gardeshban.ir

سرپرست تیم‌کاوش باستان شناسی کنارصندل گفت: این تپه‌های باستانی یکی از بزرگترین شهرهای نخستین در دنیا به شمار می‌آیند که دارای ارزش جهانی است.
کد خبر: ۳۷۲۹۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۶ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 06
گردشبان (gardeshban.ir) :
نصیر اسکندریُ سرپرست تیم‌کاوش باستان شناسی کنارصندل اظهار کرد: طبق کاوش‌های صورت‌گرفته، این سایت باستانی با وسعت چندصد هکتار یکی از بزرگترین شهرهای نخستین در دنیا به شمار آمده که دارای ارزش جهانی بسیار مهم است.

وی به عملیات گمانه‌زنی برای تعیین حدود سایت باستانی کنارصندل اشاره و هدف از کاوش های این محوطه باستانی را تعیین عرصه و حریم این سایت اعلام کرد.

وی همچنین به آغاز روند ثبت جهانی تپه باستانی کنارصَندل اشاره کرد و هدف از تعیین عرصه و حریم محوطه تپه باستانی کنارصندل را تهیه پرونده ثبت جهانی این سایت باستانی برشمرد.

سرپرست تیم‌کاوش باستان شناسی کنارصندل زمان تعیین عرصه و حریم این سایت باستانی را ۲ ماه اعلام کرد.

وی گفت: سال آینده بر اساس این گمانه زنی ها باید پرونده کنارصندل برای ثبت جهانی آماده و ارسال شود.

وی با بیان این‌که برای تعیین عرصه محوطه باستانی کنارصندل باید ۵۰ گمانه کاوش شود، اظهار کرد: از ابتدا فعالیت‌ها تا کنون (طی یک ماه گذشته) ۳۰ گمانه کاوش شده است.

آخرین کاوش‌های باستان‌شناسی کنارصندل، ۱۴ سال قبل انجام شده است.

روستا کنارصندل در فاصله‌ ۳۰ کیلومتری جنوب شهر جیرفت واقع شده که کاوش‌های باستان شناختی در محوطه باستانی آن به سرپرستی 'یوسف مجیدزاده' در تپه‌های جنوبی و شمالی کنارصندل، گورستان مطوط‌آباد در ۸۰۰ متری شرق تپه‌ جنوبی و گورستان قلعه کوچک در چهار کیلومتری شمال غرب روستای کنار صندل انجام شده است.

ایرنا نوشت، شهرستان جیرفت در فاصله ۲۳۰ کیلومتری جنوب استان کرمان واقع شده است.


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار