gardeshban.ir

خانه دکتر صحتی تبریز یکی از خانه های قدیمی تبریز است که در اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی، بنایی طراحی و احداث شد.
کد خبر: ۳۷۳۵۲
تاریخ انتشار : جمعه ۰۸ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 08
گردشبان (gardeshban.ir) :
سازمان میراث فرهنگی این خانه را امروزه به خانه محرم تغییر نام داده است. این خانه در مساحتی به وسعت ۴۰۹ متر و در سه طبقه بنا شده و دکتر ابوالقاسم صحتی، در زمان حیات خود آن را به حسینیه تغییر داد.نمای ساختمان آجر کاری بوده و سردری روی در ورودی آن قرار دارد. پس از ورود به هشتی و عبور از چند پله، به حیاط می رسیم. سقف زیر زمینی طاقی شکل آن جلب توجه می کند. در طبقه‌ اول چند اتاق قرار دارد که در گذشته محل زندگی افراد خانواده بودند.

معماری بنا

پس از ورود به این بنا یک هشتی را خواهید دید که دارای چند پله است، در قسمت شمالی حیاط نیز ساختمان سه طبقه‌ای قابل مشاهده است. یک حوضخانه هم در قسمت مرکزی قرار گرفته که با توجه به شواهد از اتاق‌های همجوار، برای انباری و سردابه استفاده می‌شده است. یک راه پله داخلی از پشت حوضخانه ارتباط طبقه زیر زمین را با طبقه همکف برقرار می کند.در زیر زمین خانه، حوض خانه و سردابه هایی مشاهده می شود.

موزه محرم که نام کنونی این بنا است، ۴۰۹ متر مربع مساحت دارد و زیربنای آن ۸۴۴ متر مربع می‌باشد. دکتر ابوالقاسم صحتی از این بنای سه طبقه در زمان حیات خود به‌ عنوان حسینیه استفاده می‌کرد و در حال حاضر نیز آثار و اشیای مربوط به عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم در آن نگهداری می‌شود. در طبقه‌ی اول چند اتاق وجود دارد که در زمان گذشته محل سکونت خانواده‌ی دکتر بوده است.

در طبقه اول تالار بزرگ وجود دارد که دو اتاق دیگر نیز در اطراف آن قرار دارد. امروزه مردم برای بازدید از اشیا و وسایل مربوط به آیین‌های عزاداری امام حسین (ع) در ماه محرم به این خانه‌ی زیبا می‌آیند که خود روزی محل برگزاری عزای سیدالشهدا (ع) بود. این اثر در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۳۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این خانه قدیمی در انتهای خیابان شهید مطهری، کوچه شهید گوگانی قرار دارد.

خانه دکتر صحتی تبریز یا خانه محرم/عکس

خانه دکتر صحتی تبریز یا خانه محرم/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار