gardeshban.ir

از دیدنیهای طبیعی آستارا می توان به مرداب استیل و استخر عباس آباد ، ۵کیلومتری جنوب آستارا و در کنار جاده اصلی تالش به آستارا اشاره کرد.
کد خبر: ۳۷۴۱۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
تالاب استیل یکی از تالاب های آب شیرین و دائمی ایران است که در حال حاضر به عنوان منطقه شکار ممنوع  استیل نیز شناخته می شود و تحت نظارت سازمان محیط زیست قرار دارد. در سالهای اخیر به دلیل پیدایش این جاده از مرغان مهاجراثرچندانی نیست . 

وسعت این استخر۱۳۸ هکتار وعمق متوسط آن یک متر است . ذخیره آبی آن ۵/۱ میلیون متر مکعب است وتنها منبع آب تامین کننده ۴۰۰ هکتار شالیزار است . در این محل درختان توسکا در برخی از مناطق کم آب تر روییده بود که به خاطر پوسیدگی بر سطح آب به حالت شناور باقی مانده وشبه جزیره های کوچکی را تشکیل داده و منظره بدیعی را پدید آورده اند.

تالاب درختان شناور نام دیگری است که به دلیل وجود درختان توسکای قشلاقی شناور در آب تالاب، به آن نسبت داده می شود. معروف ترین برنج آستارا معروف به برنج هاشمی در روستای عباس آباد کشت می شود و باغ معروف چای معروف به چایکار که از ده ها سال پیش مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی بوده است نیز در روستای عباس آباد واقع شده است

روستای دربند در جنوب و روستاهای لطیف محله، غلام محله و شالیزارهای عباس آباد در شمال تالاب واقع شده است که نمونه زیبایی از خانه های روستایی گیلان را می توان در آن ها دید. شرق تالاب استیل، جاده آستارا رشت و غرب آن کوه تالش قرار گرفته است .در زبان محلی به تالاب استیل، هستل می گویند که به معنای آبگیر می باشد.

شاید عجیب به نظر بیاید اما تالاب استیل به طور متوسط 13 متر پایین تر از سطح دریاهای آزاد ارتفاع دارد! آب تالاب استیل از طریقه چشمه های درون تالاب، نزولات جوی و 4 نهری که از کوه های اطراف سرچشمه می گیرد تامین می شود و عمق تالاب در بازه کمتر از یک متر تا 3 متر متغیر است. پرواز پرندگان بومی و مهاجر در اطراف تالاب استیل و سر و صدای گاه و بیگاه آن ها آرامشی دو چندان به این طبیعت زیبا می دهد.

در گردش ما اطراف تالاب، جانوری تیره رنگ درون آب دیده می شود که گاه و بیگاه به سطح آب می آید و خیلی زود از جلوی چشمان شما دور می شود. شنیده بودم که تالاب استیل سگ آبی دارد! اما کمی تحقیق نشان می دهد که نام درست این جانور شنگ است که با نام سمور آبی یا سگ آبی هم شناخته می شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار