gardeshban.ir

قانون‌شکنی خلبان‌ها هنگام پرواز از روی بی‌احتیاطی قطعاً ایمنی شرکت‌های هواپیمایی را زیر سؤال می‌برد.
کد خبر: ۳۷۸۱۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۹-1399 December 20
گردشبان (gardeshban.ir) :
به نظر می‌رسد خلبانی از رؤیایی‌ترین شغل‌ها باشد. مطمئناً خلبان‌هایی هستند که از پذیرش مسافران و خدمه در هواپیمای خود خشنود می‌شوند. آن‌ها یونیفرم شکیلی دارند، نماهای حیرت‌انگیزی را از کابینشان تماشا می‌کنند و همیشه به همه‌جا سفر می‌کنند. ولی این شغل با تمام لذت‌ها و سرگرم‌کننده بودن‌هایش بسیار جدی است. خلبان‌ها نه‌تنها موظف‌اند از قوانین و خطوط مشی اداره هواپیمایی فدرال (FAA) پیروی کنند، بلکه شرکت‌های خصوصی نیز گاه قوانین مازادی را برای آن‌ها وضع می‌کنند.

این قوانین برای محافظت از مسافران، خدمه و خصوصاً خود خلبان‌ها که جان شمار فراوانی از انسان در دستشان است وضع می‌شوند. با اینکه بیشتر خلبان‌ها بسیار عالی و در کار خود حرفه‌ای هستند ولی گاه عادت‌های بدی هم دارند. و بااینکه این قانون‌های مربوط به ساعات خواب، نوع خوراک و حتی مطلب خواندن خلبان‌ها بسیار آزاردهنده و بد هستند، ولی بدتر آن است که خلبانی بخواهد از روی بی‌احتیاطی این قوانین را زیر پا بگذارد.

توجه: البته لازم به ذکر است که این مطلب در مورد قشر بسیار محدودی از خلبان‌هاست. قشری که در هر حرفه‌ای حضور دارند و قوانین حرفه‌ای خودشان را زیر پا می‌گذارند. امیدواریم خلبانان وظیفه‌شناس هموطنمان به هیچ وجه از این مطالب برداشت منفی نکرده و آن را اهانتی به این قشر زحمتکش ندانند. این مطلب صرفا به درصد کمی از خلبان‌ها مربوط می‌شود، درصد قانون شکنی که در هر شغلی ممکن است حضور داشته باشند!

 

گاه آن‌قدر به فکر لذت و تفریح‌اند که ایمنی پروازشان دچار خطر می‌شود

هرازگاهی نام یک خلبان تیتر اخبار می‌شود؛ البته منظور ما آن خلبان‌های دلاوری نیستند که هواپیما را به سلامت در یک رود می‌نشانند، بلکه از خلبان‌هایی صحبت می‌کنیم که قوانین بسیار ابتدایی پروازشان را نقض می‌کنند. برای مثال اگر خلبانی پس از مصرف شبانه مخدرها پشت فرمان بنشیند یا پیش از سوار شدن مسافران هیاهو به پا کند، نه‌تنها دست‌گیر، بلکه اخراج نیز می‌شود.

 

 در آسمان آرام و دوست‌داشتنی، می‌خوابند

قوانینی هستند که خلبان‌ها را ملزم می‌کنند هر شب هشت ساعت بخوابند. این احتیاط برای آن لحاظ شده‌ است که خلبان و کمک‌خلبان بتوانند در مواقع ضرورت به یکدیگر کمک کنند. متأسفانه برخی خلبان‌ها به خاطر خستگی پشت فرمان می‌خوابند و خود و دیگران را در معرض خطر قرار می‌دهند.

10 کاری که خلبان‌ها در کابینشان انجام می‌دهند (ولی مجاز به انجامش نیستند)

 

به یک وسیله شخصی سرگرم می‌شوند

قانون دیگری که خلبانان آن را به دلیل راحتی‌اش زیر پا می‌گذارند آن است که حق ندارند در کابین چیزی به‌جز روزنامه برای سرگرمی بخوانند ولی این کار را می‌کنند. علت این قانون آن است که روزنامه حواس‌پرتی کمتری ایجاد می‌کند ولی گوشی، تبلت و کتابخوان به تمرکز بیشتری نیاز دارند.

10 کاری که خلبان‌ها در کابینشان انجام می‌دهند (ولی مجاز به انجامش نیستند)

 

 شکی نیست که به مکالمه‌های غیرضروری می‌پردازند

خلبان‌ها تنها مجازند مکالمه‌های ضروری با افراد برقرار کنند، ولی گاه خلبان‌هایی بوده‌اند که از فرصت در آسمان بودن برای انجام کارهای دیگری بهره برده‌اند: مانند پیشنهاد ازدواج که به هیچ طریقی نمی‌توان آن را یک مکالمه و ارتباط ضروری دانست.

 

برای اینستاگرام سلفی می‌گیرند

چندی پیش یک قانون فدرال وضع شد که بر اساس آن خلبان‌ها نباید وسایل الکترونیکی شخصی مانند گوشی موبایل و کتابخوان را به داخل کابین خلبان بیاورند. این قانون پس ‌از آن گذاشته شد که عکس‌های سلفی فراوانی از خلبان‌ها در فضای مجازی پدیدار شدند و اداره هواپیمایی فدرال نیز به این موضوع پی برد.

 

مسافران را به کابین خلبان راه ‌می‌دهند و اخراج ‌می‌شوند

نادر است اما هرازگاهی یک مسافر موفق می‌شود از داخل کابین خلبان عکس بگیرد. در کابین قاعدتاً باید قفل باشد تا کسی نتواند به کابین خلبان وارد شود ولی گاه عده‌ای با زیرکی و فریب وارد کابین می‌شوند. هنگامی‌که عکس یک دختر چینی در کابین خلبان در فضای مجازی دست‌به‌دست چرخید خلبان این هواپیما از کار اخراج شد.

10 کاری که خلبان‌ها در کابینشان انجام می‌دهند (ولی مجاز به انجامش نیستند)

 

تلفن‌هایشان را از هواپیما پایین می‌اندازند

خلبان بودن مزیت‌های بسیار جالب و تحریک‌کننده‌ای دارد و خلبان‌هایی هستند که این مزیت‌هایشان را با گرفتن عکس و فیلم‌هایی که کس دیگری قادر به گرفتنشان نیست به رخ می‌کشند. اخیراً یک خلبان با فیلم‌برداری‌اش نشان داد که نقض قوانین چه پیامدهایی دارد. گوشی موبایل او به دلیل فشار هوا از پنجره به بیرون کشیده شد و درحالی‌که فیلم می‌گرفت از آسمان به زمین افتاد.

10 کاری که خلبان‌ها در کابینشان انجام می‌دهند (ولی مجاز به انجامش نیستند)

 

گاه با کمی نامنظم بودن قضاوت منفی همه را برمی‌انگیزند

اگر خلبانی از خود ناراحتی عصبی بروز دهد، حرف نامربوطی بزند یا در زمان نامناسب به محل کار بیاید همه سریعاً متوجه این کارهایش می‌شوند. معمولاً ابتدا مأموران امنیتی به این قضیه پی می‌برند ولی پیش آمده که مسافران نیز این چیزها را ببینند و برای هم تعریف کنند. بهترین حالت آن است که مأموران پیش از بالا گرفتن قضیه آن را جمع‌وجور کنند.

 

همیشه کمربندهای ایمنی‌شان را نمی‌بندند

قاعدتاً خلبان‌ها گاه برای استفاده از سرویس بهداشتی باید از جایشان بلند شوند. ولی بسیار مهم و ضروری است که خلبان، کمک‌خلبان و تمام خدمه‌ای که به کابین خلبان وارد می‌شوند کمربندشان را ببندند یا به‌طور ایمن به یک صندلی بسته شوند تا هنگام پرواز به سانحه دل‌خراش یا پیش‌بینی‌نشده‌ای دچار نشوند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار