gardeshban.ir

فعالیت‌های زمین‌شناختی و دست‌درازی‌های بشر گاهی موجبات خلق مناظری زیبا و بدیع را فراهم می‌کند.
کد خبر: ۳۷۶۵۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 16
گردشبان (gardeshban.ir) :
این بار به سراغ یکی از این مناطق آمده‌ایم که بواسطه ساخت سد ایجاد شده و تا مرز نابودی نیز پیش رفت؛ ولی به موقع نجات یافت. با ما در این گشت‌و‌گذار همراه باشید.

دره پژواک(Reflection Canyon) ، منطقه تفریحی و ملی گلن کنیون (Glen Canyon)، ایالات متحده
در کنار دریاچه پاول (Powell) و در مرز بین دو ایالت یوتا و آریزونا، دره زیبای پژواک قرار گرفته که یک شگفتی طبیعی و حیرت‌انگیز به شمار می‌رود. اما در اصل این دره بخشی از دره گلن است؛ منطقه‌ای پهناور که خود در جنوب یوتا و شمال غربی آریزونا و در مجاورت صخره‌های سرخ (Vermilion Cliffs) قرار گرفته است. دره گلن در شمال دره گرند کنیون واقع و همانند آن توسط رودخانه کلرادو ایجاد شده است.

در سال 1963 دولت با احداث سد گلن کنیون موجبات ایجاد دریاچه مصنوعی پاول را فراهم کرد و همین امر در عین حال موجب طغیان رود و آب گرفتگی این دره شد به طوری که بخش‌های گسترده‌ای از آن تا مرز نابودی پیش رفت. با جنجال و درگیری در کنگره، بالأخره برای نجات آن دست به کار شده و این شگفتی طبیعی را تا حدودی از خطر نابودی کامل حفظ کردند.

در ابتدا این منطقه چندان معروف نبود؛ اما به لطف عکاسی‌های متعدد رفته‌رفته به شهرت رسید. ارائه این تصاویر مشتاقان طبیعت را واداشت تا برای بازدید آن از نزدیک، رنج سفر را بر خود هموار کنند. از این رو این دره که زمانی در راهنماهای مسافرتی چندان جایی نداشت، به یکی از جاذبه‌های گردشگری معروف بویژه در فصل تابستان بدل شد؛ به طوری که اکنون سالانه دو میلیون نفر از دریاچه پاول و این منطقه بازدید می‌کنند.

البته این شهرت دیرهنگام جای تعجب هم ندارد؛ چرا که دسترسی به این منطقه تا حدودی دشوار است. برای رسیدن به این نقطه یا باید از قایق استفاده کرد و یا با طی‌کردن یک جاده داغ و طولانی 88 کیلومتری خود را به آن رساند. همچنین می‌توان با استفاده از تور تفریحی هوایی، مناظر این ناحیه و نواحی اطراف آن را از زاویه‌ای متفاوت به تماشا نشست.

هر چند این منطقه خود بسیار زیبا و دیدنی بوده و بویژه خط ساحلی دریاچه پاول تماشایی است، اما بعد از یک سفر طولانی مسافران با بازدید از یک دره زیبای اِس شکل یا همان دره پژواک که در نوع خود بسیار جالب توجه است، پاداشی مناسب دریافت می‌کنند. سطح آب دریاچه پاول متغییر بوده و هر ساله نوسانات متعددی به خود می‌بیند اما معمولا بالاترین سطح آب آن را می‌توان در ماه‌های می تا جولای دید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار