gardeshban.ir

یکی از نقاط گردشگری محبوب کشورمان تخت سلیمان می باشد که با وجود زیبایی های خیره کننده، کمی هم مرموز و خطرناک به نظر می رسد.
کد خبر: ۳۷۲۷۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
این دریاچه زیبا و فیروزه ای که در میراث جهانی یونسکو هم ثبت گردیده بیش از 3 هزار سال قدمت دارد. برخی معتقدند این چشمه جوشان در اثر کوبیدن عصای حضرت سلیمان بر روی زمین پدید آمده است. 

آشنایی با دریاچه گنج

دریاچه گنج در مرکز محوطه باستانی تخت سلیمان قرار دارد و جلوه خاصی به این مکان بخشیده است. این مکان در واقع چشمه ای آهکی می باشد که آب سفره های زیرزمینی را با فشار زیادی به سطح زمین پمپاژ می کند؛ گفته می شود در کف دریاچه تخت سلیمان گنج های باارزشی نهفته است که سبب شده آن را دریاچه ای مملو از گنج بنامند. 

این آب دارای املاح فراوانی است و همین امر مانعی بزرگ برای غواصی در دریاچه تخت سلیمان و مشاهده اعماق آن محسوب می شود؛ این امر سبب گشته که تمامی روایات و افسانه هایی که پیرامون دریاچه تخت سلیمان تکاب وجود دارد، سر به مُهر بماند. مهم ترین راز دریاچه تخت سلیمان تکاب، وجود گنج های بی شمار در اعماق آن است؛ گفته می شود در زیر دریاچه شهری وجود داشته که این گنج ها در آن باقی مانده است. 

این دریاچه در طول سالیان دراز و در اثر انباشته شدن لعاب های حاصل از ترکیبات موجود در آب ایجاد شده است؛ عمق دریاچه در ابتدا بسیار کم بوده ولی هم اکنون و بعد از گذشت سال های طولانی عمق دریاچه تخت سلیمان تکاب حدود 60 متر می باشد. 

گنج های دریاچه تخت سلیمان

-انگشتر سلیمان نبی: حضرت سلیمان انگشتری در دست داشت که قدرت خود را از آن دریافت می کرد. داستان هایی بیانگر آن است که شیطان به این انگشتر دست پیدا کرده و آن را به اعماق دریاچه انداخت تا بتواند خود بر تخت سلیمان بنشیند.

-گنجینه کوروش: روایت ها حاکی از آن است که کوروش کبیر به هنگام شکست پادشاه ثروتمند لیدیه او را به ایران آورد و خزانه اشیای قیمتی او را تصرف نمود و به عنوان نذر در آب دریاچه تخت سلیمان ریخت. 

-گنجینه اشکانیان: یکی دیگر از داستان های این دریاچه مربوط به جنگ میان امپراتوری روم و پادشاهان اشکانی بوده که در طی آن سردار رومی قلعه تخت سلیمان را تصرف می کند. نگهبانان آتشکده در هر زمانی که احساس خطر می کردند، اشیای گرانبهای معبد و آتشکده را درون آب دریاچه می ریختند تا هم نذری برای حفظ جان آن ها باشد و هم دشمن به آن ها دسترسی نداشته باشد.

-گنجینه ساسانیان: خسرو پرویز پادشاه ساسانی نیز همواره با پادشاه روم در جنگ بود. رومیان بعد از مدتی توانستند قلعه تخت سلیمان را محاصره کنند که البته پیش از پیروزی کامل، موبدان تمامی گنج های موجود در آتشکده را درون دریاچه ریختند تا دشمن آن ها را به دست نیاورد. 

هزینه بازدید از دریاچه گنج

هزینه بازدید از دریاچه گنج تخت سلیمان برای گردشگران تور داخلی 5 هزار تومان است. همچنین بازدید از این مجموعه که معمولا بین 30 دقیقه تا 1 ساعت به طول می انجامد در ساعات 9 الی 19 امکان پذیر می باشد. توجه داشته باشید که شنا کردن در این دریاچه پر راز و رمز بسیار خطرناک بوده و عاقبتی جز غرق شدن در دریاچه تخت سلیمان ندارد.

آدرس دریاچه گنج

آذربایجان غربی/ 45 کیلومتری شمال شرق تکاب/ روستای نصرت آباد/ محوطه تخت سلیمان 


دریاچه گنج؛ محوطه جادویی تخت سلیمان+عکس

دریاچه گنج؛ محوطه جادویی تخت سلیمان+عکس

دریاچه گنج؛ محوطه جادویی تخت سلیمان+عکس

دریاچه گنج؛ محوطه جادویی تخت سلیمان+عکس

دریاچه گنج؛ محوطه جادویی تخت سلیمان+عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار