gardeshban.ir

سمنان شهری است که اگرچه جاذبه های گردشگری آن بسیار شناخته شده نیست اما آثار تاریخی نفیسی را در خود جای داده است.
کد خبر: ۳۷۶۵۲
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از آثاری که نگاه هر گردشگری را به خود جذب می کند دوازه ی زیبایی است که در وسط مهمترین میدان شهر قد علم کرده است. این دروازه‌ی آجری که با کاشی‌کاری‌های چشم نواز تزئين شده است زمانی دروازه ارگی بزرگ بوده. اما امروزه با دیدن این دروازه می‌توانیم به عظمت و قدرت ارگی که زمانی در این مکان پابرجا بوده است پی ببریم.

علت ساخت دروازه ارگ سمنان

ساخت این دروازه به زمان قاجار بازمی‌گردد، هنگامی که ناصرالدین شاه برای سفر به مشهد در میان راه در سمنان توقف می‌کند و مدت ۳ روز در این ارگ اقامت می‌کند و به دلیل اینکه در قسمت شمالی این ارگ دروازه‌ای وجود نداشته است دستور ساخت آن را در مدتی که در سمنان حظور داشته است می‌دهد.

علت تخریب ارگ

ارگ سمنان بنایی بزرگ و چشمگیر بوده است به نحوی که در خود ساختمان‌های اداری چون تلگرافخانه و ساختمان‌های دیگری مانند آب انبار، حمام را در خود جای داده بود همچنین در داخل دیوارهای ضخیم ارگ اتاق هایی برای نگهبانی تعبیه شده بود. این ارگ بزرگ که دارای ۱۲ برج متفاوت بود به عنوان مرکز حکومتی شهر سمنان به شمار می‌رفته است.

اما علت اینکه امروزه از آن همه عظمت و زیبایی تنها دو دروازه از آن باقی مانده این است که در دوران رضا شاه پهلوی به علت عمران وساخت وساز شهری این بنا تخریب شد و با همت و ممانعت دوستاداران فرهنگ باعث شد دروازه شمالی و جنوبی این بنا از تخریب در امان باشند. امروزه این بنا مرمت شده است همچنین نوپردازی‌های زیبا باعث شده عظمت و زیبایی این دروازه ارگ در شب دو چندان شود.

بخش‌های دروازه ارگ سمنان

این دروازه زیبا که به یادگار از زمان قاجار به جای مانده است دارای دو ورودی جنوبی و شمالی می‌باشد.

ورودی شمالی

این ورودی زیبای آجری ارتفاعی بیش از ۷ متر دارد و دارای درب ورودی از جنس الوار قطور که به گل میخ‌های آهنی مزین شده است. همچنین در قسمت شمالی دروازه ارگ می‌توانیم شاهد ۶ مناره زیبا با کاشی‌کاری‌های رنگین باشیم. در بالای سردر ورودی شمالی نبرد رستم و دیو سپید به زیبایی هرچه تمام با کاشی‌های هفت رنگ به تصویر کشیده شده است. همچنین بر روی دیوارهای دو طرف دروازه شمالی نقشی از سربازان زمان قاجار به همراه تصویر شیر و خورشید با هنرمندی کاشی‌کاری شده است. جالب است بدانید امروزه نیز به تبعیت از گذشته شب هنگام درهای این دروازه بسته می‌شود.

ورودی جنوبی

این نما کاملا به صورت قرینه با ورودی شمالی قرار گرفته اما از نظر ظاهری کاملا باهم متفاوت هستند. در جلوی ورودی جنوبی دو ایوان می‌بینیم همچنین دو ورودی باریک که زمانی راه ورود و خروج ارگ بوده است. چیزی که درنگاه کردن به این دوازه شما را مجذوب می‌کند خط نستعلیقی است که بر سردر نیم‌دایره شکلی بر بالای ورودی دوازه نوشته شده است. اگرچه زیبایی ورودی جنوبی به پای قسمت شمالی نمی‌رسد اما قسمت جنوبی نیز از کاشی‌کاری های زیبا بی نسیب نمانده است.

چگونه به دروازه ارگ سمنان

اگر با خودرو شخصی خود به شهر سمنان سفر می کنید به راحتی می توانید ازاین درواه زیبا میدانی که از تقاطع دو خیابان خیابان‌های آیت الله طالقانی و شیخ فضل الله نوری قرار دارد دیدن کنید. در غیر این صورت می توانید از اتوبوس هایی استفاده کنید که در مسیر خود از میدان عبور می کنند.

زمان و مدت بازدید از دروازه ارگ سمنان

بازدید از دروازه ارگ سمنان رایگان است همچنین زمان بازدید حدود ۳۰ دقیقه پیشنهاد شده است.

دیدنی های اطراف نزدیک به دروازه ارگ سمنان

قلعه پاچنار
خانه طاهری
موزه گرمابه پهنه
عمارت و باغ امیر
موزه مهر و سکه کومش
موزه تاریخ شهر سمنان
هتل های نزدیک به دروازه ارگ سمنان

اقامتگاه بوم گردی بابا یعقوب
هتل آپارتمان برج سفید
هتل دربند سمنان
مهمانسرای جهانگردی سمنان
هتل خانه گل سمنان

دروازه ارگ سمنان؛ یادگار قاجاریه در میانه شهر/عکس

دروازه ارگ سمنان؛ یادگار قاجاریه در میانه شهر/عکس

دروازه ارگ سمنان؛ یادگار قاجاریه در میانه شهر/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار