gardeshban.ir

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان از صدور رأی قاطع در دادگاه بدوی کیفری رامهرمز علیه ضارب نیروی یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی رامهرمز و متعرضان به محوطه تاریخی جوبجی خبر داد.
کد خبر: ۳۷۴۶۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
سیدحکمت‌اله موسوی، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان با اعلام این خبر گفت: پیرو شکایت اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان درخصوص ضرب و شتم نیروهای درحال انجام وظیفه یگان حفاظت این اداره‌کل و تعرض به محوطه تاریخی جوبجی که در هشتم دی‌ماه سال جاری اتفاق افتاد، موضوع از طریق مراجع قانونی پیگیری شد و متعرضان از سوی مراجع قضائی خوانده شدند و مراحل قضائی موضوع نیز طی شد.
 
او ادامه داد: در نهایت دادگاه کیفری رامهرمز حکم خود درخصوص شکایت اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان را صادر کرد که براساس آن، بابت اتهام تعرض به نیروهای یگان حفاظت و تخریب عمدی قسمتی از محوطه باستانی جوبجی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است، مسببان و متعرضان به پرداخت دیه وخسارت، و هر نفر به تحمل ۴۰ ضربه شلاق و تحمل پنج سال و شش ماه و یک روز حبس تعزیری محکوم شدند.
 
مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان از رئیس دادگستری، دادستان و قاضی شعبه ۱۰۲ کیفری رامهرمز و همکاران حقوقی و پرسنل فداکار یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان درخصوص صدور این رأی و حفاظت و صیانت از آثار تاریخی تشکر کرد و یادآور شد: پیگیری جدی پرونده به‌منظور صدور رأی قطعی در دادگاه‌های بعدی را بعمل خواهیم آورد.
 
او در ادامه افزود: همچنین پیرو خبر منتشرشده مبنی بر باز شدن جاده معدن‌داران از عرصه تاریخی جوبجی که توسط محکومان پرونده تعرض و ضرب و شتم نیروهای یگان صورت گرفته است، به طور قاطع اعلام می‌شود که هیچ‌گونه مجوزی در خصوص احداث جاده و یا عبور ماشین‌آلات سنگین از عرصه تاریخی محوطه پیش‌گفته از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان صادر نشده است و درخصوص تعرض جدید نیز بر اساس ضوابط قانونی و از راه مراجعه به مراجع مربوط ذیصلاح درحال پیگیری هستیم که امیدواریم باتوجه به‌ پیشینه خوب دادگستری شهرستان رامهرمز، برخورد متناسب بعدی را نیز شاهد باشیم.
 
موسوی خاطرنشان کرد: «این نکته نیز حائز اهمیت است که در راستا حفاظت و صیانت از عرصه تاریخی، نقشه عرصه و حریم و ضوابط مربوط به آن تهیه و به منظور ابلاغ، به اداره‌کل ثبت آثار و حرائم وزارت میراث‌فرهنگی ارسال شده است که تا پایان سال جاری از سوی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ابلاغ خواهد شد.»
 
او در پایان افزود: یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خوزستان نیز به طور مستمر محوطه پیش‌گفته را پایش می‌کند و در صورت هرگونه شواهد دال بر تعرض به عرصه تاریخی جوبجی، اقدام مقتضی را از راه مراجع قانونی انجام خواهد داد.
 
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خوزستان، محوطه باستانی جوبجی مربوط به دوره عیلامیان است و در شهرستان رامهرمز، بخش مرکزی، دهستان حومه شرقی، روستا جوبجی واقع شده است. این اثر در تاریخ دوم مردادماه ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۰۵۲ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
 


پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار