستان گیلان رودبار می باشد که مناظر بی نظیری را در خود جای داده؛ دریاچه ویستان بره سر در دل جنگل های انبوه این شهر وسیع و سرسبز یکی از این دیدنی ها می باشد که قرار است در این مقاله بیشتر آن را بشناسیم. 

دریاچه ویستان بره سر گیلان کجاست؟

دریاچه ویستان در شهر زیبای رودبار و در روستای بره سر واقع شده است. برای رسیدن به دریاچه، جاده ای جنگلی را باید پشت سر بگذارید که این مسیر خود از جذابیت های منطقه به حساب می آید؛ با پیشروی در جاده دریاچه ای را می بینید که همچون نگینی میان درختان راش رخ نمایی می کند. این دریاچه را با نام های دریاچه بره سر، دریاچه یسان و استخر ویستان هم می شناسند.

 طول دریاچه ویستان 230 متر و پهنا و عمقش حدود 100 متر می باشد. هنگامی که در این فضای آرامش بخش قرار می گیرید به قدری محو تماشای زیبایی های اطراف می شوید که زمان از دستتان در می رود. این دریاچه که در ارتفاع 1200 متری از سطح دریا قرار دارد، در اثر وقوع زلزله پدید آمده و به همین دلیل از چشمه ها و کوه های اطراف سیراب می شود از همین رو در اغلب مواقع سال پرآب می باشد. 

آب زلال دریاچه امکان تماشای ماهی های درون آب را که به این سو و آن سو پرسه می زنند برایتان فراهم می کند. 

جاذبه های اطراف دریاچه ویستان

-آبشار شارشار: آبشار خوش منظر شارشار در فاصله 500 متری از روستا قرار دارد. 

-روستای داماش: این روستای ییلاقی در فاصله 6 کیلومتری از دریاچه ویستان در بخش عمارلو رودبار قرار دارد؛ مسیر بین روستای داماش تا دریاچه ویستان خاکی می باشد. این روستا که در ارتفاع 200 متری از سطح دریا واقع شده، افزون بر آب معدنی معروفش، طبیعتی زیبا دارد. 

-دشت سوسن چلچراغ: سوسن چلچراغ گیاهی کمیاب و نادر است که در منطقه داماش به فراوانی یافت می شود. این گیاه دارای گل هایی منحصر به فرد و ساقه هایی بلند می باشد و میوه هایی کپسولی شکل با 3 شکاف بازشونده دارند. عکاسی در این دشت قطعا برایتان متفاوت خواهد بود. 

تفریحات دریاچه ویستان

- کمپینگ در دریاچه ویستان: طبیعت بکر دریاچه و محیط چشم نواز اطراف آن انتخاب مناسبی برای کمپینگ می باشد. اگر قصد دارید با هدف کمپ کردن در جوار دریاچه راهی ویستان شوید، توصیه می کنیم که تمامی خریدهای خود را درون شهر انجام دهید چراکه فروشگاه یا مغازه زیادی در روستا وجود ندارد که بخواهید وسایل مورد نیازتان را از آن ها تامین کنید. 

کیسه خواب، لباس مناسب، چراغ قوه، مواد غذایی، جعبه کمک های اولیه، چادر، لباس گرم، آب و زیرانداز از جمله مواردی هستند که باید به همراه داشته باشید. این مکان کاملا امنیت دارد و هیچ نگرانی بابت اقامت در چادر وجود ندارد؛ ضمن این که پوشش شبکه خوبی هم دارد و به راحتی می توان از طریق اینترنت ارتباط برقرار کرد. 

- ماهیگیری در دریاچه ویستان: ماهیگیری از تفریحات محبوب ایرانی ها می باشد که در دریاچه ویستان هم امکان انجام آن وجود دارد و گردشگران می توانند با استفاده از لوازم مخصوص ماهیگیری که خودشان همراه دارند به صید ماهی در این دریاچه بپردازند. 

- پیاده روی در مراتع ویستان: وجود درختان بی شمار در اطراف دریاچه باعث شده اکسیژن زیادی در محیط وجود داشته باشد از همین رو قدم زدن در میان درختان تنومند و سر به فلک کشیده راش بسیار لذتبخش می باشد. 

- قایق سواری در دریاچه ویستان: یکی دیگر از تفریحاتی که در دریاچه ویستان برای گردشگران در نظر گرفته شده، قایق سواری می باشد. لذت قایق سواری در این مکان رویایی قطعا فراموش نشدنی خواهد بود. 

سوغات دریاچه ویستان

طبیعت بکر این منطقه سبب جذب دام ها برای چرا شده و به همین دلیل لبنیاتی باکیفیت را می توان اینجا پیدا کرد. همچنین یکی از سوغاتی های مهم روستا عسل طبیعی و مرغوب است که به دلیل وجود علفزارها و مراتع مناسب کیفیت خوبی هم دارد. اگر اهل میوه هستید باید بدانید که در ویستان زالزالک، گردو، تمشک، گلابی و سیب ارگانیک به فراوانی یافت می شود و حتی می توانید به عنوان سوغات برای خویشاوندان خود ببرید. 

دریاچه سقالکسار -  امروزه از دریاچه سقالکسار به عنوان یکی از پاک‌  ترین دریاچه های کشور یاد می‌ شود که آب و فضای آن بسیار تمیز و پاکیزه است.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه ویستان

دریاچه ویستان در استان گیلان مابین کوه های پوشیده از درخت و تپه های دل انگیز قرار گرفته و سبب شده زیبایی های منطقه دوچندان به چشم آیند. در اطراف دریاچه درختان پرتعدادی از قبیل بید، نی، بلوط، گل گاوزبان، بلوط، لاله کوهی و شیرین بیان وجود دارند که به طراوت و زیبایی محیط افزوده اند. نغمه گوش نواز پرندگان از جمله مواردی است که سبب آرامش روح شما در این مکان زیبا می شود. به طور کلی حیوانات زیادی را در این منطقه نمی بینید، تنها تعداد محدودی روباه، موش خرما و گراز دیده می شود و دام هایی که در حال چرا هستند ممکن است توجه شما را جلب کنند. درون آب دریاچه هم ماهیان زینتی بیش از سایر ماهی ها دیده می شود. 

بهترین زمان بازدید از دریاچه ویستان

از آن جایی که این منطقه کوهستانی می باشد به طور کلی می توان گفت آب و هوای دریاچه ویستان هم مطابق با آن سرد است. هرچند که دریاچه ویستان در زمستان سرمای طاقت فرسایی دارد اما در فصل تابستان هوایی معتدل در منطقه جریان دارد. با این وجود بهترین زمان سفر به دریاچه ویستان رودبار فصل بهار می باشد که افزون بر هوایی مطلوب و خنک، مناظر طبیعی بی همتایی مقابل چشمانتان نقش می بندند. 

اغلب توریست هایی که می خواهند از این دریاچه دیدن کنند، فصل بهار را برای بازدید خود انتخاب می کنند. زمانی که آسمان صاف است، انعکاس زیبای آسمان آبی و درختان سبز بر روی آب دریاچه تصویری جالب را به وجود می آورد. البته در فصل پاییز هم مه زیبایی بر منطقه سایه می افکند که تلاقی آن با قطرات باران حس و حال نابی را برای گردشگران تور گیلان به ارمغان می آورد. 

مسیر دسترسی به دریاچه ویستان

فاصله این دریاچه تماشایی تا رودبار 56 کیلومتر و تا رشت 90 کیلومتر است؛ اگر بخواهید از تهران به سمت این مکان حرکت کنید حدود 4.5 ساعت در مسیر هستید. خوب است بدانید که فاصله قزوین تا دریاچه ویستان هم حدود 2 ساعت است. برای رسیدن به دریاچه ویستان در گیلان اتوبان قزوین - رشت را پیش بگیرید و بعد از رسیدن به لوشان به سمت داماش تغییر مسیر دهید؛ بعد از پیمودن 40 کیلومتر به روستای داماش می رسید.

از این روستا تا منطقه ای که بره سر نامیده می شود 8 کیلومتر فاصله دارید، زمانی که به ابتدای بره سر رسیدید به جاده فرعی که در سمت چپ می بینید بپیچید؛ با پشت سر گذاشتن مسیر 2 کیلومتری به دریاچه می رسید. توجه داشته باشید که این جاده فرعی سنگلاخی بوده و شیب تندی هم دارد. 

اما اگر قصد دارید از رشت به سمت دریاچه ویستان رودبار گیلان بروید باید از رستم آباد به سمت توتکابن حرکت کنید. در طول مسیری که می خواهید به ویستان برسید از سندس، حاجی ده، سیاه رود و بره سر عبور می کنید و در نهایت به دریاچه دلربای ویستان می رسید. برخلاف مسیر قبلی این مسیر آسفالت بوده و زیبایی های منحصر به فردی دارد؛ از آن جایی که راه رسیدن به دریاچه کمی سخت است توریست های کمتری آن را برای سفر انتخاب می کنند و همین امر مهم ترین دلیلِ بکر ماندن این منطقه می باشد. 


دریاچه ویستان؛ طبیعتی بکر و رویایی در رودبار+عکس

دریاچه ویستان؛ طبیعتی بکر و رویایی در رودبار+عکس

دریاچه ویستان؛ طبیعتی بکر و رویایی در رودبار+عکس

دریاچه ویستان؛ طبیعتی بکر و رویایی در رودبار+عکس

دریاچه ویستان؛ طبیعتی بکر و رویایی در رودبار+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار